احترام به که و برای چه؟

چهل روزی می‌شود که بجز متن کوتاهی که درباره موفقیت پسرک نگاشته‌ام، چیزی ننوشته‌ام.

سالها پیش فامیلی داشتم که در جوانی دچار سنگینی گوش پیشرونده شده بود و هم‌زمان به علت دیابت بینایی خود را نیز به تدریج از دست می‌داد و در پیری به طور کامل نابینا و ناشنوا شد.

در سه سال آخر عمر به علت سکته مغزی نیمی از بدنش نیز فلج شد و بدون کمک دیگران قادر به حرکت نبود.

روزی من به دیدارش رفتم و پهلویش نشستم و دستش را گرفتم.

می‌خواستم ببینم که کسی که رابطه‌اش با دنیای بیرون تقریبا به طورکاملا قطع شده است و دریافتش از محیط به سمت صفر میل می‌کند چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

نمی‌دانم چرا هر وقت محمود احمدی نژاد سخنرانی می‌کند یاد او می‌افتم!

و اما در باب اتفاقات دانشگاه کلمبیا ...

آیا شما احساس می‌کنید که به ملت ایران توهین شده است؟...یا به حکومت ایران؟

یا اساسا توهینی در کار نبوده است؟

و اگر شما به جای رییس دانشگاه بودید چه حرف‌هایی و با چه لحنی می‌زدید؟

و نیز اگر بجای محمود احمدی نژاد قرار داشتید چه عکس‌العملی نشان می‌دادید؟


پی‌نوشت:


ما هر چه که با احمدی نژاد مخالف باشیم باز هم وقتی به عنوان رییس جمهور ایران در مجمعی سخنرانی می‌کند نماینده ایران است و توهین به او توهین به ایران و ایرانی محسوب می‌شود.


از کامنت احمدرضا


محمود احمدی‌نژاد نماینده حکومت ایران و نشان دهنده چهره بدون نقاب آن است.


کاری که تحریمیون در زمان انتخابات ریاست جمهوری می‌خواستند انجام دهند نشان دادن همین چهره بدون نقاب به خرجیانی بود که با زیرکی قصد داشتند بر آن چشم فروبندند.


اگر رییس دانشگاهی یا خبرنگاری در ایران قسمتی از حرفهای بالینگر را خطاب به احمدی نژاد می‌زد به عنوان یک چهره صادق و با شهامت مورد تقدیر قرار می‌گرفت اما "حس قبیله‌گی" ما سبب می‌شود که در برابر هر خارجی که حرف دل ما را می‌زند جبهه بگیریم و مخالفت کنیم.


اگر عقیده داریم که آقای احمدی‌نژاد شایسته دریافت این صفات و محتوای این خطابه نبود، می‌توانیم در کنار مهاجرانی و رفسنجانی به دفاع از "هم قبیله" خود برخیزیم ولی اگر خود عقیده دارید که او دیکتاتور و بی‌سواد است دیگر رنجیدن از سخنان رییس دانشگاه کلمبیا بی مورد است.


بگذارید رنجیدگی خاطر از آن کسانی باشد که با ریشخند تمسخر آمیز چشم در چشم خبرنگاران خارجی و در برابر ملیونها بیننده تلویزیونی ایران را آزادترین کشور دنیا و زنان را آزادترین زنان جهان می‌نامند و وجود زندانی سیاسی، اعدام سیاسی، تبعیض جنسی و مذهبی و نژادی و وجود اقلیت‌ها و همجنسگرایان را منکر می‌شوند و به شعور همه مخاطبان خود توهین می‌کنند.


خوب که نگاه کنی گفتار بالیگر ترجمه واضحی بود از آنچه احمدی نژاد می‌گوید و اگر توهینی به ملت ایران روا داشته شده هم از جانب خود اوست!


ر بینند



پی‌نوشت2:



آقای مهاجرانی در مکتوب خود در آخرین پست می‌فرماید:


اگر می خواهیم به سرنوشت عراق دچار نشویم.کشور ویران و تجزیه نشود.بیش از همیشه ی تاریخ-این نکته را به دلیل این که تاریخ خوانده ام می گویم-نیازمند انسجام ملی هستیم. حتی اگر با انواع بداخلاقی ها رویارو شویم. نبایستی موقعیت خطیر در پیش رو را دست کم بگیریم.به رغم انتقاد ها؛ بایستی دندان روی جگر گذاشت و از آقای احمدی نژاد هم دفاع کرد.تا طمع آمریکا نسبت به کشور و ملت ایران از بن برکنده شود.


اینکه ملت ایران برای جلوگیری از حمله آمریکا از احمدی نژاد حمایت کند نه تنها موثر نیست بلکه با توجه به سوابق تاریخی (مخصوصا حمایت همه جانبه مردم آلمان از هیتلر) احتمال بروز جنگ را افزایش خواهد داد.

راه‌های متعدد و موثرو عملی‌تری برای پیشگیری از جنگ وجود داردکه همه آنها در دو زیر مجموعه می‌گنجند

1) تن به یک دموکراسی همه جانبه بدهید و با رفراندوم آزاد و رفرم در قانون اساسی خطر از دست دادن قدرت به قیمت حفظ مملکت را بپذیرید و انرژی اتمی صلح‌آمیز را حفظ کنید.

2) از برنامه اتمی خود چشم‌پوشی کنید.

توهین‌آمیز این است که از روشنفکران و فرهیختگان کشور بخواهیم که زیر پرچم "عوام‌گرایی" جمع شوند و بر ضد آمال و آرمان‌های خود منسجم و متحد شوند.

نکته دیگر که عجیب می‌نماید این است که آقای مهاجرانی در دو سه روز اخیر بد جور احمدی‌نژادی شده است!



پی‌نوشت3:



متاسفانه بسیاری از کسانی که در غرب راجع به ایران سخن می‌گویند یا خبرنگارانی که برای مصاحبه با مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر می‌کنند مطالعه کافی راجع به وضعیت داخلی ایران ندارند و حل مشکل غرب با جمهوری اسلامی برایشان در اولویت است بنابراین موقعی که احمدی نژاد می‌گوید که ایران آزاد ترین کشور دنیاست یا زنانش آزادترین زنان جهان هستند خبرنگار که انتظار چنین دروغ واضحی را ندارد نمی‌تواند با چند سوال بسیار ساده کذب اظهارات او را ثابت کند و از طرف دیگر اشتباهات آمریکا در خاورمیانه و عراق به امثال احمدی نژاد این امکان را می‌دهد که با به چالش گرفتن نقش و موضع آمریکا در منطقه خود را از زیر فشار مصاحبه بیرون بکشند و برای افرادی که اخبار را به طور کامل دنبال نمی‌کنند درصدی از مشروعیت و مقبولیت در گفتار و منطق را کسب کنند.


از کامنت احسان


و در ضمن ببخشید که من امروز زیاد پرچونه‌گی می‌کنم.


از قدیم گفته‌اند:


معشوقه که دیر دیر بینند


آخر کم از آنکه سیر بینند

17 نظرات:

رحمان
اگر به عنوان یک فرد ببینینش حقش بوده و من خوشحالم اما اگه از دید رییس جمهور ایران نگاه کنید توهین بزرگی بوده.

kasi ke faghat dorogh mige mostahage harf shenidan ham hast!
cheraa maa iraniaa baiad behemon bar bekhore!?
maa faghat baid baraie khodemon moteasef bashim, hamin!

سلام ... تنها و بزرگترین توهین به ملت ایران وجود و بودن همین نظام هست و اگر حقیقت را توهین بشماریم، همین حق مان هست و حتی وجود خودمان هم توهین هست ...

ما هر چه که با احمدی نژاد مخالف باشیم باز هم وقتی به عنوان رییس جمهور ایران در مجمعی سخنرانی می‌کند نماینده ایران است و توهین به او توهین به ایران و ایرانی محسوب می‌شود

گوشزد جان

اصلا توهینی در کار نبود. هرآنچه که لی بالینگر گفت ترجمه حرفهای خودمان است. او گفت شما دیکتاتور کوتوله‌ای هستید که حقوق زنان و اقلیت‌ها را رعایت نمیکنید.
او گفت شما با انکار هالوکاست احتمالا بیسواد تشریف دارید.
واقعا مگر غیر این است؟
کسی که میگوید زمین زیر پای مومن نمیلرزد و در نتیجه خطر زلزله برای ما وجود ندارد آیا آدم باسوادی است؟
کسی که میگوید «اختلاف ۳۶ درجه» آیا سواد دارد؟
کسی که میگوید یک هاله نور مرا احاطه کرده بود سواد دارد؟

بنابر این حرفهای لی با لینگر اصلا اهانت و توهین نبود. دوستان اصلا معنی اهانت را نمیدانند. اهانت یعنی چیزی که واقعیت ندارد را به کسی منسوب کنیم.

مشکل اینجاست که افرادی مثل مهاجرانی هیچگاه حرف دلشان را نمیزنند و فقط مطابق شرایط روز و برای رسیدن به اهداف خاص سیاسی اظهار نظر میکنند.
البته عده دیگری هم هستند که بیشتر از نوک بینی شان را نمیتوانند ببینند.

گوشزد جان چه سنخیتی در میان من و احمدی نژاد وجود دارد؟ بجز امری موهوم بنام "ملیت"؟ من خودم را با مرزهایی اینچنینی تعریف نمیکنم. تعریف من از خودم با مرزهایی ست که بالینگر در آن مرزها میکنجد اما امثال احمدی نژاد و ازاذل و اوباش حکومتی که "ایرانی" هستند نه!!! من در اردوی روشنفکران جهان قرار دارم که به دست احمدی نژاد ها تحقیر میشود، شکنجه میگردد، تیرباران شده و در خاوران بروی هم تلنبار میشود... بالینگر زبان منست که در اینجا نمیتوانم به او به روشنی بگویم که تو در خور و قواره ریاست جمهوری هیچ قبیله ای نیستی چه برسد به ملتی. تو حتی در اندازه های کدخدایی دهی هم نیستی. بواقع او در حد یک وبلاگنویس کاملا معمولی وبلاگستان هم سواد و شعور اجتماعی ندارد. دروغ میگوید عین ریگ. من با او هیچ همدردی و هم میهنی و امثالهم ندارم، من در هیچ "همی" با او مشترک نیستم، اما در هزارن مورد با بالینگر احساس "همبودگی" دارم. او زبان ترس خورده من روشنفکر است هنگامی که با طناب در بیابان های اطراف تهران داشتند خفه ام میکردند. او صدای اعتراض منست چرا بیگانه بناممش؟


بهرام

احمدی نژاد نماینده من نیست ....مطمئنا آدمهای باشعور دنیا هم میدونن که ملت ایران فعلا ناخواسته به چنگ افراطیون و دیکتاتورهای جمهوری اسلامی افتاده ....واینها نماینده واقعی ما نیستند ....پس توهین به او توهین به ملت نیست....اتفاقا دانشگاهیان و تحصیل کرده ها...ایران و تمدن چندین هزار ساله مارو میشناسند ...نکته دیگه اینه که اینها توهین هم نبوده ...بلکه واقعیاته ...من تعجب میکنم که بعضی این واقعیات رو انکار میکنند....این چیزهایی بوده که احمدی نژاد در رسانه های بین المللی اظهار فرموده!!!!

گوشزد جان سلام
خوشحالم که بالاخره برگشتی
اما در مورد احمدی نژاد، ما هر جای دنیا که باشیم برای کسی مهم نسیت که به این آدم رای داده ایم یا نه،ازش خوشمون میاد یا بدمون میاد، غالبا ازش انتقاد میکنیم یا حمایت، اونچه که مهمه اینه که این آدم در حال حاضر به هر دلیل موجه یا غیر موجهی رییس جمهور ایرانه و مای بیچاره هم ایرانی هستیم و گریزی نیست از اینکه توهین و مسخره کردن اون ما رو هم برنجونه هرچند که همه باور داریم که تمامی اون توهین ها واقعیت بود و غیر قابل دفاع
نگار

سلام، این موضوعی است که خیلی قبل تر ها باید بهش پرداخته میشد، لااقل آنزمان که همه به آذر نفیسی بدو بیراه میگفتهند. ولی خوب حالا هم دیر نیست . ولی امیدوارم همینجا تمام نشود و خیلی بیشتر و عمیق تر به آن پرداخته شود. نکته در این است که خیلی ها هویت خودشان به عنوان ایرانی را با هویت رژیم یکی میبینند و این نکته ای است که باید بهش نور انداخت و پرسید چرا؟ من سعی کردم به روش خودم به این موضوع بپردازم. امیدوارم که کسانیکه با روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی و مردم شناسی آشنایی دارند هم به آن بپردازند.
راستی چرا ایمیل آدرسی از تو در ابن وبلاگ نیست؟؟

موقع تنگی و سختی دوست به همین درد می‌خوره که طرف آدم رو بگیره و به آدم دلداری بده
مهاجرانی هم کاری بجز دوستی در حق احمدی نژاد انجام نمی‌ده
از طرف دیگه مگه خود احمدی نژاد نمی‌گه که آمریکا و غرب به ایران حمله نمی‌کنن پس فراخوان مهاجرانی چه معنی داره

اول از همه اینکه راستش هرچقدر هم که انکار کنیم از نظر دنیا ا.ن دقیقاً نماینده ملت ایرانه. ببینید با یک تغییر ساده رئیس جمهور (و نه حتی رژیم) دیدگاه دنیا نسبت به ایرانی ها چقدر عوض می شه!
هر چقدر هم که انتخابات ما فرمایشی باشه دنیا ا.ن رو صاحب 17میلیون رای از ما ایرانی ها می بینه. پس این منتفیه که بگیم دنیا حساب ا.ن رو از ما جدا می کنه. دقیقاً خیلی از آدم هی دنیا الان فکر می کنن ما یک مشت تروریستیم و این یک واقعیته هر چند دوستش نداشته باشیم یا حتی بیشترمون نباشیم (که نیستیم).
اما از صحبت های بابینگر خوشم نیومد نه به خاطر اینکه داره به نماینده ملت ایران توهین می کنه و از این حرف ها، مهم تر از همه به خاطر اینکه کاری کرد که به جای اینکه موضوع این کامنت دروغ های بزرگی مثل آزادی زنان، آزادی بیان دانشجویان، انکار همجنس گرایان و... باشه اون بیانیه کذایی باشه. کاری کرد که دغدغه ما الان توهین شدن یا نشدن به ملت ایران باشه، ملتی که غرق در کثافته، اونوقت یک صدایی شنیده و سرشو ار کثافت ها بیرون آورده ببینه کسی بهش توهین کرده یا نه!
آزادی بیان، انتقاد تند، صراحت و... همه خوبه، اما همه اونها باید در قالب سوال ها از ا.ن که غیر از یک مشت دروغ خرفی برای گفتن نداشت پرسیده می شد، نه با بیانه ای که بهانه خوبی شد برای مظلوم نمایی و به حق بودن ا.ن.

گوشزد عزیز در بلاگ نیوز لینک داده شد .
شاد باشی

موناهیتای عزیز
gooshzad@gmail.com

متاسفانه بسیاری از کسانی که در غرب راجع به ایران سخن می‌گویند یا خبرنگارانی که برای مصاحبه با مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر می‌کنند مطالعه کافی راجع به وضعیت داخلی ایران ندارند و حل مشکل غرب با جمهوری اسلامی برایشان در اولویت است بنابراین موقعی که احمدی نژاد می‌گوید که ایران آزاد ترین کشور دنیاست یا زنانش آزادترین زنان جهان هستند خبرنگار که انتظار چنین دروغ واضحی را ندارد نمی‌تواند با چند سوال بسیار ساده کذب اظهارات او را ثابت کند و از طرف دیگر اشتباهات آمریکا در خاورمیانه و عراق به امثال احمدی نژاد این امکان را می‌دهد که با به چالش گرفتن نقش و موضع آمریکا در منطقه خود را از زیر فشار مصاحبه بیرون بکشند و برای افرادی که اخبار را به طور کامل دنبال نمی‌کنند درصدی از مشروعیت و مقبولیت در گفتار و منطق را کسب کنند.
راه حل این مشکل این است که خبرنگارانی که برای مصاحبه به ایران می‌آیند حداقل یک ماه توسط خبرنگاران و. مطلعین ایرانی در خارج از کشور آموزش ببینند و بعد هم در طی مصاحبه بیشتر به مسایل داخلی ایران بپردازند و باور داشته باشند که حل مشکل غرب با حکومت ایران بدون کمک به حل مشکل
مردم ایران با حکومتشان مقدور نیست.
در مورد بالینگر هم اگر خودش کنار می‌نشست و از کسی مثل گنجی می‌خواست که با احمدی نژاد مناظره کند بسیار موفق‌تر بود هر چند که احتمالا احمدی نژاد نمی‌پذیرفت.

چی بگم گوشزد جان که دلم خونه ! به من یکی که توهینی اگر شده از خوده آقای مجزه هزاره سوم بوده نا از بالینگر اینجور که اینا گفتین . به این مطلبتون با اجازه تو پست آخرم که لینک میدم.

چی بگم گوشزد جان که دلم خونه ! به من یکی که توهینی اگر شده از خوده آقای مجزه هزاره سوم بوده نا از بالینگر اینجور که اینا گفتین . به این مطلبتون با اجازه تو پست آخرم که لینک میدم.

من هم که مثل مهاجرانی تاریخدان نیستم کاملا با تو موافقم که حمایت ملت ایران از احمدی نژاد خطر جنگ را افزایش می‌دهد

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes