انتخابات 14

شنیدم گوسفندی را بزرگی
رهانید از دهان و چنگ گرگی

سحرگه کارد بر حلقش بمالید
روان گوسفند از وی بنالید

که از چنگال گرگم در ربودی
چو دیدم عاقبت گرگم تو بودی

سعدی

در سال 1368 پس از فوت آیت الله خمینی، آقایان خامنه ای و رفسنجانی، در غیاب آیت الله منتظری و با همکاری سید احمد خمینی سناریویی را اجرا کردند که منتهی به توزیع قدرت عمدتا سیاسی و نظامی در دست رهبر مادام العمر و قدرت عمدتا اقتصادی در دست رییس جمهور محدود الزمان شد.
آنچه در نگاه اول به ذهن متبادر می شود کم بودن اختیارات ریاست جمهوری یا به تعبیر آقای خاتمی تدارکاتچی بودن است اما با نگاه دقیق تر (مخصوصا اگر از دریچه دید رهبری به قضایا نگاه کنیم) رهبر کسی است که علیرغم داشتن قدرت سیاسی و نظامی مجبور است که بودجه خود را از نهادی دیگر بستاند و این رویه برازنده مقامی که می تواند با برنامه ریزی صحیح همه قدرت را مالک شود نبود.
فراموش نکنیم که قدرت نظامی را نمی توان هر روز وارد معادلات قدرت کرد و قدرت سیاسی را هم نمی توان به بازار برد و با آن چیزی را خرید اما قدرت اقتصادی هم منعطف است و هم قابل خرد شدن و خرج کردن و استفاده مدام است.
لذا در انتخابات 76 و بعد از اتمام دوره هاشمی رفسنجانی زمانی که پیشنهاد تمدید دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی توسط رهبر (با استفاده از قدرت سیاسی) وتو شد هر دو وارد یک بازی پنهانبرای تصاحب قدرت اقتصادی شدند و هاشمی از خاتمی حمایت کرد و رهبر پشت سر ناطق ایستاد.
وقتی استفاده از قدرت سیاسی برای تملک قدرت نظامی در سال 76 جواب نداد در سال 84 رهبر قدرت نظامی را هم وارد برنامه خود برای کسب قدرت اقتصادی کرد و با شرکت دادن وسیع و سازماندهی شده بسیج درانتخابات به خصوص در استان های تهران و اصفهان جای کروبی را به احمدی نژاد داد.
تخمین زده می شود که بیش از دو و نیم ملیون رای احمدی نژاد در دور اول با این مکانیزم به دست آمده باشد.
در برابر اعتراض کروبی به این تخلف و درخواست او برای بازشماری آرا، حداقل در دو حوزه تهران و اصفهان، خاتمی این انتخابات را سالم ترین انتخابات پس از انقلاب دانست...شاید می پنداشت که احمدی نژاد با رای واقعی کمتر از سه ملیون رقیب آسان تری برای رفسنجانی با شش ملیون رای است.(کروبی بیش از پنج ملیون رای کسب کرده بود)
در دور دوم انتخابات اما احمدی نژاد با افشاگری های وسیعی که از طرف سپاه و بسیج علیه گذشته هاشمی صورت داد بدون آن که نیاز به تقلب داشته باشد با هفده ملیون رای برنده شد و رهبر را در چهار سال گذشته به طور همزمان صاحب قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی کرد.
در این دوره مجددا هاشمی رفسنجانی (این بار با واسطه موسوی) و رهبر (با واسطه احمدی نژاد) به رویارویی پرداخته اند ونیروهای خود را در خیابان ها به راه انداخته اند.
ماجرا را مرور می کنیم.
حرکت اول:
هاشمی رفسنجانی و خاتمی موسوی را به صحنه انتخابات وارد کردند و موج سبز را با حمایت مالی هاشمی به نفع او به راه انداختند.
حرکت دوم: در پاسخ به این امر احمدی نژاد صحنه گردانی هاشمی را با ذکر فساد مالی او و با قصد کسب مجدد قدرت اقتصادی در این ماجرا فاش کرد و رقابت پشت پرده را عیان کرد.
حرکت سوم:هاشمی خواهان عذرخواهی احمدی نژاد و اختصاص زمان برای پاسخگویی در صدا و سیما شد.
حرکت چهارم: درخواست های وی هر دو رد شد.
حرکت پنجم: هاشمی رفسنجانی که خطر حذف برنامه ریزی شده خود را از صحنه قدرت جدی دید با نامه ای به رهبری از او خواستار اتخاذ موضع روشن در این زمینه شد و همزمان موج سبز به صورت سازماندهی شده در هفته اخیر به شدت افزایش یافت و به کارنوال های روزانه و پایکوبی های شبانه انجامید...این قدرت نمایی و لشکرکشی هاشمی است.
موقعی که هاشمی در نامه خود به رهبر تاکید می کند که اگر من هم صبورانه از حق خودم بگذرم ملتی که با سینه های سوزان! در خیابان ها حضور دارند از این ماجرا نمی گذرند اشاره به همین لشکر کشی دارد .
حرکت ششم را رهبر باید انجام دهد و بسیار حرکت دشواری است...او قصد دارد این حرکت را تا پایان انتخابات به تاخیر بیندازد و آن هنگام اگر توانست احمدی نژاد را از صندوق بیرون بیاورد بر علیه هاشمی موضع بگیرد.
هاشمی در صدد است که اگر احمدی نژاد از صندق بیرون آمد لشکر سبز را به خیابان بکشد و صدا و سیما و وزارت کشور را اشغال کنند.
رهبری با واسطه سپاه پیشاپیش این حرکت را انقلاب مخملین خوانده و وعده سرکوب آن را داده است.

اما در پاسخ به این حرکت هاشمی با یارکشی از میان روحانیان قم و مجلس خبرگان سیگنالی به رهبری فرستاده است که استفاده از قدرت نظامی بر علیه مردم غیر مسلح ممکن است به خلع وی بینجامد.

شایع شده است که در دیدار شب گذشته دو طرف توافق کرده اند که انتخابات را سالم برگزار کنند و نتیجه آن را بپذیرند.



اما سخن من با طرفداران موسوی که در این موج سبز، کارناوال های روزانه و پایکوبی های شبانه شرکت دارند این است که خسته نباشد..از ته دل .امیدورام که بعد از سی سال واقعا به شما خوش گذشته باشد.

اما بیایید با تبعیت از یک سنت حسنه ایرانی، حالاکه در ضیافت هاشمی رفسنجانی خوشگذرانی ها را کرده اید در انتخابات به کروبی رای دهید که برنامه هایش نماینده آرمان هایتان است وگرنه سرباز سیاهی لشکر هاشمی بیش نخواهید بود و از این بابت تفاوتی با آنان که رای خود را به چک پولهای اهدایی احمدی نژاد می فروشند و ناخواسته عمله استبداد می شوند نخواهید داشت.



پروپاگاندا یا جوسازی نوعی از ارائه اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار برای تأثیر گذاری بر عقاید و یا رفتارهای افراد یک جمعیت می‌باشد. پروپاگاندا، تبلیغاتی در تضاد با ارائه آزاد اطلاعات می‌باشد.

دراین روش سعی می‌شود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیام‌ها اغلب بر حول محور ارزش‌هایی همچون شرافت،دین، افتخار به میهن و میهن‌پرستی یا ارزشهای خانوادگی می‌باشد.



آیا رفتاری که ستاد و طرفداران موسوی با شما کرده اند غیر از این بوده است؟ و اگر کروبی فاقد رای است چرا هر روز دهها پیام و شایعه دال بر انصراف او برای جلب و جذب طرفدارانش پخش می شود.

چرا با اصرار و تاکید بر گزاره نادرست "رای دادن به کروبی سبب رییس جمهور شدن احمدی نژاد می شود" سعی دارید که آنها را منصرف کنید؟
فردا که موج سبز، فرو کوفته به صخره های ناکامی، بازگردد آیا پشیمانی دیر نیست؟

بالاترین

13 نظرات:

بسیار زیبا و مستدل بود
متشکرم

شما مطمئنید که این خطکشی قدرت سیاسی و اقتصادی اینقدر پررنگ است؟ اگر اینطور است چرا شخصی مثل کرباسچی که سمبل قدرت اقتصادی هاشمی است پشت کروبی است؟
اگر این خطکشی اینقدر پررنگ است، اصلا جایگاه فردی مثل کروبی از زمان این تقسیم قدرت (به گفته شما سال 68) کجا بوده و الان کجاست؟
یعنی هیچ طیفی از نیروهای سیاسی در ایران وجود ندارد؟

افسوس که این دوستان موج سوار تو این هیاهو صدای من و شما رو نمی شنون

شما مطمئنید که این خطکشی قدرت سیاسی و اقتصادی اینقدر پررنگ است؟ اگر اینطور است چرا شخصی مثل کرباسچی که سمبل قدرت اقتصادی هاشمی است پشت کروبی است؟
اگر این خطکشی اینقدر پررنگ است، اصلا جایگاه فردی مثل کروبی از زمان این تقسیم قدرت (به گفته شما سال 68) کجا بوده و الان کجاست؟
یعنی هیچ طیفی از نیروهای سیاسی در ایران وجود ندارد؟


دوست عزیز
این مدلی است که من به طور شماتیک برای توضیح اتفاقات از آن استفاده کرده ام و واضح است که فاقد بسیاری از جزییات است.
مسلم است که کیک قدرت فقط بین این دو تقسیم نشده اما چون به طور مشخص می خواستم که به رابطه این دو بپردازم مجبور شدم که شخصیت آنها را از داستان بیرون بکشم.

een dorost tareen naghdee bood ke

rajeh be entakhabat khoondeh boodam
kash mardom ma ham eenoo mefameedan

Plz go and vote here:
http://aviny.com/polls/poll.aspx

شما چرا این توهم رو دارید که طرفداران موسوی موج شوار و عوام هستند؟ من هرگز به کروبی رای نمی دهم.به خاطر برنامه اقتصادی که خود دکتر نیلی هم اذعان دارند اشکالات اساسی دارد. بخاطر شعارهایی که بعد ها چون در حوزه اختیاراتش نیست به راحتی فراموش می کند . بخاطر حربه مسخره اشک ریزانی که برای رای جمع کردن استفاده کرد کرباسچی. به خاطر اینکه نماینده زنانش کسی هست که در برابر همسر دوم شوهرش یک زن سنتی و منفعل عمل کرد و هرگز عمل شوهرش را تقبیح نکرد.بخاطر اینکه تیم با اصطلاح قویش بیشتر از 15 نفر نستند .

شما مظمئن هستید که برای کروبی تبلیغ می کنید؟ این نوشته از سخنان احمدی نژاد هم بد تر است. اگر دنبال اصلاحات هستید اول روش تان را اصلاح کنید. به نظر می رسد حربه ی احمدی نژاد در غیراخلاقی کردن جامعه موثر بوده است متاسفانه.

movafegham, vali az tarafi ham democracy kamel ke 2 sale too keshvar bargharar nemishe... salha tool mikeshe chon salha tool mikeshe ke mardom ba daneshe bishtari beshan... baraye hamin shayad too 50 sale ayande vaghan farghi nakone ke too in dore moosavi bood ya ahmadi nejad bood, chon be ghole shoma belakhare ye nafar ba araye bala az oon sandogh dar miad... age jave alan ba'es mishe ke mardom ye mofati khoshal o shad bashan (har chand kootah modat) chera ke na?!

حمله ی احمدی نژاد به ناطق نوری در این مدل شما چطوری می گنجه؟ یا انتخاب هاشمی به عنوان رییس مجمع تشخیص به طور مستقیم توسط خامنه ای؟ این مدل بیش از حد ساده شده است و دست کم برای من اصلا متقاعد کننده نیست. بعلاوه استفاده از عباراتی مثل: "شایع شده است که در دیدار شب گذشته دو طرف توافق کرده اند..." فکر می کنید در جهت تحکیم استدلالتان است؟ من قبول دارم که پی بردن به واقعیت هایی که می تواند (خلاف ظاهر) در تحولات سیاسی وجود داشته باشد کار ساده ای نیست، ولی توهم توطئه هم واقعا دیگر ایده ی تکراری ای شده است برای این رمز گشایی. با همه ی این حرف ها من نمی توانم ارتباطاتی را که شما بین مشاهدات تان برقرار کرده اید را رد کنم. همانطور که شما چندان استدلالی یا شاهد قوی ای برای این ارتباط ارائه نداده اید. فکر کنم باید این نوشته تان را به حساب دفاع از موضع انتخاباتی کنونی تان بگذاریم، نه یک نوشته ی مستقل که در جستجوی واقعیت است.

این استدلال رو کاملا قبول دارم و خودم هم نظرم مثل توست. ولی نمی شد ساده لوحانه تر از این نتیجه گیری کرد. چون تنها مرجعی در سطوح بالای قدرت که میتونه لابی کنه و جلو تبدیل ج.ا. به حکومت اسلامی رو بگیره هاشمی ست نه کروبی که در مراتب بالای روحانیت هیچ جایگاهی نداره. شما هم خودتون فردا برید به موسوی رای بدین.

من فکر می کنم خامنه ای به احمدی نژاد به چشم یک مهره سوخته نگاه می کنه و اگه هاشمی از مثبت بودن گفتگوی خودش با رهبری خبر داده، حتما بعد از انتخابات، چه احمدی نژاد رای بیاره یا نیاره، یه خوابهایی براش می بینن.
خصوصا اینکه قضیه 1 میلیارد دلار هنوز پا برجاست و تهمت های احمدی نژاد بدون اثبات مونده.

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes