آیت الله منتظری...ساده یا زیرک

باید چیزی راجع به آیت الله منتظری می نوشتم...نه آنقدر زود که طوفان هیجان در من بپیچد و نه آنقدر دیر که غبار فراموشی بر ماجرا بنشیند.
1-تا به یاد دارم همیشه از هاشمی رفسنجانی به عنوان مرد زیرک پشت صحنه سیاست ایران یاد می شد که با طراحی یک سناریوی هوشمندانه شیخ ساده لوح صریح الهجه را عزل کرد و قانون اساسی را تغییر داد و آیت الله خامنه ای را که یار غار تحت نفوذش بود به شکل صوری بر صدر نشاند و تا آنجا پیش رفت که احمد خمینی که دستیار او در اجرای این سناریو بود را حذف کرد و خود همه کاره پشت صحنه سیاست ایران شد...بیست سال زمان لازم بود که مشخص شود هوشمند همان شیخ ساده لوح پنداشته ای بود که وارد این بازی نیرنگ آلود نشد و دست و دامن خود به خون بی گناهان نیالود و زبان به دروغ و همت به فریب مردمان نگماشت ...و ساده لوح آن بود که گمان می کرد پایان داستان را خود می نویسد اما خود نقطه پایان داستان دیگران شد!
رهبری که خود به اریکه قدرت نشانده بود...سپاهی که خود بر خوان گسترده اقتصاد فرخوانده بود...وزارت اطلاعاتی که خود بر جان و آبروی مردمان چیره کرده بود...قانونی که خود برای بستن دهان مخالفان نگاشته بود...همه و همه امروز گریبانش را گرفته اند! آیا همه اینها نشان ساده لوحی و حتی بلاهت نیست؟

2-به احترام منتظری از مریم رجوی تا آیت الله خامنه ای و رضا پهلوی پیام دادند.شتی ملی استفاده می کردند...کاش تا بود از او برای ایجاد آشتی ملی استفاده می کردند.

3-تا جایی که من استنباط می کنم چیزی به نام "حکومت خوب" یا "حکومت بد" وجود ندارد.
آنچه وجود دارد در واقع "حکومت نزدیک به ایده آل های من" و " حکومت دور از ایده آل های من" است و در این گزاره ها همه چیز به آن "من" بر می گردد.
بر این اساس حکومت ایده آل من از حکوت ایده آل آیت الله همچنان دور است گیرم که از حکومت فعلی مقبول تر و مطلوب تر باشد.
به عبارت دقیق تر حکومتی که احکامی از قبیل قصاص و حجاب و تعزیر و سنگسار و قطع دست و حرمت رقص و آواز و غنا و می و مطرب و تبعیض میان زن و مرد و... در آن اجرا می شود ایده آل من نخواهد بود اگرچه صد در صد اسلامی باشد.

4-من ضمن تحسین خصال برجسته و خلق نرمخو و دل و دست پاک و شجاعت و پافشاری ایشان بر حقوق بشر تا جایی که برای احقاق حقوق کسانی که فرزند ایشان را ترور کرده بودند از بزرگترین مقام و جایگاه چشم پوشی کرد و حبس و حصر خانگی را برای خود خرید ...نمی توانم تاسف خود را از این نکته پنهان نکنم که ایشان نظریه ولایت فقیه خود را گرچه بسیار تعدیل کرد و آن را تا سطح نظارت فقیه تقلیل داد اما آن را یکسره مردود ندانست و پس نگرفت.

13 نظرات:

گوشزد جان سلام!
اتفاقا من در این چند روز که از فوت مرحوم آیت الله منتظری می‌گذرد همه‌اش به یاد نوشته‌ها و نامه‌هایی بودم که درباره‌ی او یا خطاب به او نوشتی و از او پس گرفتن نظریه‌اش را خواستار شده بودی.

che ajab shoma ye cheezy neveshtee

با این وجود من هنوز هاشمی را زیرک تر از آیت الله منتظری می دانم اگرچه برای آقای منتظری احترام قائلم و برای هاشمی نه!

مسعود جان
سلام
4 سال پیش هم من از مرحوم یت الله چنین درخواستی کرده بودم که مشروعیت تئوریک این نظریه را بگیرد و ایشان نپذیرفته بود.
جوابیه ای هم که چند ماه پیش دادند و ولایت فقیه را تا حد نظارت فقیه تقلیل دادند قابل قبول نمی نماید چرا که فقیه اگر ناظر بر قوای سه گانه است یا باید بتواند خواسته های آنان را وتو کند که وضع به همین منوال باز خواهد گشت یا باید که ناظر استطلاعی باشد که بود و نبودش علی السویه خواهد بود.
نقدهای جدی تری هم بر این نظریه نظارت فقیه هست که اگر روزی بحثش جدی شد همگان خواهند گفت.
دوست ناشناس عزیز:
اگر تفسیر شما از زیرکی همان مرد رندی است با شما موافقم اما اگر زیرکی به معنای قدرت برنامه ریزی و آینده نگری برای یک هدف دراز مدت است کاملا با شما مخالفم.

باسلام خدمت جناب گوشزد
سوالم بی ربط به متن است اما خب... گفتم شاید شما که در عالم پزشکی دست دارید بهتر بتوانید به این شک من جواب بدهید حقیقتش من این عکس مرحوم منتظری را که دیدم شایعه ی قتل ایشان برایم قدری قابل تامل تر شد:
http://tourjan.com/wp-content/uploads/2009/12/amontazeri-fowt.JPG
من تا به حال مرده ای را ندیده ام اما شنیده هایم حاکیست که معمولا مرده ها لبهایشان بی رنگ می شود حال آنکه در این تصویر لبهای مرحوم منتظری با وجود نور شدید فلاش به شدت تیره و کبود به نظر می رسد! آیاایست قلبی منجر به کبودی لب می شود؟ احساس من این است که مرگ در اثر خفگی بوده باشد.
الهه

الهه جان
از روی عکس و حتی معاینه ظاهر جسد نمی توان چنین نتیجه ای گرفت.
اگر خانواده شان شکی داشتند بهتر بود درخواست کالبد شکافی می دادند یا اینکه حداقل این شک را ابراز می کردند.

اگه پس می گرفت کل نظریه انقلاب کردنشان میرفت زیر سوال!!! خب مجبور شد بگوید که ما تغییر میخواستیم اما نه بدینگونه بلکه بدانگونه. خلاصه اینکه همان عقب نشینی هم جلو افتادگی از بقیه عقب ماندگان بشمار میرود.

آدرس وبلاگ "ما سبزها" باز هم در پی دستور مسدود کردن آن از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی، تغییر کرد:

http://masabzha6.persianblog.ir/

گوشزد جان
منم مثل مسعود برجیان با شنیدن خبر فوت منتظر یاد تو و نامه هایت افتادم و یاد اینکه اقلا اینقدر معرفت داشت که جواب سوالتو بده.
با نظرت موافقم.
دلم هم برات خیلی تنگ شده.
امیدوارم تو و اعضای محترم خانواده همگی خوب و خوش و سرحال و سلامت باشید.
و زاینده رودتون همیشه پر آب و زاینده. ( می گن کم شدن آب زاینده رود هم تقصیر رفسنجانیه :) آره؟)

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست

من بين تمام آخوندها فقط برای منتظری احترام قائلم، اما احترام به اين معنی نيست که فراموش کنم چقدر جهان‌بينی من متفاوته.

سلام عزیز، خوشحال میشم نظرت را در مورد متن ترجمه شده در مورد هویت ایرانی بدونم
http://balatarin.com/permlink/2010/8/29/2172068

چرا دیگر نمی نویسید؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes