تلویزیون بی بی سی بر فراز منبر!

چهارشنبه شب به وقت ایران اولین برنامه تلویزیون فارسی بی بی سی پخش شد و من که تازه از مطب برگشته بودم به بخشی رسیدم که خانم پونه قدوسی نتایج نظرخواهی بی بی سی از ایرانیان را اعلام می کرد.
92-93% ایرانیان از برنامه هسته ای ایران دفاع می کنند.
بیش از 50% ایرانیان خواهان بمب اتمی هستند.
کمتر از 1% ایرانیان اولویت اول و حتی دومشان اصلاحات سیاسی و دمکراسی است.
و بیش از 70% از ایرانیان کشور خود را در مسیر درستی می دانند در حالی که 30% آمریکایی ها مسیر کشور خود را درست می پندارند.
من، ضمن آنکه جنبه های حرفه ای گرایانه و چشم نواز را در این تلویزیون تحسین می کنم و نیز از اشتیاق بیش از حد آن برای حضور زنده در ایران و تعامل با دولت جمهوری اسلامی گله مند نیستم اما نمی توانم چشم را بر "حقیقتی" ببندم که "ارسطو از افلاطون بیشتر دوست داشت"!
بنابراین با الهام از آقای بهنود که می گویند خیر را باید راست گفت و آن راست را باید دقیق گفت و آن دقیق را نمی دانم باید چه کار کرد از رییس تلویزیون بی بی سی می پرسم که:
آیا این نظرسنجی راست است؟
آیا به راستی 92% ایرانیان از برنامه هسته ای که روزگارشان را سیاه کرده و حال شان را تباه...حمایت می کنند؟
و آیا بیش از 50% این مردم بمب اتمی می خواهند؟... که اگر اینگونه باشد ظن غرب به مشکوک بودن برنامه اتمی ایران نه تنها بی اساس نیست که تا حدودی مستند هم خواهد شد.
و آیا آن 70% مردمی که 13 سال پیش با انتخاب خاتمی رای به اصلاحات سیاسی دادند اکنون پس از گذشت این "تعداد نحس" سالها، به 1% فرو کاسته شده اند آن چنان که دمکراسی را نه اولویت اول که حتی اولویت دوم خود نمی دانند؟ آیا این خبر هم راست است و هم دقیق؟
یعنی هم زمان باید هم باور کنیم که به این سرعت مردمانی آموخته های خود را فراموش می کنند و هم به اصلاح امور آنان امیدوار باشیم...
و آیا 70% مردم ایران مسیری که کشورشان در آن حرکت می کند (یا ساکن است و یا عقب گرد می کند) را صحیح می دانند؟
به راستی اگر دولت احمدی نژاد چنین آماری را گزارش می کرد تا چه میزان مورد استهزای جامعه ایرانی و به خصوص کاربران اینترنتی (و مثلا کاربران سایت بالاترین) قرار می گرفت که امروز همه مسحور آن "لباس زیبا" تحمیق خود را در برابر این آمار نمی بینند؟
آقای رییس!
جامعه ایرانی را مستمعین پای منبر محسوب نکنید که خطیب را بر فراز منبر اجازه می دهند مغزشان را بشوید.
ما از مال دنیا همین مغز چرک مرده را داریم...لطفا خبرتان را ابتدا "راست" و سپس دقیق کنید یا اقلا ارقامش را طوری دستکاری کنید که مثلا 20% مردم ایران دمکراسی و اصلاحات سیاسی را اولویت خود می دانند که من و امثال من از اینکه "سکوت ما" در برابر این یاوه ها به "رضا" تعبیر شده است چنین شرمسار نباشیم.
آقای رییس
لطفا خشت اول را کج نگذارید!

پی نوشت:
آقای بهنود در ایمیلی به من یادآوری کرده اند که همان کارمند ساده بی بی سی هم نیستند چه رسد به سیاست گزار و خط مشی دهنده.
من یک معذرت به ایشان بدهکارم که همین جا زبانی اعلام می کنم و اگر روزی گذرم به لندن افتاد یک نهار مهمانشان می شوم تا حضورا هم عذر خواهی کنم!
اما اشکال من به این نظر سنجی کماکان پابرجاست و همچنان اصرار دارم که این نظرسنجی برای خوشامد سران ایران دستکاری شده تا حساسیت آنان را کم کند و احتمالا با حضور نمایندگان خبری آنان در ایران موافقت کنند.
این اشکال متوجه کلیت تلویزیون بی بی سی نیست و نیز نافی وجوه متعدد مثبت آن هم نمی باشد... هم چنانکه نشاءت گرفته از عقاید دایی جان ناپلئونی و ذهنیت های تاریخی هم نیست.
اگرچه این آمار تایید کننده نظریات همیشگی من است دایر بر اینکه سطح شعورعمومی در ایران به شدت افول کرده است و هم زمان خودخواهی و ریاکاری افزایش یافته است اما باور ندارم که شدت آن به این حد باشد.
همان طور که در کامنت دانی گفته ام:
این نظر سنجی (که از جانب یک نهاد ظاهرا بی طرف تهیه شده)به طور ساده و واضح و همه فهم مشخص می کند که کسی در ایران دنبال دمکراسی و اصلاحات سیاسی نیست و همه از برنامه هسته ای کشور حمایت می کنند و اکثریت قاطع ایرانیان مسیری را که کشور در آن حرکت می کند درست می دانند و بیش از نیمی از آنان بمب اتمی می خواهند.نتایج این نظر سنجی اما به طور تلویحی با عرض معذرت از مردم ایران تصویر یک ملت احمق را ارائه می دهد که هیچیک از آنها (بجز 1%) لیاقت دمکراسی را ندارند و عاری از اعتماد به نفس و دچار عقده حقارتند که یک تکنولوژی دست چندم کره شمالی و پاکستانی برایشان مظهر غرور ملی است.مردمی که اکثریتشان چون گوسفندان صف کشیده در صف سلاخ خانه مسیر خود را درست می پندارند!این نظر سنجی نه راست است و نه دقیق و همان چیزی است که به شدت به درد مقامات جمهوری اسلامی خواهد خورد
اگر صحت این آمار اثبات شود...تاسف و شرمساری عمیقی برای هر ایرانی باقی خواهد نهاد.



بالاترین

48 نظرات:

dast shoma dard nakoneh ke dorost goftee hamaroo

اون ارسطو بود که حقیقتو ...

مهدی خان پدرام عزیز
حق با شما ست...همیشه این دو را با هم اشتباه می کنم.
اصلاح می کنم و امیدوارم این تنها اشتباه من در این نوشته باشد!

گوشزد عزیز مرحوم پدرم همیشه می گفت امان از سیاست انگلیسی .تی وی فارسی بی بی سی بی شک برای منافع ایران تاسیس نشده و بی شک و منطقا در درجه اول ،انتظارات پشتوانه مالی خود را
بر آورده خواهد کرد.جایی خواندم که "وزارت امور خارجه انگلیس مقداری از این بودجه را تامین خواهد کرد اما این بی بی سی فارسی است که خط مشی وزارت امور خارجه را تعیین خواهد کرد"(البته فکر کنم این جک 2009 بود نه خبر و تکذیبه یا تاییدیه)در هر صورن انگلیس در حال طی سیاست عجیبی است همین دیروز بود در سایت فارسی بی بی سی خبری خواندم مبنی بر این که "اسناد بایگانی شده در آمریکا که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده نشان می دهد که دولت این کشور در دهه ۷۰ میلادی نگران دستیابی ایران به سلاح اتمی بوده است.و...."در یک نگاه ساده این خبر اینطور عنوان میکند که آمریکا از قبل هم با اتمی شدن ایران مخالف بوده اما در پس پرده ترغیب و تشویق مردمی است که با سیاستهای جمهوری اسلامی مخالفند اما سیاستهای شاه را قبول داشتند در این جهت که آمریکا مخالف همیشگی ایران بوده و در واقع موجی ضد آمریکایی بوجود بیاورند به هر صورت در این اوضاع بی سرو سامان دنیا انگلیس در لباس دوست آمریکا ساده لوحانی چون دولت ایران را به عنوان لوی لوی سرخرمن نیاز دارد و بدبخت ساده دلانی که در راه این فتنه انگیزی بازی دست انگلیس و سایرین می شوند و....در واقع به تازگی بی بی سی فارسی گویی شبکه خبر دوم ایران شده .به نظر من اگر وضع این رسانه ها بدین منوال پیش رود در زمانی نه چندان دور باید شاهد تکرار اتفاقات اخیر رادیو زمانه در رسانه های فارسی بی بی سی هم باشیم.

این لینک هم خواندنی است
http://vertigone.wordpress.com/2009/01/15/bbc_identity/

بحث شیرین نو
و چه و چه

sharmande inja keyboard farsi nadaram

1-man az barnameye hasteE iran defa mikonam (be manie niroogah e booshehr va tasisat e natanz va ... ke maloome daran chi kar mikonan)

2-man fekr mikonam hich keshvari nabayad bomb e hasteE dashte bashe. age hame az jomle amrika va esraeel shoroo be naboodi selahashoon konan harfi nist ama alan ke nemikonan man fekr mikonam iran ham bayad dashte bashe.

*in ke pedaremoon be khatere barnameye hasteE dare dar miad taghsire barnameye hasteE nist be khatere gholdor bazie gharbi hast vagarna inke ma hatta bomb e hasteE dashte bashim be oona marboot nist chon khodeshoonam daran.

3-man fekr mikonam eslahat e siasi chize khoobie vali olaviat e avvalam nist

va ensafan keshvaram ro dar masire dorosti NEMIDOONAM.

fekr mikonam nazar sanjishoon bad nabashe hadeaghal baraye atrafian e man.

همیشه مسعود بهنود و ابراهیم نبوی را با عنوان "ستاد برون‌مرزی تبلیغاتی اصلاح‌طلبان ِ حکومتی" تعریف می‌کنم. به همین دلیل انتظار گذاشتن خشت راست را از این سروران ندارم. نمی‌دونستم بهنود در بی‌بی‌سی فارسی مسئولیت قابل‌ملاحظه‌ای داره، وگرنه حتی همون لحظات کوتاه قبل از آغاز به کار این تلویزیون رو امیدوار نمی‌شدم.

من نفهمیدم چرا حرف‌تان را به بهنود زده‌اید؟ بهنود نه مدیر تلویزیون‌ بی‌بی‌سی است٬ نه سردبیر خبر است و نه کسی که نظرسنجی را انجام داده. فکر نمی‌کنم هم‌کاری بهنود با این تلویزیون از سطح یک کارمند بیش‌تر باشد.
نتیجه‌ی نظرسنجی هم می‌تواند راست باشد. بستگی دارد که سوال‌ها چه‌طور طراحی شده باشد. در این نظرسنجی از مردم پرسیده‌اند از میان این چند موضوع کدام دو تا به‌‌نظرتان مشکل اصلی ایران است؟ بنابراین چندان عجیب نیست که مردم بگویند فقر و بیکاری. یکی از خطاهای ما این است که همیشه نظر خودمان و کسانی که با آن‌ها سر و کار داریم نظر همه‌ حساب می‌کنیم. متاسفانه واقعیت با خواسته‌های سیاسی ما ممکن است همراهی نکند.

نیکی و ورتیگونه عزیز
خواندم و با آن موافقم
دوست ناشناس و نیمای عزیز
اول اینکه من باور ندارم که بهنود فقط یک کارمند ساده در بی بی سی باشد بلکه وقتی می گوید " ضمن احترام به نوری زاده او را به کار نمی گیریم چون..." نشان می دهد که سیاستگزار و تصمیم گیرنده است.
اما قرینه های متعددی وجود دارد که این یک نظر سازی است و نه یک نظر سنجی و منتظر باشید تا روزهای آینده صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم با استناد به آن خاک در چشم مخالفان بپاشد مثلا اینکه در جامعه ای که 40-50% آن زیر خط فقر هستند و 20% آن ثروت های آنچنانی دارند و ملیونها نفر تحصیل کرده و دانشگاه رفته ای دارد که دغدغه شان فقر نیست چطور می توان پذیرفت که فقط 1% ( یعنی حتی کمتر از 2% مخالفان جمهوری اسلامی در رفراندوم سال 58) دموکراسی را اولویت اول یا دوم خود بخوانند...
من اتفاقا فقط با اطرافیان خود سر و کار ندارم و هر روز با 40-50 نفر از مردمانی صحبت می کنم که از همه صنفی هستند و مغایر این آمار نظر می دهند ولی اگر شما در تاکسی و اتوبوس و صف نان و محل کارتان این آمار را تایید می کنید دیگر ادامه بحث بین ما بی فایده خواهد بود.
با تشکر

به نظر من هم نتایج این نظرسنجی چندان دور از واقعیت نیست. دو هفته پیش ایران بودم، آدمهایی که دور و برم و حتا تو کوچه و خیابون دیدم، به نظر نمی اومد چندان با بمب اتمی مخالف باشن. توهم ابرقدرت نظامی بودن ایران تو دنیا، خیلیا رو گرفته بود. دسترسی عموم مردم به اطلاعات آزاد هم که تقریبن صفره، گرونی و مشکلات اقتصادی هم بیداد می کنه. برخلاف تصور خیلی از ما، صداوسیما روی افکار عمومی ایران خیلی تاثیر داره. تعجب نمی کنم اگه اکثریت مطلق مردم طرفدار برنامه هسته ای باشن یا اصلاحات اولویت اولشون نباشه.

بی بی سی فارسی یا بی بی سی پارسی؟

تلویزیون بی بی سی یک کانال دیگر جمهوری اسلامیست برای اینکه در لندن ایرانیان بسیار با سواد تر و نویسنده تر از بهنود هم بودند و هستند که میتوانند با سابقه مطبوعاتی ورادیو تلویزیونی که در گذشته داشتند و بعضا در کیهان لندن هم نویسنده هستند این رادیو را بدون وابستگی گذشته و یا الان به جمهوری اسلامی اداره کنند

اسامی کارگزاران این تلویزیون را مطالعه کنید همه چیز دستتان میاید

از این امار و ارقام دروغین و ساختگی بزودی فراوان به شما ارائه میشود

از لندنی ها بخواهید سوابق این ها را برای شما رو کنند

دوست عزيز،

من فكر مي كنم اين كانال جديد بي‌طرفترين و باكيفيت‌ترين كانال به زبان فارسي است كه تا كنون ايجاد شده‌است.
در خصوص آن آمار هم همانطوري كه خودشان گفته‌اند زنگ زده‌اند به مردم و گفته‌اند بين اين پنج دليل كدام دو دليل مهمتر است و مردم بيكاري و تورم را انتخاب كرده‌اند. خوب اكثر مردم درك درازمدت اينكه بيكاري و تورم ثانويه به عدم دموكراسي و شايسته‌سالاري است را ندارند و عجيب اين بود كه چيز ديگري را انتخاب مي‌كردند.
همينطور خودشان هم اعتراف كرده‌اند كه از آنجايي كه با تلفن به مردم زنگ مي‌زنند احتمال اينكه مردم از ترس آن چيزي كه ته دلشان هست را نگويند زياد است. اصولاً مردم ما بسيار نان‌به‌نرخ‌روزخور و متظاهر هستند.

خطاب به علی عزیز
تا کی میخواهیم اگر دیگران هم اشتباهی میکنند آن را به خود نسبت دهیم در اینکه ما مردم ترسو و ظاهر سازی هستیم شکی نیست اولیش هم بنده
اما بی بی سی که اقدس خانم نیست هر کس که دو کلاس سواد دانشگاهی داشته باشد از علمی به نام امار سر رشته دارد و در هر رشته چهار واحد آمار پاس کرده و میداند که برای آمارگیری دقیق جامعه نمونه باید چه خصوصیاتی داشته باشد .شما لحاظ فرمودید که شایدمردم از ترس صحیح جواب ندادند اما دوستان رسانه ای و فرهیخته ما در بی بی فارسی این امکان را ندید گرفته و آمار های عجیب و غریب میدهند .

علی جان نوشته‌ای:
"اكثر مردم درك درازمدت اينكه بيكاري و تورم ثانويه به عدم دموكراسي و شايسته‌سالاري است را ندارند"
منظورت اکثریت مطلق ِ مطلق ِ در حد 99 درصد هستش دیگه؟
یعنی واقعاً فقط 1 درصد از مردم ما این درک رو دارن؟ فکر نمی‌کنی این تصویر سیاه‌ترین تصویری هستش که میشه از یک کشور ارائه کرد.
من خودم همواره با بدبینی به مردمان کشورمان نگاه می‌کنم، اما این نگاه شما دیگر واقعاً "حد اعلای یاس مطلق" هستش. اینکه شما کاملاً باور داری که تنها 1 درصد مردم ما چنین درکی دارند و اگر بیش از این بود باعث تعجب شما می‌شد!! یعنی اگر مثلاً نتیجه نظرسنجی این بود که تنها 6 درصد (6برابر آمار اعلام شده) مردم ما دموکراسی و شايسته‌سالاری رو اولویت اول و دوم خود می‌دانند، چنین آماری باعث تعجب شما می‌شد؟!
در ضمن نکته بسیار جالبی که در مطلب هست آنجایی است که دوستمان گوشزد نوشته‌اند: که اگر همین آمار را احمدی‌نژاد ارائه می‌کرد آیا بازهم واکنش همین بود؟

آقای دکتر گوشزد
حرف شما که من بار ۴۰-۵۰ نفر از مردم در مطبم سر و کار دارم و بعد تعمیم نظر این‌ها به کل مردم ایران نشان می‌دهد که با نظرسنجی آشنا نیستید. من این‌جا قصدم دفاع از گزارش بی‌بی‌سی نیست. فقط می‌خواهم بگویم با روش شما نمی‌توان نتایج یک نظرسنجی را تایید کرد یا تکذیب.
جامعه‌ی آماری شما نمونه‌ی خوبی برای جامعه‌ی آماری ایران نیست. شما در شهر زندگی می‌کنید. این شهر امکانات رفاهی و اطلاع‌رسانی نسبتآ خوبی (در مقایسه با روستاها و دیگر شهرها) دارد. کسانی که به مطب شما می‌آیند لزوما نمونه‌ی آماری نشانگری از همه‌ی مردم ایران نیستند. بنابراین بر اساس مشاهده‌های خودتان نمی‌توانید قضاوت کنید. اتفاقآ یکی از اشتباه‌های سیاسی اکثر فعالان سیاسی ایران همین نمونه‌گیری‌ها و تعمیم‌‌های بی‌مبنا و دل‌به‌خواهانه است. چوب این نوع نگاه را هم خورده‌ایم پیش از این.
خلاصه عرض کنم که اگر این نوشته را در وبلاگ دیگری خوانده بودم٬ کامنت نمی‌گذاشتم. اما این که شما که معمولآ منطقی و کمابیش با دید باز به اطراف‌تان نگاه می‌کنید٬ این طور قضاوت کنید٬ به فکرم انداخت که چیزی بنویسم.
باز هم می‌گویم که بهنود در تلویزیون فارسی تصمیم‌گیرنده نیست٬ که مثلآ بخواهد از نوری‌زاده دعوت کند یا نه. در ضمن نوری‌زاده در معیارهای روزنامه‌نگاری نمی‌گنجد و روزنامه‌نگار خوبی نیست. این به این معنا نیست که آدم خوبی نیست یا آدم بدی است.

دوست ناشناس عزیز (کاش اسمی انتخاب می کردید)
مسلما منظور من این نیست که من در مطبم به آن چنان جامعه آماری دسترسی دارم که بر اساس آن می توانم استنتاجات آماری و علمی ارائه دهم ...اما براساس همان شنیده ها و دیده های هر روزه مان می توانیم به ساختگی بودن و یا بی پایه بودن چنین نظر سنجی پی ببریم...
یعنی اگر آمارگیران بی بی سی به تلفن های سپاه یا ستاد نماز جمعه هم زنگ زده باشند در باور من نمی گنجد که چنان عقب افتاده باشند که کمتر از یک در صدشان اولویت اول یا دومشان دمکراسی و اصلاحات سیاسی باشد.آنچه در دوم خرداد 76 برای جامعه ایرانی غرورآمیز بود این بود که به آنها نشان داد که چه درک و فهم مشترکی نسبت به ریشه عقب ماندگی خود دارند و نیز به آنها نشان داد که در جبهه شان چند در صد ملت ایران جای دارند.
اگر چه من هم معتقدم که دیگر اولویت اصلی اکثریت ایرانیان دمکراسی نیست ( و جای بسی تاسف است) اما تقلیل در صد روشنفکران این جامعه به 1% یا کمتر تزریق یاس به این جامعه است.
بدبینانه بگویم که این نظر سنجی تایید کننده موفقیت استراتژی کیهان برای برگرداندن روشنفکران به نقطه صفر است!
در ضمن بهنود در همان سخنرانی به صراحت گفت که به نظر او نوری زاده بهترین روزنامه نگار خارج از کشور است.

وقتي آدمهاي تحصيل کرده و دنياديده مملکت ما طرز فکرشان اين باشد واي به حال بيسوادها. اولاً که اين آمار بنا به ادعاي خودشون از بين هزار نفر گرفته شده ثانياً شما از کجا مطمئنيد اين آمار دورغ است؟ به نظر من از مردمي که تنها مرجع خبري و کارشناسيشان بيستو سي است و در همه رسانه‌هاي آزاد به رويشان بسته شده اگر عقيده‌اي غير از اين سر بزنه، تعجب داره. اصلاً ميخوام ببينم بهنود چکاره اين شبکه است که او را خطاب قرار داده‌ايد؟ بايد باور کنم که ما خصومت شخصي-سياسي با گردانندگان اين شبکه نداريد؟ شکي نيست که هيچ گربه‌اي محض رضاي خدا موش نمي‌گيرد. کاملاً هم واضح است که گردانندگان اين شبکه تا حدي مراقبند جمهوري اسلامي را زياد عصباني نکنند.ولي تو رو خدا دست از اين دائي جان ناپلئون بازيها برداريد.

آقای دکتر گوشزد
نوری‌زاده روزنامه‌نگار خوبی نیست. معیارهای رونامه‌نگاری هم مشخص است٬ رفیق‌بازی نیست که بهنود بگوید به‌ترین است و شما هم قبول کنی. این که روزنامه‌نگار خوبی نیست لزومآ به معنای نادرست بودن مواضع سیاسی‌اش نیست.
برای معیارهای روزنامه‌نگاری هم می‌توانی مراجعه کنی به وبسایت مثلآ بی‌بی‌سی یا روزنامه‌ی گاردین و code of ethics آن‌ها را ببینی و مثلآ نوشته‌های نوری‌زاده را در کیهان لندن یا وبسایتش با این معیارها بسنجی.
اما برگردیم به نظرسنجی. من شخصا با نحوه‌ی گزارش بی‌بی‌سی از نتیجه‌های این نظرسنجی مشکل داشتم. چون مثلآ مهم‌ترین چیز در گزارش یک نظرسنجی این است که میزان دقتش را هم بگویی. مثلآ شاید دقت نظرسنجی به اندازه‌ای نباشد که یک‌درصد را هم بتوان گزارش کرد. مثلآ اگر خطای نظرسنجی از دو درصد بیش‌تر باشد نمی‌توان گفت یک درصد مردم طرف‌دار فلان عقیده‌اند.

یک چیز دیگر هم این آخر بگویم. فکر نمی‌کنم در هیچ‌ جامعه‌ای بتوان یک درصد روشن‌فکر پیدا کرد. احتمالآ منظورتان از به کار بردن لفظ روشنفکر در این‌جا چیز دیگری بوده٬ مثلآ آگاه سیاسی یا کسی که به وقایع سیاسی-اجتماعی اطرافش حساس است.

من یک جوابیه مفصل نوشته بودم که شانس آوردید کامپیوترم از هیبت آن هنگ کرد و آن هم دود شد و رفت به آسمان ...اما خلاصه اش این است:
آقای ناشناس عزیز
اصلا بحث من بر سر نوری زاده نبود و نیست...شما پرسیده ای که چرا من فکر می کنم که بهنود در کادر بی بی سی بیش از یک کارمند ساده است و من هم جواب داده ام که مصاحبه ای از او دیدم که می گفت من با وجودی که نوری زاده را بهترین روزنامه نگار خارج از کشور می دانم او را برای کار در بی بی سی دعوت نکرده ام چون به وجهه ای که ما سعی داریم از بی طرفی بی بی سی نشان دهیم لطمه می زند اما مثلا با علیرضا میبدی و یک نفر دیگر که نامش را فراموش کرده ام می توانیم همکاری کنیم...بنابراین مسئله این نیست که من نوری زاده را روزنامه نگار می دانم یا نمی دانم یا خوب است یا بد!
اما در مورد روشنفکر به معنی دقیق کلمه حق با شماسیت و منظور من بیشتر صاحب فکر و شعور سیاسی است و نه روشنفکر...
اما اگر شما هم به صحت این نظر سنجی شک دارید که دیگر بحثی نمی ماند
شب به خیر...من می روم بخوابم!

آقای دکتر گوشزد
مصاحبه‌ی بهنود را با مجله‌ی قاصدک درست نخوانده‌اید. در آن‌ روزها(۲۰۰۴) هنوز بحث راه‌‌اندازی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی مطرح نشده‌بود. مصاحبه‌کننده می‌پرسد اگر قرارباشد تلویزیون فارسی‌ای راه بیفتد و شما به فرض تصمیم‌گیرنده باشید چه کسانی را دعوت می‌کنید. او هم نظرش را می‌گوید. اصلآ در آن مصاحبه بحث این نیست که تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی دارد راه می‌افتد و تو هم که آن‌جا تصمیم‌گیرنده‌ای کی را استخدام می‌کنی.
می‌بینید که همین نکته‌های ریز اگر در روزنامه‌نگاری و خبررسانی به درستی رعایت نشود چگونه می‌تواند معنای یک حرف را عوض کند.

متن این سوال و جواب را همین‌جا کپی‌ می‌کنیم. منبع هم این است:
http://www.ghasedakonline.com/article.php?aid=91
-----------------------
الان شما با بی‌بی‌سی همکاری می‌کنید. با توجه به این موضوع خواستم ببینم شما آیا پیش‌بینی می‌کنید یک اتفاق مثل الجزیره بیفتد؟ یعنی مثل الجزیره که کسانی که توی بخش عربی بی‌بی‌سی کار می‌کردند، الجزیره را پی‌ریزی کردند. یک همچون چیزی هم برای فارسی‌زبان‌ها اتفاق بیفتد؟ یک الجزیره‌ی فارسی؟ یک کسانی مثل باقر معین.

فکر يک شبکه تلويزيونی فارسی مدت‌هاست در سر همه هست. اصولا به طور کلی یک همچون فکری به طور مجرد وجود دارد. اما هنوز عملی نیست. هنوز راه حل اقتصادی ندارد اگر قرار باشد کاری درست و حسابی بشود برای آن باید راه‌حل‌هایی پیدا کرد.

- حالا فرض کنید چنین اتفاقی قرار است بیفتد و می‌خواهید یک تیم ۱۰ نفره انتخاب کنید. ۵ نفر اول را چه کسانی انتخاب می‌کنید؟

می‌گویم عمید نایینی، باقر معین، کسری ناجی که برای سی‌ان‌ان کار می‌کند، علیرضا میبدی، ابراهیم نبوی.

- نوری‌زاده را دعوت نمی‌کنید؟

ببینید اگر به من بگویند که بهترین روزنامه‌نویس خارج از کشور کیست، می‌گویم نوری‌زاده بدون شک. ولی این چیزی که شماها می‌گویید در زمانه‌ی الان اگر قرار باشد که درست بشود، اولویت اول ایجاد اطمینانی است در خواننده یا شنونده که برای آن طوری باید سخت‌گیری کنیم که از سوراخش من و علیرضا رد نمی‌شويم. ....

برادر عزیز حتما در مورد مصاحبه آقای بهنود اشتباه کرده ای. جمله درست این است که بهنود گفته نوری زاده را بهترین روزنامه نگار ایرانی خارج از کشور می داند اما در پاسخ سئوال دیگری گفته بود بی بی سی فارسی از ایشان دعوت نمی کند اما بخش های دیگر بی بی سی ایشان را کارشناس مسائل دنیای عرب می شناسند و بسیار با او مصاحبه می کنند.
حتی اگر اشتباه به ذهنتان آمده باشد هم شما باید از یک جا شک می کردید. بهنود با نوری زاده دوست است و غیرممکن که درباره وی این طوری سخن بگوید. در ثانی بهنود در همه مقالاتش در بی بی سی روزنامه نگار مستقل امضا می کند چطور ممکن است بگوید او را برای بی بی سی دعوت نمی کنم. شما اگر کمی دقت کنید هیچ کس از کارمندان بی بی سی حق نوشتن مطلب در رسانه های دیگر و شرکت در مصاحبه تلویزیون های دیگر را ندارند. دلیل این که بهنود می تواند این است که او هم مانند خیلی های دیگر فقط به اصطلاح فری لانس [آزاد] با بی بی سی کار می کند چنان که با رادیوتلویزیون ملی ایران [دوران پادشاهی] هم همین طور بود. تازگی در جائئی گفته جز در آیندگان هیچ جا استخدام رسمی نبوده و جز از داریوش همایون چهل سال قبل از هیچ کس حکمی نگرفته است. با عرض معذرت عرض شد

در ضمن من نگفتم که به نتایج نظرسنجی شک دارم یا ندارم. گفتم راه اثبات درستی یا نادرستی نظرسنجی این‌ چیزهایی که شما گفته‌اید نیست.
اگر دقت کرده‌باشید٬ گفتم با نحوه‌ی گزارش بی‌بی‌سی از نتایج نظرسنجی مشکل دارم.

(من همان علي بالايي هستم!)
درست است 1 درصد خيلي آمار پاييني است. اما بايد ديد دقيقاً چه پرسيده شده‌است. مثلا اگر سوال اين باشد كه از بين 5 مورد زير كدام يك مشكل فعلي مردم است كه بايد حل شود خوب تورم و بيكاري انتخاب معقولي حتي توسط يك آدم روشنفكر است (چون دموكراسي زمان مي‌برد تا نتيجه بدهد، ميل بيماري كه به اورژانس مي‌آيد و به دليل سرطان خونريزي دارد. هيچ دكتري او را شيمي‌درماني نمي‌كند و اول سعي مي‌كند كه خونريزي را قطع كند).

من فكر نمي‌كنم كه بي‌بي‌سي يكطرفه باشد و آمارسازي كند. من مقيم انگليس هستم و برنامه‌هاي آن را مرتب نگاه مي‌كنم. به همه جناح‌ها مي‌زند. مجري آن چنان با وزير صحبت مي‌كند كه انگار دارد با نوكرش صحبت مي‌كند و چنان بي‌رحمانه به سياسيون همه جناح‌ها مي‌تازد كه آدم بعضي وقت‌ها دلش براي آنها مي‌سوزد. كلاً رسانه‌هاي يكطرفه‌اي كه در كشورهايي مثل ايران و آمريكا (مثل فاكس‌نيوز) مي‌بينيد را در انگلستان نمي‌توانيد پيدا كنيد.

راستي كاش برنامه "كار انگليسا است" بي‌بي‌سي را مي‌ديديد. شاهكار بود.

يك نكته ديگر:
درست است كه هيچ گربه‌اي براي رضاي خدا موش نمي‌گيرد.

اما:
روش بي‌بي‌سي ايجاد اعتماد از طريق صداقت و انتقال نظر همه طرفين است.
به اين ترتيب شما به آنها اعتماد مي‌كنيد و طرفدار آنها مي‌شويد. اين روش مدرني است. آن را مقايسه كنيد با بي‌انصافي‌هاي رسانه‌هايي مانند صدا و سيماي خودمان، اسراييل يا آمريكا كه با دروغ‌پردازي و ... فقط قشر خاصي را جلب مي‌كنند.

لطفا بروید خاطرات علم را بخوانید ماهیت این رسانه های غربی برایتان روشن میشود فرق نمیکند در چه کشوری باشد همه چیز فابل خرید و فروش است حتی شرافت نرحش را درست پرداخت کنید مال مال شماست

دوست ناشناس و علی عزیز
بحث من نه بر سر نوری زاده است و نه رابطه اش با بهنود و نه دایی جان ناپلئون و اهداف انگلیس و ...
اول اینکه من گمان می کنم که آقای بهنود که من به نوشته هایش علاقه دارم و زبان نرمش را هم می پسندم بیش از یک کارمند ساده در تلویزیون بی بی سی باشندو بیشتر مشاوره های سیاست گزاری می دهند...برایشان هم کامنت گذاشتم که این مطلب را بخوانند و اگر فرصت کردند رفع ابهام کنند ...وقعی نگذاشتند که حتی کامنتم را منتشر هم نکردند...با این حال اگر خودشان بگویند که نقش شان در این تلویزیون در چه حد است منمی پذیرم و مخاطب نامه را عوض خواهم کرد.
مسئله دوم که مسئله اصلی مطرح شده در این بحث است (و من متحیرم که دوستانی که انگشت در جای نه بدتر رادیو زمانه کردند چگونه به این راحتی از کنار این مسئله گذشتند) پخش یک نظر سنجی به شدت مخدوش (اگر نگوییم هدفدار) در اولین شب پخش تلویزیون بی بی سی است.
این نظر سنجی (که از جانب یک نهاد ظاهرا بی طرف تهیه شده)به طور ساده و واضح و همه فهم مشخص می کند که کسی در ایران دنبال دمکراسی و اصلاحات سیاسی نیست و همه از برنامه هسته ای کشور حمایت می کنند و اکثریت قاطع ایرانیان مسیری را که کشور در آن حرکت می کند درست می دانند و بیش از نیمی از آنان بمب اتمی می خواهند.
نتایج این نظر سنجی اما به طور تلویحی با عرض معذرت از مردم ایران تصویر یک ملت احمق را ارائه می دهد که هیچیک از آنها (بجز 1%) لیاقت دمکراسی را ندارند و عاری از اعتماد به نفس و دچار عقده حقارتند که یک تکنولوژی دست چندم کره شمالی و پاکستانی برایشان مظهر غرور ملی است.
مردمی که اکثریتشان چون گوسفندان صف کشیده در صف سلاخ خانه مسیر خود را درست می پندارند!
این نظر سنجی نه راست است و نه دقیق و همان چیزی است که به شدت به درد مقامات جمهوری اسلامی خواهد خورد.

dr aziz. man ham gablana mesle to fek mikardam,,,vali inke matabet balaye shahre va kheili az Mardom( toodeye mardom) door oftadi..aghe mese man ye koore dehe part boodi mifahmidi ke in amar Doeoste...raste raste...va motasefane raste raste!

مثل اینکه تعداد اشتباهاتت بیشتر از ارسطو و سقراط بود!!(اشاره به کامنت سوم)

اگر فکر می کنی که بیشتر از 1% مردم ایران لایق دموکراسی هستند بدجوری در اشتباهی

از من گفتن بود

رهگذر

من خیلی باید عذرخواهی کنم که این کامنتم مرتبط به این پست نیست.

فقط واقعا من درمانده و نیازمند یاری هستم !
می خواستم بپرسم می شه در صورت امکان یک راهنمایی کوچیکی درباره ی این بلاگ چرخان گوگلی که استفاده کردید، به من بکنید؟
یا بگید از کجا خودتون دستورش رو نگاه کردید احتمالا؟

وبلاگ من مدت مدیدیه به هم ریخته.و هرکاری می کنم شکل لینک هام به شدت نامرتب و زشته.و خودم هم نمی دونم به کجا لینک دادم دیگه !

بازم ببخشید.
من واقعا مستاصل شدم مدت طولانیه واقعا.بعد هر وبلاگی که می رم از همه سوال می کنم، بخدا دریغ از یکذره همدردی این مردم!

بهاره عزیز
خیلی آسان است
در بلاگر sign in می کنی و در قسمت چیدمان وارد می شوی و در جایی که نوشته ابزار جدید اضافه کنید وارد می شوی و از آن لیست وبلاگ (گزینه اول) را انتخاب می کنید.
از اینجا به بعد دو راه داری که می توانی با اسم وبلاگ آن را وارد باکس مربوطه کنی و لیست خود را درست کنی یا با استفاده از گوگل ریدر که دومی کمی پیچیده تر است لیست خود را تشکیل دهی.
اگر کمکی از دست من بر می آمد آماده ام .

گوشزد عزیز سپاس از راهنماییت.
مشکل من پس پیچیده تره چون من بلاگر نیستم.

برم با درد خودم بسازم !
تشکر فراوان اما.و ببخشید که جای این کامنت نبود.

راستي در خصوص نوري‌زاده،

من اسمش را گذاشته‌ام خالي‌بندي به نام نوري‌زاده!

به نظر من از خودش خبر جعل مي‌كند كه سيستمش گردش‌كار داشته باشد. گاهي چنان از اسناد معتبر و منابع مشخص صحبت مي‌كند كه آدم فكر ميكند طرف به كجاها كه وصل نيست. ولي در واقع شايد اطلاعاتش را از وب‌لاگ‌ها و يوتيوب جمع مي‌كند.

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

رهگذر ناشناس نوشته‌ای:
"اگر فکر می کنی که بیشتر از 1% مردم ایران لایق دموکراسی هستند بدجوری در اشتباهی"

سوالم از شما این است که خودتان را جزو یک درصد لایق می‌دانید یا 99 درصد نالایق؟

دکتر جان چند نکته هر چند یراکنده و بی مقدمه و موخره و همچنین بی حوصله نوشته ام.ببینی بد نیست!
http://sameddin-ziaee.blogspot.com/2009/01/blog-post_20.html

گوشزد عزيز، نوشته‌اي:
> اگر صحت این آمار اثبات شود...تاسف و شرمساری عمیقی برای هر ایرانی باقی خواهد نهاد.

فكر مي‌كني كه اگر آمار فوق ثابت نشود تاسف و سرمساري باقي نيست؟ كلاً مردمي كه حاضر مي‌شوند به اين راحتي سرشان گول بمالند و يك رژيم غير دموكراتيك را تحمل مي‌كنند (آن هم به قول خودشان بعد از هزار سال تمدن) اگر شرمسار نباشند بايد چه باشند؟

فقط بوش بود که پایداری کرد و مخارج صلح را در خاورمیانه پرداخت کرد. حالا اوباما می آید و نیروهای آمریکا را می برد و میبینیم خاورمیانه به چه آتشی کشیده می شود...
تا به حال همه فقط از روی ترس بوش جنگ را شروع نکرده اند پاکستان افغانستان عراق لبنان مصر و ایران مثل بشکه باروت هستند و از ترس آمریکا کاری نکرده اند. بگذارید ببینیم با رفتن آمریکا چه جهنمی بر پا شود..

خدمت ورتیگونه

اگر دقت کرده باشید، نوشته بودم 1% مردم ایران نه 1% ایرانی ها(امیدوارم تفاوتش برای شما روشن باشه)

حرف سر مردمی است که داخل کشور زندگی می کنند، من داخل ایران نیستم که بـخوام خودم رو داخل این آمار کـنم. اما اگر شمـا اصرار دارید، خدمتتون عرض می کنم که من قاطی اون 1% لایق هستم و چون دیدم که اون 99% نالایق جلوی پیشرفت و زندگی من رو هم گرفته اند، با وجدان آرام و خیال راحت جلای وطن کردم تا بتونم در یک کشور دمکرات زندگی کـنم که لایق وجود من باشه

در ضمن رهـگذر کسیست که رد میشه و میره.. بازگشتش هم فقط میتونه از روی تصادف باشه، یعنی دل به ادامه این گفتگوئی که با شما کردم نبندید
زیاده عرضی نیست

رهگذر

رهگذر نازنین، برای ادامه گقتگو نمی‌نویسم، برای این می‌نویسم که بقیه‌ی افرادی که این چند کامنت را می‌خونن متوجه منظور من از پرسشم بشن، نوشته‌ای خود را از لایقان می‌پنداری، به تو قول می‌دهم حتی یک نفر هم پیدا نکنی که خود را از لایقان نداند و همانند تو دیگران را نالایق. اگر تمامی مردم می‌اومدن و پای این مطلب کامنت می‌ذاشتن یکدفعه می‌دیدی که هفتاد میلیون انسان لایق دموکراسی داریم که البته همه‌ ادعا دارند که تنها یک درصد لایق هستند.

چرا این پیش فرض را دارین که هرکسی مسایلی مثل تورم و بیکاری را در اولویت می گذارد درکی از دموکرسی ندارد و یا آن را نمی خواهد؟
به نظر من درخواست برای کنترل تورم و افزایش رونق اقتصادی خواسته واقع گرایانه تر و بنیادی تری از درخواست دموکراسی است. چرا؟ برای اینکه اگر دقت کنید هیچ کشور محدود و فقیری نیست که آزادی بیان و دموکراسی در آن پایدار باشد و اصولاً رشد و پیشرفت به انسان های آزاد و خلاق احتیاج دارد. کارآفرینی و سودآوری از کسانی برمی آید که آزاد و مستقل هستند. شما از دولت مهار تورم و ایجاد شغل بخواهید بهتر قابل ارزیابی و قضاوت است یا دموکراسی و آزادی سیاسی؟ به نظر من اسن نظر سنجی کاملاً درست می آید. این برداشت های شما یک جور هایی از روی پیش فرض است. من توصیه می کنم یکی دو سال در انگلستان زندگی کنید و بعد در مورد سیاست های آنها در مورد ایران قضاوت کنید.

سلام وبلاگ پر هیاهویی دارید!

به من هم سری بزنید، بد نیست!

مثل اين كه مطب خيلي شلوغه كه وقت آپديت كردن ندارين...

ورتیگونه گرامی
اگر میزان سنجش نـظر و عقیده هرکس درباره خودش باشد حق را به شـما می دهم
اما میزان های دیگری هم بجز نظر شخصی افراد برای سـنجش لیاقت یا بی لیاقتـی وجود دارند که اسباب رد این نـظر شما می شـوند

رهگذر

انگلیسیا جایی نمی شینن که آب زیرش بره من از روزی که این شبکه که انصافا شبکه خوبی ام هست راه افتاد متوجه شدم که باید منتظر وقایع جدیدی در کشورمان باشیم چون عموما انگلیسیا شاخکاشون به این تغییرات حساسه

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes