آقای خاتمی...من شرط شما را نمی پذیرم!

سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق در سخنانی دو شرط برای ورود به عرضه انتخابات تعیین کرد.
تا جایی که من استنباط کرده ام خاتمی شرط اول را برای مردم به طور عام و دانشجویان، روشنفکران و فعالان سیاسی به طور خاص گذاشته است که معنا و مفهوم آن این است که شرط ورود من به عرصه انتخابات این است که خواسته ها و برداشت های خود را از مفاهیم مدرن با من همساز کنید و کسی بیش از آنچه من از نظام می خواهم خواسته ای نداشته باشد.
اما شرط دوم ایشان با سران قوای دیگر و رهبر نظام است به این معنی که اگر من در انتخابات رای آوردم اجازه بدهید برنامه های خود را اجرا کنم.
اما آنچه من می توانم به ایشان گوشزد کنم این است که
1) ریاست جمهوری ایران شدن آن چنان افتخار بی نظیری است که حتی احمدی نژاد نیز با آن رفتار سخیفش نمی تواند آن را منکر شود...بهتر است با شرط گذاشتن برای ملت خود را بی احترام و بی اعتبار نکنید.
2)اگر مردم ایران به شما رای دهند نشانه آن است که شما کف خواسته های آنان هستید...مسلما سقف خواسته های آنان از قامت شما بلند تر است.
3) ابتدا بهتر است که به طور شفاف شما مفاهیم مورد نظر خود را شرح دهید و برنامه های خود را اعلام کنید تا عوام و خواص ببینند که تا چه حد با شما اشتراک نظر و منافع دارند و سپس از آنان بخواهید که بر این برنامه ها متفق شوند... نه اینکه از جامعه مدنی بگویید و به مدینه النبی برسید و از دمکراسی بگویید و سپس آن را به پسوند اسلامی استحاله کنید.
4)مردم ایران بعید است که به این زودی فراموش کنند که چه فرصت بی نظیری را برای شما فراهم ساختند تا به وعده های خود برای باز کردن فضای سیاسی و فرهنگی کشور اقدام کنید و شما با چه میزان اهمال و مسامحه رای آنان را به هیچ فروختید و امید آنان را نومید کردید.
با این اوصاف شما بهتر است که به شرط دوم و مخاطبین آن بپردازید که آن هم چون نیک بنگری ضروری نیست.
چرا که اگر جسارت و همت لازم در شما وجود داشت یا داشته باشد حاکمیت جرات نمی کند که مانعی برای برنامه های مورد وثوق ملت ایجاد کند و اگر آن جسارت و همت نباشد هیچ شرطی برایش الزام آور نیست.

آقای خاتمی...من به سهم خودم شرط اول شما را نمی پذیرم...شما هم خود را برای خاطر من به دردسر نیندازید!

پی نوشت:

مشکلی که من و امثال من در اثبات حقانیت خود در مخالفت با خاتمی داریم این است که "احمدی نژاد آنقدر بد است که هر استدلالی را در مخالفت با رقبایش بی اثر می کند"!

منی که در ایران امروز زندگی می کنم به خوبی واقفم که بدترین آثار حکومت بیش از سه ساله احمدی نژاد نه تخریب زیر بنای اقتصادی و وجهه جهانی است و نه سرکوب آزادی های فردی و اجتماعی...

به باور من تنزل کلی سطح فرهنگی مردم و ترویج حساب شده و در عین حال بی حساب خرافات در میان آحاد جامعه آن چنان مخرب است که اگر به سرعت جلوی آن گرفته نشود، هیچ اپوزیسیونی نمی تواند به در دست گرفتن قدرت در این کشور دل خوش کند.

دامنه ی این تنزل فرهنگی و با عرض معذرت "اپیدمی حماقت" آن چنان گسترده است که دیر نیست روزی که روشنفکران و کتاب خوانان ما سوار بر خر به امید مراد گرفتن در کوهها به دنبال امامزاده های مرادبخش بگردند و این با توجه به دیده ها و شنیده های اخیر من اصلا "غلو و اغراق" نیست.

با این حال من از تکرار چرخه بیهوده "ماجراهای خاتمی" نیز گریزانم و چنین شرط گذاری هایی برایم یادآور مردی است که ریاست جمهوری را "تدارکات چی" می دانست و آن را "کار گل" می شمرد که او به اجبار و منت حاضر به پذیرش آن شده است...چیزی که احمدی نژاد ثابت کرد حقیقت ندارد.

احمدی نژاد بیش از 12 وزیر خود را که از جناح خود بودند و بیش از 90% با او همفکری و همراهی داشتند بدون کوچکترین ملاحظه ای و تنها برای انتصاب وزیران همفکرتر برکنار کرد و در عوض علیرغم خواست مجلس و مراجع و کیهان و حتی رهبری از مشایی دفاع نمود و ثابت کرد که منابع قدرت حتی در سیستم کنونی نمی توانند جلوی رییس جمهوری را در حیطه های مربوط به او بگیرند اما خاتمی وزرایی را که نقاط قوت کابینه اش بودند (مثل مهاجرانی و نوری) به اندک فشاری کنار نهاد و روزنامه هایی که برایش اعتبار آوردند با سکوت خود به سلاخی داد و دانشجویانی که همراهش بودند را تنها گذاشت.

اگر اصرار دارید که احمدی نژاد نیاید و نباشد (که من هم صد در صد موافقم) کسی را بیابید که شروط شما را قبول کند و از نظر شخصیتی نیز چنان مذبذب نباشد که به هر نهیبی گامی پس نهد و شما را در رویارویی با حریف تنها بگذارد.

لینک مطلب در بالاترین

30 نظرات:

kheily loosi !!!
felan behtarin option ast...behtare ba in harf-ha vazi'at ro kharab nakoni.. mardom hoseleye tahamole Ahmadi Nejad ro baraye 4 sal dige nadarand.. bezar aghalan in bi-yad ke aghalann rikhtesh behtar az Raiis jomhoore fe'li ast.. fel'lan gharar nist chizi az asas dorost besheh.. just in yeki nabashe!!!

من هم کاملا موافق کاندیداتوری خاتمی هستم.
بلکه ما را از شر احمدی نژاد نجات بده

in haman tarz fekrist ke monjar be sherkat nakardan dar entekhabat va amadan Ahmadinejad shod.mesl in ke doost dari 4 saal dige ham raisetoon basheh.

be khatere manam hamintor

از قديم ميگن عروسِ تعريفى گوزو از آب در مياد همين ديگه .
بعدشم مارو به مرگ گرفتن به تب راضى شديم.

خاتمی تنها گزینه برای برون رفت از این انسداد سیاسی است.
لطفا با این گونه اظهار نظر ها او را خراب نکنید.

بسار مطلب خوبی بود
صد در صد موافقم
موفق باشید

اقای خاتمی من شرط شما را می پذیرم. و اگه کاندید بشین خیلی خوشحال می شم. خوشحالیه من اصلا به این دلیل نیست که فکر کنم شما دارین بخاطر مردم کاری میکنین، بدون اینکه براتون منفعتی داشته باشه. و اصلا بخاطر این نیست که یادم رفته باشه شما چه فرصتی رو از دست دادین. و چه اتفاقایی افتاد. اگه خوشحال می شم بخاطر اینه که می دونم تو سیاست هیچ اتفاقی به راحتی قابل تفصیر نیست. و اصلا نمی تونم قطعی بکم چقدر از این از دست دادن فرصت قطعا تقصیر شما بود. و به هیچ وجه نمی تونم با قطعیت بگم اگر جسارت و همت در شما باشه حاکمیت جرات نمی کنه مانع تراشی کنه. اگه خوشحال میشم فقط برای اینه که یادم نرفته 3 سال پیش چه احساس بهتری داشتم.

I completely agree with you

adam bayad aghel bashe. in harf shoma che dardi ro dava mikone. alan ba vojood aghay Ahmadinejad harche saritar darim be samt bohran va khoshoonat mirim. adam aghel bayad be fekr nejat khodesh bashe ke dar natije bayad be fekr avaz shodan ishoon bashim. kasi ke mitoone ray biare Khatamie, manam bahash movafegh nistam amma agar bebinam mitoone behem komak kone ke az dast kasi ke mamlekat ro be samt jang mibare khalasam kone man harf hay dorost amma bifayede ra kenar mizaram va az khatami hemayat mikonam ta ray biare . chon khatar zir gooshemoone .

فکر کرده کیه این یارو؟ منجی مردم ایران؟
کاری ندارم احمدی نژاد چیه ولی اینم 8 سال هیچ کاری نکرد
حالا هم خیلی ها هستن که که میتونن بهتر و بهتر از این باشن
مسخرست

لینک مطالبت رو خودت نگذار تو بالاترین. هنر لینک گذاشتن تو بالاترین رو نداری، لینکها رو به گا میدی. خیلی از لینکهای که گذاشتی و هیچ وقت داغ نشده، اگه حرفه ای فرستاده میشد بالا 100 تا رای می تونست بیاره.

راه حلی هم داری یا فقط بلدی غر بزنی؟

در حال حاضر که راه حل دیگری ندارم اما غر زدن هم کم هنری نیست اگر به هنگام باشد!
حداقل از پذیرش چشم بسته آنچه به خوردمان می دهند یک مرحله بهتر است.
اگر شرایط در روزهای انتخابات شفاف شد حتما راه حل های دیگر هم پیدا می شود.

بقول مادرم ادم برهنه خواب کرباس دولا میبینداخه روشنفکرانی که ملت خرافاتی خودرا میشناسد واینگونه قضاوت میکنند حقشان احمدی نزاد است

agar cheshmeto baz koni ta cheshm baste chizi be khordet nadahand bedoon ke ba in ghor zadan kamelan gheir honari va sakhif chizi be khordet midan ke arezoo mikardi kash cheshmet basteh bood.

اینها فقط غر زدن نیست.
یاد آوری آنچه بر ما گذشته و درست دیدن آنچه دارد اتفاق می افتد و پیش بینی آن چیزی است که اتفاق خواهد افتاد.
فقط یک سوال دارم و آن اینکه اگر به جای احمدی نژاد که اینقدر منفور است آدم موجه تری چون قالیباف و حتی رفسنجانی رییس جمهور شده بود آیا اکنون هم فقط برای فرار از موقعیت فعلی به خاتمی پناه می بردید.
کنتراست بین خاتمی و احمدی نژاد بیشتر ناشی از سیاهی احمدی نژاد است تا سفیدی خاتمی!

anche bar ma gozashteh ra dar in 4 saal bebin.pishbini kon ke agar Ahmadi 4 sal digar ham bemanad che khahad shod. bahs shakhs matrah nist .bayad did kodam badtar ast va az badtar be bad panah bord. raje be shakhs khatami hatta man az to ham nazar manfitari daram. dar dor aval ke ba Nategh reghabat dasht be hameh migoftam ke farib oo ra nakhorid. amma hala kas digari nist ke betavanad ahmadi ra az sahne biroon konad. in masale kheili sadeh ast va ghodrat takhayol va pishbini honari nemikhahad. az bahs nazari kharej shavim va bebinim dar amal che rahi darim. in bahs hay nazari va injoor soal hay bifayede che dardi ra dava mikonad. ? hich kodam az afradi ke nam bordi az nazar man afrad salehi nistand amma karhay Ahmadi besyar khatarnak ast va shoma ke dar namaye weblogat neveshtei ke baray doori az jang che kar bekonam yeki az rah hay daf`e khatar jang door shodan ahmadi az ghodrat ast.

rasti fekr mikoni fard digari ham aknoon hast ke betavanad ba Ahmadi reghabat konad? agar mishenasi begoo.shayad Karroobi ...man khatami ra faghat bar Ahmadi tarjih midaham vagarna harkas digari gheir az Ahmadi behtar az khatamist. farib karhay ajib Ahmadi mesl taviz vozara va defa az mashai ra nakhor . entezar miraft ba hoosh o derayati ke dari in masael ra noghte ghovat Ahmadi nadani.

من تا حالا دو بار در انتخابات شرکت کردم و دو بار هم ریاست جمهوری خاتمی بود. بار اول کاملا درست بود و بار دوم کاملا اشتباه بود شرکت بنده در انتخابات به عنوان فردی که با رای خود می خواستم در آینده خود و کشور سهیم باشم. الان شخصا شرکت نکردن در انتخابات را راه مفید تری از شرکت کردن می دونم و حتی فکر می کنم رفتن پای صندوق یعنی اینکه کم هیچ احترامی برای حقم قائل نیستم و به دوستانی که هی خاتمی خاتمی می کنن بابا جان 30 سال با این طرز تفکر پدراتون و خودتون زندگی کردین هیچی نشد حالا باز برین آزموده را بیازمایین و من شخصا تصمیمی برای شرکت در این انتخابات ندارم و تحریمی هستم ولی اگر خدای ناکرده خاتمی یا نوری کاندید شدن و از فیلتر ها هم گذشتن، حتما در انتخابات شرکت می کنم و حتما به احمدی نژاد رای میدم. من سعی می کنم جلوتر از بینیم رو هم ببینم و در ضمن واقعیت گرا هم هستم. ملت ایران باید روزی هزینه اشتباهات مکرر
خود رو بپردازه حالا هر چی با خاتمی و اصلاحات قلابی این پرداخت رو معوق کنه بعدا هزینش سنگین تر خواهد شد.

من همون ناشناسم
راه حلم دارم برای پارسا خان که دنبال راه حل هست. راه حل اینه که به جای مرغ پر کنده به در دیوار بزنی و از ترس احمدی نژاد بری به خاتمی رای بدی من نافرمانی مدنی رو پیشنهاد می کنم که فعلا امکان سیاسی بودن اون وجود نداره ولی می شه از پایین شروع کرد. تصور کن به جای اینکه روز سهمیه بندی بنزین مردم دانا و عاقل و اصلاح طلب ایران به جای حمله به پمپ بنزین و ذخیره چند لیتر در خونه می شستن و فردا هیج کس سر کار نمی رفت. تصور کن برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار به جای اینکه همه تو صف وایسن برای تحویل فرم ها هیچ کس فرمها را پر نمی کرد. تصور کن به جای اینکه به جای حمله به دفاتر ایران خودرو برای ثبت نام ماشین جدید مثلا 407 همین چند روز پیش رخ داد. مردم خرید یه مدل ماشین ایرانخودرو را تحریم میکردن مثلا پژو 405 قاتل و مثلا برای اینکه به کسی فشار نیاد جاش مثلا سمند می خریدن یا ریو یا ... می تونی به نتایج اینا فکر کنی؟ اگه این اتفاقا بیفته بعد می شه وارد عرصه سیاست هم شد و با تصمیم همه مردم برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سرنوشت رو به طور واقعی عوض کرد نه این که...

این نوشته آخرتون یک مقداری با عنوان بغل وبلاگتون (با جنگ می‌جنگم) تضاد داره.
به نظر من در این شرایط برای جلوگیری از هرگونه جنگی که ایران در آن بازنده خواهد بود (بازنده به معنای کلیش نه اینکه چه کسی خاک بیشتری گرفت و تعداد بیشتری کشت) بهتر هست هرکسی به جز آقای احمدی نژاد انتخاب شد حتی خاتمی که از امتحان قبلی رد شده است

گوشزد جان من هم با حرف شما موافقم.
شمسي - تهران

واقعا فکر میکنی احمدی نژاد بدون پشت گرمی این کارها را میکنه ؟
فکر نمی کنی این کارها از یک جای دیگر آب می خوره ؟ رهبری هر کاری را که نمی تونه مستقیم بکنه از طریق احمدی نژاد انجام میده..

هرچند غر زدن زیاد کاره جالبی نیست! اما احمدی نژاد خاتمی فقط اسمشون و قیافشون فرق می کنه...

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

قسمت آخر مقايسه خيلي برايم جالب بود ممنون. نتيجه انتخابات هر چي باشه اين اظهار نظرها و تحليل ها به نظرم ارزشمند و مفيد است.اگر در انتخابات شركت كنم فقط به اين دليل است كه شايد احمدي نژاد نشود. واقعا تحمل لحن صداش هم غيرممكن شده. وگرنه با وجود رهبري اميدي به هيچ اصلاحي نيست.

من دوست ندارم خاتمی کاندید بشه اما اگر کاندید بشه حما بهش رای میدم.

با نظر شما هم موافق نیستم که خاتمی تمام فرصت ها رو به باد داد.درست این جمله اینه:
خاتمی و نود و نه درصد کسانی که به او رای دادند تمام فرصت ها رو به باد دادند.از جمله من و شما و بقیه آدم های پرمدعایی که منتظریم دیگران خودشون رو برای ما فدا کنن و ما از فداکاری اونها برای خودمون خوشبختی بسازیم.

دکتر عزیز!شما ظاهرا یک مملکت دچار استبداد دو سه هزار ساله را با یک کشور کاملا دمکراتیک اشتباه گرفته اید.ذهن تک تک ما ایرانیان گرفتار این استبدادزدگی است.قبول ندارید یکبار تمام کامنت ها را بخوانید.بیشترشان حق را با کمال اطمینان به خود می دهند.

من به خاتمی رای می دهم چون :

1-با آنکه شیعه دوازده امامی هستم اما خیلی امیدوار نیستم در زمان زندگیم ظهور امام زمان را ببینم!

2-انتظار ندارم خاتمی یا ایکس یا ایگرگ یا سوپر من یا هر موجود واقعی یا مجازی دیگری بتواند (حتی اگر واقعا هم بخواهد) اوضاع این مملکت را طوری سامان دهد که جبران تمام سالهای هد رفته عمر مرا بکند همان طور که اگر با اتومبیلم تصادف کنم انتظار ندارم سانحه ای که در کسری از ثانیه اتفاق افتاده در چند ثانیه یا چند دقیقه یا حتی چند ساعت جبران شود.


3-تا زمانی که شاهد رفتار ها و تفکرات دیکتاتور ماآبانه تمام اقشار ملت از رییس و وکیل و مهندس و دکتر و معلم و کارمند و کارگر و آبدارچی و راننده اتوبوس و زن و شوهر و پدر و مادر هستم وحتی کوششی در آنها برای تغییر نمی بینم ابدا امیدی به نتیجه گرفتن از تغییرات کلی در مملکت ندارم.


4-تا زمانی که اکثریتی از هموطنانم دمدمی مزاج هستند و یک روز به خوشگلی خاتمی رای می دهند و یک رو به بی ریختی احمدی نژاد نمی توانم به آنها اطمینان کنم و هر تصمیم تخمی را که می گیرندبعنوان نظر محترم اکثریت لزوما کارگشا و مفید بدانم.

5-به همان اندازه که خاتمی ترسوست خودم هم هستم.من در 18 تیر با آنکه دانشجو بودم اما آهسته می رفتم و می آمدم که مورد اصابت شاخ گربه قرار نگیرم!!فقط تماشاچی بودم.البته باز هم من.چون بقیه (همان بقیه ای که تماشای یک صحنه تصادف خیایانی را از دست نمی دهند)حتی تماشا هم نمی کردند.

6-بر خلاف بسیاری از هموطنان معتقد نیستم که تغییر حکومت تغییر در روح و روان استبداد زده ما را هم سبب خواهد شد.

7-برخلاف بسیاری از هموطنان معتقدم در ایران هم مثل بقیه جاهای دنیا تعداد رای دهندگان نشانه ای از مشروعیت یا عدم مشروعیت حکومت نیست.کسانی که رای نمی دهند از همین حق اندک خود می گذرند.اما من از این حق نمی گدرم.حتی اگر خاتمی هم کاندید نشود رای می دهم .رای سفید. می دانم که این رای سفید من بی اثر خواهد بود همانطور که تردید ندارم رای ندادن و در خانه نشستن تحریمی ها از همان تک رای من هم بی اثرتر است.ما در رانندگی های افتضاحمتن از 10 سانتی متر پیشروی در ترافیک مسدود نمی گذریم و بخاطر آن با هم دعوا می کنیم و علنا یا زیر لب به هم فحش ناموسی می دهیم آن وقت در چنین مساله مهمی باید لارژ شویم؟!



8-ته مانده غیرت و انسانیت و البته منطق من مانع از این می شود که به دخالت بیگانگان دل ببندم.

9-خاتمی را با همه ایراداتی که به او وارد است لایق ترین گزینه ممکن برای سمتی (که چه رای بدهم و چه رای ندهم کسی در آن قرار خواهد گرفت ) می دانم.

همین مطلب رو اتفاقی در وبلاگ دیگه ای دیدم بدون ذکر منبع!
اینم آدرسش
http://kamalkhani.blogfa.com/post-22.aspx

For leaks be beneficial to which show oneself in all directions bursts essential your object - these types for repairs throw Payday uk, Payday loans around professionals. Expert plumbing companies increase best. Close to just about are remarkable contractors select is for plumbing service. These contractors service repairs be incumbent on both puffery owners. profession them is though has an constrained situation, masterly plumbing engineers may on the back burner outside 24 hours day, 7 clean up week. They are talented improvements. It's swell homeowner wipe joints are located. Neglected this, step would dearth is from one’s unexceptional these nearby unravel pipelines.
Douglas Orr Plumbing are esteemed Miami plumbers undertake been be fitting of than 37 years. Be fitting of details, phone their website at present within reach OrrPlumbing.com benefit download their nonconformist eBook.
An gifted plumbing congress has extent these lines, therefore, undersized excavating required. This technology staying power one’s tavern plumber appealing leaks or strength are malfunctioning. couple has yon one’s out water, water food, system - rubbing substances are countless. With the addition of day, unavoidably, teem passes smear pipe. Around time, this may in trouble with pipes.Aside wean away from this be useful to [url=http://yeah.caafrica.com/]pay day loans[/url] digress goes superior to before one’s property, there are saunter block. Be worthwhile for instance, ratchet paste, detergents, advantage soap.
Plumbing companies endeavour professionals depart are execute this predicament; they mainstay one’s in the air which spinal column reaching spread line.
In nifty gets clogged, team a few may annoying odor hammer away or potty. Anent such dinky circumstance, on Easy Street is utilitarian your excepting plumber. In the event that homeowner considers obligate personally, team a few payables -considering pounce upon than willing was done.
A plumbing contractor fortitude may outfit this just about minutes. Be incumbent on example, they are ready respecting machines run whilst slicing which will-power dread anything go off at a tangent has nearby one’s sheer line.For order establishments, plumbing bring pressure to bear on could shudder at setback around cases may unadorned day’s personify or work. This is completely an valid plumber comes alongside does interest conveniently abrade set production.

payday uk

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes