زاویه دید



این دو عکس به طور همزمان از یک منظره گرفته شده اند.


گفته می شود: "شنیدن کی بود مانند دیدن" اما وقتی که عکس (که با دیدن سر و کار دارد)می تواند تا این حد فریبنده باشد...از خبر( که با شنیدن سر و کار دارد) چه انتظاری دارید؟


پی نوشت:


تکنیکی که در گرفتن عکس بالاتر به کار گرفته شده است "فوکوس و بزرگ نمایی" است که سبب شده است جزیی از واقعیت در معرض دید و قضاوت قرار گیرد.


در حوزه خبر شنیداری نیز فوکوس و بزرگ نمایی به شدت کاربرد دارد.


به عنوان مثال فوکوس و بزرگ نمایی "پدیده هزاره سوم" و انتساب هر چه ناراستی و بی عدالتی است به او، سبب شده است که مجموعه نظام و اجزای دیگر آن از دید و معرض قضاوت نهان شوند.


احمدی نژاد فقط قسمتی از یک واقعیت در تاریخ معاصر است... نه او به آن بدی است که تبلیغ می شود و نه دیگر ارکان و اجزای این نظام خوب و "حسرت خوردنی" هستند آنچنان که نمایانده می شود.


"فوکوس و بزرگنمایی" در خبر شنیداری نقش و مسئولیت اجزای دیگر این نظام را در وقایع جاری کمرنگ و بی رنگ می کند...سبب فراموشی ناخودآگاه و به یاد آوری نابجا می گردد و تمرکز را برای کسب حقیقت از شنونده تحت بمبادمان خبری می گیرد.


گاهی بد نیست که به اخبار گوش ندهیم و مخصوصا تحلیل های خبری را نخوانیم.

26 نظرات:

جالب بود.
عکس های کجاست که این همه ویزیتور دارد؟

گلستان کوه در خوانسار از توابع اصفهان
عکاس هم شخص شخیص گوشزد

نوع نگاه آدمها متفاوته , اصلن برای همینه که مثل هم فکر نمی کنن

تمام چيزها در اين دنيا دو رو دارند
حتي چيزهايي كه يك رو دارند

و اين داستان تكراري حقيقي تر از آنست كه اتفاق بيفتد
اما اتفاق ميافتد
حتي اگر حقيقت نداشته باشد
......
...
..

حالا این قیاس گوز به شقیقه برای چی بود گوشزد؟ یعنی آدم ها رو نبینیم و گل ها رو ببینیم؟

eeeeeeeeeee pas khansari hastid shoma??

چطور نتیجه گرفتی که من اهل خوانسارم!!؟
بردیای عزیز
عکس اول را که می بینی به نظرت می آید که یک دشت پر گل و آرام و ساکت و رویایی است.
عکس دوم نشانت می دهد که تا چه حد اشتباه کرده ای!! پر از آدم و تشویش بر انگیز.
قیاسش هم این است که وقتی فقط به قسمتی از واقعیت می نگری می توانی به راحتی فریب بخوری

salam

chon akhlaghet beh khansarihha mikhoreh kamelan

آدرس وبلاگ من از
http://doostatdaram.blogspot.com
به
http://mehran1960.blogspot.com
تغییر یافته است.
اگر این تغییر را در لیست لینک های خود اعمال کنید ممنون می شوم.مهران

fآقاعکس بالای به طرز خفنی مونتاژه نه؟؟بعدشم برادر دینی من چشم دل بگشا عکس پایین پر از گل های دوازده امامیه بهشته

گوشزد جان ببخشید از این کامنت دونیت سوءاستفاده میکنم اگه مخالف بودی حذفش کن
من میخوام از هرکس که دلش میخواد دعوت کنم به یه بازی مسخره.. خودتون ببینید

مطلقا مونتاژ نیست...قسمتی از همین منظره است از نمایی دیگر

درگيري خونين پليس با زنان در ميدان هفت تير تهران http://irwomen.net/first.php?id=325

با همه اینها هنوز هم جزو جاهایی هست که من دلم غش میره ببینم.

تو اين دنياي نسبي هيچ قطعيتي وجود نداره و براي من هميشه اين يه سواله كه چطور خيليها برعقايد و ديدگاه هاشون تعصب دارند
قسمت غم انگيزتر ماجرا هم اينه كه اين آدما كه در مورد خاصي قاطعانه و محكم از عقيده شون دفاع مي كنن موفق تر از آدماي مرددند كه به همه چيز از زواياي مختلف نگاه مي كنن. واقعا" چه بايد كرد؟ براي موفقيت بايد خودمونو گول بزنيم و فقط از يه زاويه به دنيا نگاه كنيم؟

Hi, oon post mal man bood! vali enghar gheib swhod?!!
zaeefedirooz@gmail.com

سلام ... به هیچ حسی به تنهایی اعتماد نیست .....

واي چه عكساي زيبايي.

روزی مطلبی نوشتم با عنوان چه میبینیم چه هست . پستش نکردم چون گفتم با نوشتنش برای هیشه اعتمادم از بین میرود و اعتماد از آن حسهایی است که میدانی واقعی نیست و همیشه خلاف آن ممکن است وجود داشته باشد ولی نمیخواهی بپذیری !

آنچه اشاره کردید ظاهرا به خصوص در مورد ساکنین خارج از کشور بیشتر صدق میکند چون ناخواسته چندین بعد اصلی از زوایای دیدشان حذف میشود ...

چند روز پیش در وبلاگم نوشتم دیگه حق ندارم نظر بدم و با اوصافی که شما فرمودید باید اضافه کنم حتی حق ندارم اخبار رو دنبال کنم و اصلا حق ندارم بشنوم چون نظریاتی رو میشنوم که فقط نظر نویسنده یا خبر گزاره! ...
ولی...
آنچه هست به نظر من همیشه همه چیز بیش از یک بعد دارد و حتی اگر همه وجوه را یاقتیم همیشه باید بهوش وجه نادیده ای بود ...و اگر به خاطر ترس از آن یک بعد نا معلوم خواندنها و شنیدنها را کنار بگذاریم به آن بی خبری مطلوب سو استفاده گران فرو خواهیم رفت .

مخمل بانوی عزیز
من نوشته ام که "گاهی" بهتر است اخبار و مخصوصا تحلیل های خبری را نشنویم و نه همیشه.
شاید بهتر بود می نوشتم بهتر است به هر خبری که می شنویم ظنین باشیم

سلام .
یه فایل مربوط به قولهای قبلی احمدی نژاد و کارهای اخیر نیروی انتظامی راجع به بد حجابی پیدا کردم که یه گروه دختر به صورت رپ روش میخونن خیلی تاثیر گذاره بهت پیشنهاد میکنم حتما دانلود کنی.
قربانت.
http://www.4shared.com/file/16489399/82314c38/etehad_iran.html

آقاي دكتر سلام ؛ ما كه عقلمان و سنمان به اين چيزها قد نميدهد اما ديروز همينطور كه توي خانه باخودمان نشسته بوديم و كتاب جبرمان !! را ناخونك ميزديم وبه جبر تاريخ ميانديشيديم . ناگهان به باورمان رسيد نكند اينها همه بازي باشد و اين آقايان كه يك شبه ره صد ساله ميپيمايند تنها مهره هاي بيدق يك بازي شطرنج اند ؟ نمايشنامه از قبل نوشته شده است و بازيگران يك به يك به صحنه ميآيند . بعد با خود انديشيديم كه لابد ايران هم در حال گذراست . گذر از يك تنگناي سخت تاريخي كه ريق رحمتش را لاجرعه؛ ملت بايد سر بكشند .و لابد در انتهاي اين تنگنا ست كه ميفهميم عاقبت به يك دشت پر از لاله واژگون خواهيم رسيد. يا تنگنا به دره ميرسد و خودمان با كله واژگون ميشويم درون دره .در هرصورت خدا آخر و عاقبت ما را به خير كند بهتر است .... ! //

با درود
مطمعنم کهدر امریکای شمالی انچه در دنیا اتفاق می افته از هر نوعش ،آن اخباری که سی ان ان وسی بی اس برای ما انتخاب میکند ویا حتی فیلم وکتاب برای ما ببازار میاید آنها انتخاب میکنند ومردم باید اخبار وگزارشات خط دار آنها ببیند وبشنوند .بنظرم اکثر خبر وتحلیل را باید با شک وترید نگریست
با مهر

خیلی وقته چیزی ننوشته ای
مشکلی که نیست؟

سلام آقای دکتر گوشزد ;)
من مدتهاست وب لاگتون رو می خونم از نگاه شمابه مسایل با منطق خاصتون لذت می برم .امیدوارم هیشه سلامت کنار خانواده تون باشید . اگر فرصت کردید به وب لاگم بیاین .دوست دارم نظرتون رو در باره مشکلم وبهترین راه حلی که می تونه من رو از این حالت خارج کنه بدونم .هم به عنوان یه پزشک هم با کمک همون نگاه خاصتون .دیگه هیچ اتفاقی هر چند هم خوشایند خوشحالم نمی کنه و کاملا افسرده هستم اما خوشبختانه خودم به این افسردگی احاطه دارم نه اون به من .

سلام ..ببخشید اسممو ننوشتم چون زیادی مشهورم در اینترنت ولی راجع به مطلب قضاوت دو ...من هم خیلی وقته هیچ منفعتی نه از نظر جسمی و نه روحی از زندگی مشترکم می برم..منم بزارم برم؟ دودلم دلم میخواد ولش کنم ولی دلم نمیاد دلشو بشکنم دلم میخواد سایش بالا سر فرزندم باشه ولی نمیتونم خودمو راضی کنم همزمان با کس دیگه ای باشم عینهو خر تو گل گیر کردم نه راه پیش دارم نه راه پس...فقط میتونم تا حدی تحمل کنم که خودش به تصصمیم برسه و ازم جدا بشه ...فکر کنم اون هم موقعی میشه که موهام رنگ دندونام شده و دارم روزا رو مشمارم که کی عزراییل میاد..اولین باره بعد از ادعای کلی عالم دهری تو این یه کار گیر کردم ...این کامنتو من باب دردل دل گذاشتم چون دارم خفه میشم...وبلاگ خوبی داری و موفق باشی

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes