یک فتوا و هزار مصيبت!

یکی از مشکلاتی که برای وبلاگ نویسی وجود دارد این است که بسیاری از مطالبی که برای نوشتنش وقت می گذاری و فسفر می سوزانی را مجبوری در اوایل وبلاگ نویسی ات بنویسی تا چند خواننده جمع و جور کنی!


این اواخر در سایت بالاترین به این دو مطلب برخوردم:


سئوال خانم دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات از حاج آقای رادیو معارف


سؤال: اگر دو برادر بخواهند زنهاى همديگر برايشان محرم شوند به چه سببى‏مى‏توانند محرم شوند؟


که لازم دیدم که مطلب زیر را مجدا منتشر کنم...خصوصا اینکه وبلاگ قبلی من از پرشین بلاگ حذف شده و قابل دسترسی نمی باشد.


از فرزاد عزیز که در بازیابی مجدد مطالب وبلاگ قبلی نقش اصلی را داشت صمیمانه سپاسگزارم.


یک فتوا و هزار مصيبت!

1) در حالي كه در سال هاي قبل از 1360 ميزان زاد و ولد ساليانه در ايران كمتر از يك مليون نفر بود، بين سال هاي 1364-1360 ميزان مواليد ساليانه با افزايش نرخ رشد جمعيت تا 3.9% به دو مليون نفر رسيد.


2) علت اين افزايش ناگهاني رشد جمعيت، حرام دانستن كنترل جمعيت از طرف مراجع و اعلام اين نكته بود كه پيامبر اسلام در روز قيامت به زيادي امت خود مباهات مي كند!


3) بررسي تبعات چنين رخدادي در واقع پرداختن به نقش فتوا دردنياي پيچيده و مدرن امروز است و اينكه پيروي كردن از نظر افراد غير متخصصي كه خود را مجاز و بلكه ملزم به دخالت در همه امور مي دانند، سبب بروز چه مشكلات گسترده اي مي شود.


الف) اولين اشكال ايجاد شده عدم تناسب امكانات با چنين رويداد غير منتظره اي بود.


پزشك اطفال به تعداد كافي وجود نداشت و امكانات متناسب درماني نيز موجود نبود.اين كار سبب افزايش قابل ملاحظه رشد مرگ و مير نوزادان و سپس اطفال شد.


از طرف ديگر حكومت به تربيت بيش از حد متخصص اطفال پرداخت كه از سال 1379-1375 با بزرگسال شدن متولدين 64-60 ، مازاد متخصصين اطفال سبب بيكاري آنان گرديده است و بيشتر نيز خواهد شد.


ب) از بعد آموزشي وضع از اين هم وخيم تر بود.از سال 66 نياز به دبستان و آموزگار دو برابر شد و با توجه به امكانات كشور و نيز گستردگي آن عمق فاجعه آشكار مي شود.


تربيت بيش از حد آموزگار و سپس تربيت بيش از حد دبير راهنمايي و در مرحله بعد دبير دبيرستان و... بعد از 6-5 سال مواجه شدن با مازاد پرسنل آموزشي، مشكلي كه امروز دست به گريبان آموزش و پرورش است و نمي تواند به اينن پرسنل كه دو برابر ميزان مورد نياز هستند حقوق كافي بدهد يا آنان را اخراج، بازخريد يا باز نشسته كند.


به افت شديد آموزشي، افزايش بزهكاري در نوجوانان، گسترش شديد فقر در خانواده هاي پر اولادو ... نيز نمي پردازم كه هر كدام قصه ايست پر آب چشم.


ج) از سال 78 به تدريج اين افراد به سني رسيده اند كه يا دانشگاه و يا كار مي خواهند.


افق پيش رو چنان تاريك است كه حتي تصور آن دشوار است. در اثر گسترش رسانه هاي ماهواره اي و همه گير شدن آنها، توقع و درخواست جوانان براي مظاهر مدرنيته رشد يافته است و از طرف ديگر تضاد بين اين خواسته ها با آموزش هاي دوره تحصيل كه جملگي مبتني بر سنت و دين هستند سبب شكاف بين خواسته ها و باور هاي جوانان و ايجاد سردرگمي و در نهايت رشد چشمگير افسردگي شده است.


براي نمونه ميزان افسردگي در بين دانشجويان پزشكي كه قاعدتا از موفق ترين جوانان هستند به رقم باور نكردني 30% رسيده است.


د)مشكل ايجاد شده توسط فتوا ادامه دارد. در حالي كه سن متوسط ازدواج در ايران براي دختران به 24 سال و پسران به 32 سال رسيده است و با در نظر گرفتن اين نكته كه چهار مليون نفر از متولدين 64-60 دختر هستند و به ازاي آنها حداكثر دو مليون مرد آماده ازدواج از سالهاي 56-52 وجود دارد، در چند سال آينده با 2 مشكل متوالي مواجه خواهيم بود:


براي چند سال نخست با كاهش مردان و سپس براي چند سال بعدي با كاهش زنان براي ازدواج روبرو خواهيم بود.


ه) اگر فكر مي كنيد كه عوارض نامطلوب فتوا به پايان رسيده است، بيش از حد خوش خياليد!!


اين عوارض تا مرگ متولدين سالهاي جنگ با آنان و ما همراه خواهد بود.


كاهش شديد نرخ ازدواج به دلايلي كه ذكر شد و نشد سبب خواهد گرديد كه 30 سال ديگر با كاهش جوان (به علت عدم ازدواج و نيز كنترل شديد مواليد به دليل فقراقتصادي) و افزايش چشمگير مسن هاي مجرد رو به رو شويم.


مشكلي كه با ابعاد كمتر در حال حاضر گريبان اروپا و ژاپن را با آن بنيه اقتصادي نيرومند گرفته است!


من مشتاقم كه ساير تبعات اين فتوا را كه از قلم انداخته ام از شما بشنوم ولي مشتاق ترم كه گوشزد كنم كه زندگي، جواني، نشاط و سرزندگي، منابع و اموال، گذشته، حال و آينده و...مهمتر از همه قوه درك و شعور همه ما را "فتوا" بر باد داده و خواهد داد.


فتوا استهزاي عقل دراكه است.

لینک در بالاترین



16 نظرات:

به عوارض فوق افزایش شدید قیمت مسکن در سالهای اخیر را هم اضافه کن که به باور کارشناسان یکی از عوامل اصلی آن افزایش شدید جوانان محتاج مسکن و خانواده های تازه بنیان است.

Vaghti hanooz mardomaani hastand ke be fotvaa goosh mikonand , hagheshoon hast har balaaye ke sareshoon mee-yaad.

ممکن است که در مسایل اجتماعی و فرهنگی تا حدودی حق با شما باشد و کارهای کارشناسانه کافی باشد اما در مسایل مذهبی نیاز به فتوا برای پویایی فقه خواهد بود.

یکی دیگه از تبعاتش اینه که من میام
وبلاگ شما رو می خونم و در جواب می گم
که مادر تمام کسایی که این فتواها رو
میدن و دادن(اونی که می گه ایران جای
120 میلیون نفر) هست رو تک تک ...!

در جمهوری اسلامی فتوای امام خمینی ملاک عمل بوده است برخی فتواهای امام خمینی را در مورد کنترل جمعیت که در زمان حکومت از او سوال شده است و در کتاب استفتاءات امام خمینی هم چاپ شده است به نقل از این کتاب نقل می کنم

. زنى حامله شده است و اكنون يك ماه و نيم دارد. دكترها مى‏گويند حاملگى براى مادر خطر جانى دارد و موجب فلج شدن وى خواهد گشت. آيا سقط جنين براى چنين مادرى جايز است يا خير؟

باسمه تعالى؛ اگر ضرر و خطر جانى براى مادر دارد، قبل از دميده شدن روح در جنين‏230، اسقاط جايز است.

سه. كنترل مواليد و جلوگيرى از باردارى‏

اشكالى در جايز بودن عَزل نيست. و عزل عبارت است از بيرون آوردن عضو تناسلى (مرد از

رحم زن) هنگام بيرون ريختن منى و ريختن منى بيرون رحم زنِ غير دائمى و غير آزاده. و همچنين عزل جايز است اگر زنِ دائمى و آزاده، اجازه اين كار را به شوهر بدهد. و در صورتى كه اجازه ندهد، اين كار باز هم (بنا بر اقوا) جايز اما مكروه است. البته در زنى كه معلوم است بچه دار نمى‏شود يا پير يا زبان‏دراز يا بدزبان است و يا بچه را شير نمى‏دهد، بعيد نيست كه مكروه نيز نباشد.241

استفتائات‏
محضر مبارك زعيم عاليقدر و مرجع عظماى تقليد

حضرت امام خمينى مد ظله العالى‏

چون در زمينه مسائل مربوط به پيشگيرى و قطع حاملگى و سقط درمانى كه در ارتباط با ضرورتهاى پزشكى انجام مى‏شود مشكلاتى از جهت تطبيق با مسائل شرع مقدس ممكن است پيش آيد و چه بسا عدم آگاهى از آن به تصميمات خلاف منجر گردد، تقاضا مى‏شود به سؤالات مربوط به اين موضوع پاسخ فرماييد تا اين استفتا مرجعى براى پزشكان و كليه سازمانهاى وابسته به امور پزشكى و يا ذى نفع در مسأله فوق واقع گردد:
. آيا پيشگيرى موقت از حاملگى در مورد افراد سالم با استفاده از وسايل و موادى كه مانع از ايجاد نطفه مى‏شود جايز است؟

باسمه تعالى؛ مانع ندارد به شرط آنكه موجب عقيم شدن و فساد عضو نشود.243

3O . استفاده از وسيله پيشگيرى موقت به نام «آى. يو. دى.»I.U.D( ) كه هنوز چگونگى تأثير آن در زمينه جلوگيرى از حاملگى به طور قطع و يقين مشخص نشده است ولى عقيده غالب، با توجه به آخرين مطالعات، جلوگيرى از جايگزينى نطفه در رحم پس از تشكيل آن مى‏باشد چه صورت دارد؟

باسمه تعالى؛ اگر محرز نيست كه موجب سقط جنين است و موجب عقيم شدن و فساد عضو نيست مانع ندارد و چنانچه موجب سقط است جايز نيست، و در هر صورت، بايد مراعات احكام لمس و نظر نيز بشود.

همانطور که گفته شد در جمهوری اسلامی نظرات امام خمینی اجرا می شده است که ادامه نظرات ایشان را به نقل از کتاب استفتاأت امام خمینی می خوانید

. پس از اهداى سلام و تقديم تحيات محترماً نظر حضرت عالى را در مورد چند وسيله جلوگيرى از حاملگى ناخواسته جويا مى‏شود:

أ. راجع به وسيله‏اى كه به نام «آى. يو. دى» معروف است و آن عبارت است از وسيله‏اى فنر مانند كه در داخل رحم قرار مى‏دهند و باعث مى‏شود كه سلول تخم در جدار رحم، لانه گزينى نكند.

ب. در مورد بستن لوله‏هاى تخمدان در زنان و بستن لوله‏هاى منى در برادران كه در مورد زنان اين مستلزم عمل جراحى است و در مورد مردان نيز مستلزم يك عمل كوچك و جزئى مى‏باشد.

اين دو مورد سابقاً در ايران رايج بود، ولى پس از پيروزى انقلاب در هر دو مورد دستور داده شد كه متوقف بماند، اما بعضى افراد خود راغب و شايق به اين نوع جلوگيرى مى‏باشند. مستدعى است نظر حضرت عالى را براى ابلاغ به ملت اعلام فرماييد؟

باسمه تعالى؛ جلوگيرى از حمل مانع ندارد و با رضاى طرفين و اگر خيلى مضر نباشد و مستلزم خلاف شرع نباشد، جايز است.
. چنين مرسوم است كه زنان براى جلوگيرى از باردارىِ ناخواسته و سقط جنينهايى كه خطر مرگ دارد، با رضايت شوهر از مواد و وسايلى مانند قرص، آى. يو. دى، كلاهك ديافراگم، كِرِم، ژله و آمپول كه عمل همگى آنان نهايتاً ممانعت از ملاقات و انعقاد نطفه مى‏باشد استفاده مى‏كنند. و مردان با رضايت همسران از كاندُم (پوشش پلاستيكى) و روش عزل بهره مى‏گيرند. مستدعى است حكم شرعى موارد مذكور را مرقوم فرماييد؟

باسمه تعالى؛ امور مذكوره در صورتى كه مستلزم ضرر يا فساد عضو نباشد، با رضايت شوهر مانع ندارد.

سلام دکتر جان. به نکته ی صحیحی اشاره کردید. عرضم به حضورتان که تبعات این موضوع به عقیده ی من بیشتر از نسلی که ذکر کردید هم ادامه خواهد داشت. حالا شما پزشک هستید و من نمی دانم. اما فکر می کنم این مسن های مجرد زمانی که در سن بالا ازدواج کنند معلوم نیست چه بچه هایی از آنها متولد شود؟! خوب این در تخصص شماست. موارد دیگری هم هست البته که فعل ذهنم جوابگو نیست.

دکتر جان این دقیقا روندی است که در فرانسه -اروپا- بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد که متولدین ان سالها الان سالمندان هستند.
بعضی از رخداد های اجتماعی اجتناب ناپذیرند و ربطی به فتوا و ... ندارند. صرفا فتوا یکی از عوامل تسهیل کننده است.
برایم قابل درک است که همه چیز را به صحرای کربلا میزنید.
نگار

نگار عزیز
اتفاقی که در اروپا افتاد با اتفاقی که در ایران افتاد ماهیتا تفاوت می کند کما اینکه پس از آنکه آیت الله خمینی در سال 65 با عواقب فتوای خود و همکارانش روبرو شد فتوای مجاز بودن پیشگیری از حاملگی را داد (که دوست ناشناسی در چند کامنت بالاتر به عنوان شاهدی بر نقض ادعای من این فتاوی را نوشته اند) و بلافاصله در عرض 3-2 سال رشد جمعیت به زیر 2% کاهش یافت.
در اوایل دهه شصت کلا وسایل جلوگیری از حاملگی به تبع آن فتاوی وارد کشور نمی شد.

دکتر جان مطالب نقل شده متعلق به قبل از انقلاب هم می شود ، همانطور که در نوشته معلوم است جواز سقط و پیشگیری فتوای امام خمینی از قبل از انقلاب ایران بوده است ، هیچ فتوایی از امام خمینی چه قبل از انقلاب و چه اوایل انقلاب و چه زمان دیگری از امام خمینی وجود ندارد که فتوا به حرمت پیشگیری از حمل داده باشد ، چنانچه که ملاحظه می کنید تاریخ این فتوا در متن اصلی هم به قبل از پیروزی انقلاب ایران یا اوایل پیروزی انقلاب هم می رسد و تقریبا هیچکدام از این فتوادر سال شصت و پنج صادر نشده اند، از اول و سالها قبل از پیروزی انقلاب ایران فتوای امام خمینی همین بوده است و چنانچه قبلا هم گفته شد ملاک عمل در جمهوری اسلامی هم همین فتوای امام خمینی بوده است

در بلاگ نیوز لینک داده شد

سلام ... برداشت از وبلاگ تقويم تبعيد (فرهاد)
"مصباح یزدی :با ترس از خدا برکت کارها افزایش پیدا میکند و نیازی به برنامه ریزی نیست !"
چه انتظار؟؟؟

پزشکی رو می شناسید که به این ها کمک کنه؟
http://floppy98.blogspot.com/2008/05/blog-post.html

سمیرا جان
این عکس ها را مدتها قبل دیده ام و فکرم را هم به شدت مشغول کرده بودند ولی با توجه به اینکه در شیراز تحت نظر یک تیم جراحی پلاستیک هستند گمان نمی کنم که مشکل آنها بی پولی یا عدم دسترسی به امکانات مناسب باشد.
شاید مشکلات فنی و تکنیکی دلیل این امر باشد.

همه توجه کنند
و نظرتون رو برام بفرستید
saroman.magicer@yahoo.com
ولی کلا از سکس هایی که داشتم با هرکی! به این نتیجه رسیدم که وقتی انجام میدی لذتی نداره و همه لذتش به دیدن رفتاره طرف مقابله
میخوام بگم کشش فیزیکی و کشش روحی
که در واقع عشق و هوس هستند دست به دست هم میدن تا لذت درست کنند
بیاید راحت باشیم برای ما مرد ها اگه سینه یه دخترو بخوریم انگار داریم گوشت دست خودمون رو می خوریم لذتی عاید ما نمیشه مگر با دیدن و حس کردن رفتار طرف مقابل و کلا شکل فرم سینه و اینکه طرف داره چی کار میکنه و چه حیکلی داره
خوب تو این حالت یه احساس ازناهیه پشت سر و یکی از ناحیه درون قلب خدمون حس می کنیم که همین طور بیشتر میشه تا جر یانمون رو تحریک کنه بعدم بیشتر بیشتر تا خلاص.
ولی اگه منطقی برسی کنیم با خود ارضایی تفاوت زیادی نداره
در هر دو حالت اخرش یکم احساس پشیمونی و تنفر از خودت پیدا میکنی ولی در خود ارضایی بد تره

برای سکس فقط مهمه که ببینی میتونی تحمل کنی و خوش بگذرونی ولی در دوستی یا ازدواج باید ببینی میتونی عاشق باشی چون اگه عاشق نباشی اولین فشار زندگی نابودت میکنه و به غلت کردم میفتی
انگار با کلی زحمت یه دخترو تور بزنی بعد ببینی حیکلش خیلی تنفر برانگیزه یعنی از دور دل می بره از نزدیک ضحله

ولی دخترا اینجوری نیستن وقتی داری براشون می خوری یا آخر حالن یا آخر تنفر یاآخر شرم حیا در هر صورت اخرش که مرحله داخلی میشه حس کوچی و ضعیفی و مورد تجاوز قرار گرفتن ازیتشون میکنه انگار اولش یکیو ببوسی بعدم شوخی شوخی کتکش بزنی تو هر دو مورد یه احساس دارند ولی در مورد سکس خوب منکه دختر نیستم

همین طور که میدوننید سکس ها فرق می کنند
بچه ها نظراتشونو گفتن ولی
همه رو یه نکنه توافق دارند که تا ببینیم طرف کی باشه در گذزیم از حیکل خوش تیپیو زیباییو ....

اگه اشنا بود اگه فامیل بود اگه زن داشت و یا شوهر
خوب فرق میکنه اگه مسئله فقط حال کردن باشه
خوب بیاید یه داستان جدید داشته باشیم که هم جواب منو بدید وهم دکتر هم رو نظرات ماتحقیقات سکسی روانشناسیشون رو تکمیل تر کنند
داستان اینه که بی رو در واسی

شو هر خواهر توپ که عاشق زنشه و به اندازه چشماش خواهر زنشو دوست داره دوست داره علاقه این دوتا یعنی شوهر خواهرو خواهر زن هر روز بیشتر میشه همه هم فهمیدن البته تا الان اتفاقی نیفتاده و علاقه اینقدر زیاده که اگه پای جون هم باشه بی دریغ در اختیار خواهر زن گذاشته میشه بی کم کاست ولی هیچ چیز برابری عشق این زنو شو هر رو نمیکنه
خوب شما اگه جایه هر کدوم از شخصیت های داستان ما بودید چی میکردید
با توجه به اینکه شما هر کدام باشید مهم نیست آن دو شخص را زیبا هم چون خود تان در نظر بگیرید
چه میکنید از لحاظ عشقی سکسی معرفتی...
اگه شو هرتون اینجوری بود
یا شو هر خواهری به این با حالی دشتید
نضرات زنانه خود را به این آدرس بفرستید یا در قسمت نظرات بگزارید البته با اجازه دکتر و صاحب سایت
clordwhisperwind@yahoo.com

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes