نیازمندی و زر زر

با دوستی برای بنزین زدن به پمپ بنزین رفته بودم.

جوانک ژنده پوشی گدایی می کرد.

دوستم علیرغم مخالفت من جوانک را صدا زد و در حالی که یک اسکناس صد تومانی به او می داد به او گفت:

شما جوان هستی و حیف است که به جای کار کردن گدایی می کنی.

جوانک پول را در جیبش گذاشت و در حالی که دور می شد گفت:

صد تومن داده زر زر هم می کنه!


آیا شما به مستمندان کمک می کنید؟ و چرا؟

پی نوشت:

جامعه امروز ایران با شدت و سرعت در حال دو قطبی شدن است و طبقه متوسط در آستانه حذف از نمودار جمعیتی ایران است.

از طرف دیگر فقرا و مستمندان از سوی کسانی که خود مسبب فقر و فلاکت آنان هستند( مثل کمیته امداد) تحت پوشش و مهرورزی قرار می گیرند و به آنان کمک های اقتصادی می شود و همزمان حتی الامکان شستشوی مغزی نیز داده می شوند.

هر مستمندی مختار است که به زیر مجموعه سازمانهایی نظیر کمیته امداد بپیوندد و از مختصر امکانات برای ادامه حیات برخوردار شود یا به تنهایی به مبارزه با مشکلات خویش برخیزد.

حدود 12 ملیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که بیش از نیمی از آنان حق رای دارند و در هنگامه انتخابات با یک حلب روغن رای آنها خریداری می شود و به تداوم وضعیت موجود می انجامد.

اگرچه این دیدگاه ممکن است تبعیض آمیز به نظر رسد ولی به نظر من اگر می خواهید به مستمندی کمک کنید به یاری کسی بشتابید که از نظر فکری به شما نزدیک تر باشد تا هم از حذف سکولار های مستمند جلوگیری کنید و هم به چرخه باطلی که طی آن حکومت فقیر می سازد و فقرا (فقر اقتصادی= فقر فرهنگی) حکومت تشکیل می دهند، کمک نکرده باشید.


پی نوشت 2:


فکر می کنم که با رفتار و گفتاری که احمدی نژاد در طول مدت ریاست جمهوری خود نشان داده است دیگر مکانیسم عوام پروری و چرخه ای که شما ذکر کرده اید کار آیی خودش را از دست داده باشد و در انتخابات بعدی این چرخه به کل متوقف شود و فرد مناسب تری جایگزین او شود.


از کامنت احسان


دوست عزیز

اجازه بدهید با شما مخالفت کنم.

اول اینکه این پروژه متعلق به کل حکومت است و تقلیل آن به احمدی نژاد بی انصافی است.

ثانیا در طول 22 ماه گذشته احمدی نژاد از همه استانهای کشور و همه شهرهای این استانها بجز استان سمنان دیدن کرده است و در هر شهری که رفته است به طور متوسط 100-80 ملیارد تومان اعتبارات و تسهیلات به جوانان و نیازمندان آن شهر پرداخت کرده است.

به نظر من ایشان در 2 سال باقیمانده نیز این عمل را تکرار خواهد کرد و این باور را در تهیدستان شهرهای کوچک خواهد پروراند که حضور احمدی نژاد در شهر آنان با برکت و مکنت همراه خواهد بود.

هیچ کاندیدای ریاست جمهوری از چنین امکان و بودجه و فرصتی برخوردار نیست که به چنین تبلیغی دست بزند.

گیریم من و شما رفتار و گفتار ایشان را مضحک بدانیم و در وبلاگستان فارسی و محافل روشنفکری و حتی مجامع جهانی به ایشان بخندند ولی با این استهزا، رای اکثریت را از او نمی توانیم بگیریم.



25 نظرات:

سلام سلام!

معمولا" نع! به خیریه‌ها اما کمک می‌کنم. روری خیلی از من رقیق‌تره و به‌ این آدم‌های بی‌جا و مکان خیلی کمک می‌کنه.

در چه حالی اصفاهونی محبوب من؟
xx

و البته اون من بود (به قول دخترک!)

:)

حالا باز رفیقتان صد تومن داده حق داره یه چیزی بگه ... شما که هیچی پول ندادی حالا داری در موردش بحث هم میکنی... خوبه یارو بیاد بگه هیچی پول نداده زر زر هم میکنه؟ :دی

عجب جوون ناکس‌ای بوده ها! این‌جا من تا حالا ندیدم کس‌ای این جوری در جواب کمک متلک بار آدم بکنه.

بستگی داره. اگر طرف خیلی پیر باشه شاید کمک کنم . اما اصولا به گدا کمک نمیکنم و پولم را میدم به خیریه ها یا افرادی که میدونم واقعا محتاجند
***
چرا کمک نمیکنم؟
چون اعتقاد دارم گدایی راحترین راه نون در آوردن است به علاوه ممکنه طرف این پول را واسه کلی کار خلاف دیگه بخواد
سوما دیگه اینهایی که میبینی تو خیابونها گدا نیستن بلکه کاسبن. نمونشو خودتون دیدین و ذکر کردین
به علاوه اکثرش باند بازیه
در نتیجه دلم نمیاد کمک کنم. منطقم هم اجازه نمیده

سلام
به مستمند بله ولی به اینی که شما گفتی نه!
راستش این جونورها باعش شدن من به همه شک کنم
راستش تشخیص اینکه "مستمند" هست یا نه خیلی سخته
معمولا توی در و همسایه یکی نشون میکنم و ......!ا
امیر

می گم
تو به خاطر این که در موردش حرف بزنی ازش چیزی نگرفتی؟
حیفه ها
بالاخره خرج اینترنتت باید از یه جایی در بیاد!

بوق

فقط به پیرها؛ نه به جوان ها و نه به خیریه ها

اول اينكه انتخاب درست مستمند هم خودش هنريه!
دوم اينكه بله!
سوم اينكه براي احساس رضايت شخصي! يكمي براي اينكه احساس عذاب وجدان از امكاناتي كه استفاده مي كنم نداشته باشم، يكمي براي اينكه احساس كنم هنوز آدم نسبتاً خوبيم و از اين حرفا و...!
كلاً در هر كاري كه مي كنم و هر كاري كه هر شخص ديگه اي انجام مي ده آخرش يه انگيزه خودخواهانه (كه اصلش هم هست) مي بينم.

علی ، از کانادا
به مستمند بله ، گدا خیر
در کانادا به موسسات خیریه کمک می کنم .

در اینجا که ن زندگی می‌کنم، خیر کمک نمی‌کنم، چونکه اول از همه این وظیفه دولت است و دوم اینکه اگر کسی در این مملکت مستمند شد مقصر اصلی در 99 درصد مواقع خود طرف است.
در ایران و کشورهای مشابه یقینا می‌توان گفت که مقصر اصلی در بیشتر مواقع حکومت و دستگاه دولت است که فقر را آفریده و در نتیجه باید به آنهایی که فقیر یا به قول شما مستمند هستند کمک کرد. البته اینکه به کسی به این صورت پول داده شود موافق نیستم بلکه به نظر من باید نیروها را جمع کرد و به صورتی کمک ارائه داد که باعث شود فردی که کمک می‌گیرد بوسیله آن کمک بتواند از این دایره بسته فقر خارج شود.

من معمولا کمک مي کنم البته بيشتر به بچه ها کمک کردن رو دوست دارم صرف کمک سايد کتي مي دونم که اين کمک دردي رو دوا نخواهدد کرد

سلام گوشزد جان، چطور مطوری؟:))

خوب اول از همه باید بگم که اون جوونک خیلی هم بیراه نگفته! کمک خواسته و دوست تو می تونست کمک کنه، یا نکنه، ولی حالا که به قول اون صد تومن هم داده، دیگه دلیل نداره که کلاس اخلاق براش بذاره که شما جوونی برو کار کن! فکر کنم اون جوون خودش خیلی بهتر این رو می دونه! و احتمالا خیلی بیشتر هم دلش می خواد چنین اتفاقی بیفته! اینکه نیفتاده خیلی دلیلها داره که حالا نمی گم، احتمالا بیشترش رو می دونیم، ولی تنبلی مطمئنن اولین دلیلش نیست!

و اینکه آیا من کمک می کنم یا نه...بستگی داره! بستگی داره به اینکه کجا باشم، چه کسی ازم کمک خواسته باشه و البته بستگی به حالت روحی خودم هم داره. خوب بیشتر وقتها بله. اینکه چرا کمک می کنم زیاد برام اینجا دلیل اخلاقی نداره ، چون اینجا مردم کمکهای اجتماعی می گیرن، ولی از طرفی خودم رو در محل قضاوت اونها قرار نمیدم، من نمی دونم که چطور این انسانی که رو به روی منه به مرحله ای رسیده که از دیگران گدایی کنه، ولی خوب خودم هم همیشه امکان و آمادگی کمک کردن رو ندارم. فکر می کنم ولی تو کشورهای فقیرتر کمی این آمادگیم بیشتر بود.

به گداهاي خياباني فقط اگر سمج بشوند براي كم كردن شرشان بله. زر زر هم نمي كنم چون فايده نداره و ميدانم اين پول به مصرف رفع خماري موقت مي رسه. چون چاله چوله هاي واقعي زندگي با اين روش ها پر نمي شه.

I would immediately say something to him( The Geda!)such as : Geday-e Beeadab, at least delam khonak meeshood. At the same time it would make me laugh!
sallam beresson
Oss Meytee Dallak

به هر کی که به نظرم بشه بهش کمک کرد به بعضیهام که طبق تشخیصم رد صلاحیت می شن هم گاهی اوقات کمک می کنم .دلیلش حالا زیاد مهم نیس

عجب ...
آمدم بنویسم با پی نوشت و آماری که دادید دلم لرزید!!!

عمق فاجعه بدون آمار اگرچه درد آور ولی خیلی قابل تصور نیست !

فکر می کنم که با رفتار و گفتاری که احمدی نژاد در طول مدت ریاست جمهوری خود نشان داده است دیگر مکانیسم عوام پروری و چرخه ای که شما ذکر کرده اید کار آیی خودش را از دست داده باشد و در انتخابات بعدی این چرخه به کل متوقف شود و فرد مناسب تری جایگزین او شود.

نکته‌ای را که در پ.ن. مطرح کرده‌اید درست است، ولی برای اجرای چنین پروژه‌ای باید ارگان‌های مردمی مستقل از دولت راه انداخت که متاسفانه در شرایط امروز تقریبا غیرممکن می‌نماید.

راستش من تقریبا به هر مستمندی که سرراهم باشه یک کمکی میکنم، البته درست است که باید فکر کرد که این پول بابت چی مصرف میشه و آخرش چه اتفاقی میوفته، اما من به شخصه سعی میکنم مثبت فکر کنم و اگر یکی از این همه مستمند هم واقعا احتیاج داشته باشد به نظرم کار درستی کردم، اما اینی که میگی فکر کنیم و بعد تصمیم بگیریم از کجا باید بدونیم اونی که جلوی راه ما خواه ناخواه سبز شده از کدام دسته است؟ در ضمن نباید به این گروه هم خورده گرفت زیرا به هرحال جماعتی هستند که اگر این گونه از طریق امداد که به شخصه ازشون متنفرم تامین نشوند دیگه باید بروند و بمیرند دیگه... ما باز هم میتونیم از دیدگاه خودخواهی خود بگیم باید با منافع ما جور باشد اما از دید اون بیچاره ای که آهی در بساط ندارد چطور؟

متاسفانه طبقه متوسط سالهاست که از بین رفته و این نهایت ضرر به یک جامعه است زیرا این طبقه متوسط است که جامعه را می سازد.

بعقیده من هیچ راه حلی فرا روی ما نیست.

سلام ... بستگی دارد. اکثرا با خود میگویم شاید داستان راست باشد(پول کم برای بلیط، تلفن، تشنه و گرسنه و ...( و داشته باشم چرا نه!!!
در آلمان اگر بی خانمان شوی، تحت پوشش سازمان و اداره قرار نمیگیری

سلام گوشز عزيز . چون اين اقشار آسيب پذير مثلا يا كميته امدادي اي ها همان پابرهنه ها حومه شهري ها زاغه نشين ها واقعا مشكل ايجاد كرده اند و عملا به مانع بزرگي در راه تعميق دموكراسي و پيشرفت شده اند يك راهش اين هست كه هر كس ماليات نمي ده به علت اينكه فاقد هر گونه درامد و اشتغال هست البنه نه نها ئي كه چون حقوق شان كم هست معافيت مالياتي دارند بلكه آهائي كه اساسا درامدي ندارند كه مشمول ماليات يا معافيت مالياتي بشود براي مذدتي معين مثلا 10 سال حق راي نداشته باشند . چون اين مسئله به ظاهر ساده تو انتخابات بعدي هم مشكل درست خواهد كرد . البته دست من و شما كه نيست فقط در عالم تئوري مي گويم . ممنون خرس مهربان

به ناشناس:
شاید هم خرس مهربان
دوست عزیز
اینها دنبال راهی برای منصفانه شدن رای هاشان نیستند !
و اگر بتوانند صداهای مخالف را هم خفه کنند هم ابایی دارند !

ajab khengian in mardom.akhe nemigan on poolayi ke bayad sarfe karaye hesabi she ro atish mizane vo zakhireh keshvaro nabood mikone.khoda azadh nagzare

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes