روشنفکری دینی و یک پرسش

به نظر شما کدامیک از این دو ادعای محمود احمدی نژاد غیر منطقی تر است؟

1- ادعای اینکه دختری 16 ساله در خانه خودشان انرژی اتمی تولید و از آن استفاده می کند.

2- ادعای آنکه گروهی به دنبال ترور امام زمان هستند و با مراجعه به بیت علما و مراجع سعی در یافتن نشانی ایشان و اجرای منویات خود دارند.

تا سرگرم فکر کردن به این سوال هستید به این پرسش نیز بیندیشید که چرا گزینه اول با نقدهای تند و مفصل بسیاری از نواندیشان و روشنفکران دینی روبرو شد و گزینه دوم کاملا مورد بی اعتنایی آنان قرار گرفت؟


پی نوشت:


در میان نظریات و اصول مذهبی هیچیک به اندازه مهدویت ملاک و سنگ محک روشنفکری نیست.


پذیرش این اصل به معنی تعطیل کامل عقل دراکه و گذشتن از سوراخ صدها "غربال عقل" است.


برای پذیرش مدعای دختر 16 ساله کافی است که شما از علم فیزیک بی بهره باشید ولی برای پذیرش گزاره دوم باید مدتها دکان عقل را تعطیل کرده باشید!


من اگرچه مواضع دکتر سروش رادر باب مهدویت ندیده ام ولی باور دارم که اگر چنانچه ایشان همان مطالبی را که کامنت گذار سوم از قولشان نقل کرده اند گفته باشند به مفهوم رایج روشنفکری نزدیک شده اند.


در چند روز گذشته من نظر تعدادی از بیمارانم را راجع به این موضوع پرسیده ام.


اگرچه همگی گزاره دوم را به سخره گرفته اند ولی غالبا از منظری خلاف نظر خوانندگان این وبلاگ که اصل موضوع مهدویت را مورد تشکیک قرار داده اند.


بیشتر آنان با ادعای اینکه "امام غایب را خدا محافظت می کند" و یا مگر امام زمان را می توان ترور کرد به مخالفت با گزاره دوم برخاسته اند! و این جای تاسف مضاعف است.


همانطور که در بدو انتخاب احمدی نژاد گفتم انقلاب اسلامی سبب تکثیر لمپنیسم و مونگولیسم به موازات هم شده است...روش های عوام فریبانه ایشان دقیقا همین دو قشر را هدف گرفته است و به ریشخندهای فرهیختگان نیز بی اعتناست!

26 نظرات:

روشنفکران دینی خود به وجود امام زمان اعتقاد دارند و اینکه ایشان با با وجود سن بالای هزار سال جوان است و در بین مردم زندگی می کند و با علمای خاص رابطه دارد بنابراین اگر تا اینجای قضیه را قبول کنی و منطقی بدانی چیز زیادی برای غیر منطقی فرض کردن گزینه دوم باقی نمی ماند

کمتر نقد شدن مطلب دوم ربطی به محتوای آن نداشت؛ این خبر تحت پوشش اخبار مهم‌تر دیگری بود، بخاطر همین انعکاس کمتری داشت. ممکن است طی چند روز آینده مجدداً سرزبان‌ها بیافتد.
همان مطلب دختر 16 ساله هم دو بار منتشر شد. دفعه اول فقط در حد اینترنت بود و انعکاسی آنچنان نداشت، حدود یکی دو ماه بعد نمی‌دانم چطور شد که مجدداً افتاد روی بورس و کلی خبرساز شد.
(البته فکر کنم بخاطر صدای آمریکا بود که تازه ویدئو آنرا کشف کرده بود و روش مانور داد، بعد هم همه جا خبر ساز شد)

گوشزد عزيز، «روشنفکر دينی» چيست ديگر؟ اين سوآل اول. و سوآل دوم اين است که شما از اين لفظ چه کسانی را منظور داريد؟
فرض کنيد کسی که اصلاً نماد روشنفکری دينی امروز ايران است، يعنی عبدالکريم سروش، اخيراً بالکل در وجود امام زمان تشکيک کرده و گفته تازه اگر اين عقيده درست باشد، مفيد نيست چرا که افراد جداً معتقد به امام زمان يا کسانی از کار در می‌آيند که از کار سياسی و اجتماعی کناره می‌گيرند يا امثال همين احمدی‌نژاد در می‌آيند که با نايب و غيرنايب، از طريق خواب و رؤيا و قصه خودشان را با او مربوط می‌دانند و از همين رؤياپردازی‌ها نيرو می‌گيرند برای حق‌پنداری خود و تضييع حق ديگران. به قول همان آقای عبدالکريم، «من آن نگين سليمان به هيچ نستانم/که گاه‌گاه بر او دست اهرمن باشد» کسان ديگر از لحاظ تاريخی در وجود فرزند امام يازدهم تشکيک کرده‌اند. اعتقاد قوی گروهی از شيعيان به وجود امام غايبی که هزاران سال عمر کرده، اعتقادی است که از سوی قرآن شاهدهای بسيار ضعيفی دارد و آن شواهدی هم که می‌آورند هيچ کدام جدی نيست (مثلاً می‌گويند آيه‌ی «بقية الله خير لکم إن کنتم مؤمنين» به آن حضرت اشارت دارد، در حالی که اين آيه از زبان پيامبری است به نام شعيب به قومش که گرانفروش بودند و در نصيحت به آنها می گفت بقية الله، يعنی آن سود عادلانه ای که خدا برايتان باقی می‌گذارد برايتان بهتر است! و آيه مشهور ديگر «و نريد أن نمن علی الذين استضعفوا فی الارض» نيز آيه ای است درباره بنی اسرائيل که فرعون آنها را در زمين ضعيف و خوار کرده بود و خدا می‌گويد اراده ما بر اين قرار گرفت که بر آنها منت بگذاريم با فرستادن موسی.
بنابراين، می بینيد که آنان که اسم روشنفکری دينی را بر خود می پسندند کلاً در اين مورد شک دارند. اگر منظورتان سياستمداران اصلاح طلب است، که آنان هم به امام غايب معتقدند. گروهی ديگر کلاً ترجيح می دهند اين موضوع را مسکوت بگذارند، چرا که در بين عوام شيعيان از مسأله توحيد و نبوت هم مقدس‌تر است و امام زمان به مقامی در نزد ايشان رسيده که روزی ده و تقسيم کننده رزق و امضا کننده نامه اعمال است و خلاصه نوعی خداست. با او مناجات می کنند و خواسته هايشان را از او می خواهند و برايش نامه می فرستند.
منتظر موعود بودن چيزی نيست که بتوان از لحاظ علمی و منطقی آن را تحليل کرد و رد کرد. يک جور اعتقاد ايمانی است که اين افراد دارند و بی چون و چرا پذيرفته اند.
مشابه اين عقايد در مسيحيت (مسيحيان اونجليست) و در يهوديت نيز هست. يهوديان مذهبی صهيونيست بازپس گيری سرزمين موعود را زمينه ظهور مسيح می دانند و اونجليست ها هم همين طور. اخيراً مشابه اسلامی اينها هم در بين شيعيان رشد کرده اند و اگر محض آگاهی از جو فکری ملت مجلاتی مثل موعود را بخريد، می بينيد که چه مقالات حيرت انگيزی درباره آرماگدون (حارمجدون) و جنگ بزرگ آخرالزمان و موعود و دجال نوشته اند و درباره جنگ اتمی هم حرف زده اند. احمدی نژاد و گروهش ريشه در همين تيم و عقايد دارند. و تازه وقت تقيه شان است.
با اينها نقد و گفتگو نمی توان کرد. وقتی طرف فکر می کند که عده ای دنبال امام زمان هستند تا او را ترور کنند، طبيعی است که هر مخالفی را هم از قبيل توطئه گران يا سپاه دجال می پندارد.
جواب پرسش شما کاملاً واضح است. ادعای اول محمود احمدی نژاد انکارپذيرتر است. نقدپذيرتر است. چون علم فيزيک مشخصاً چيزهای ممکن در زيرزمين منزل دختر 16 ساله را محدود می کند. اما ادعای دوم او، انکارپذير نيست چون چيزی که «علم غيبت و ظهور امام غايب» ناميده می شود چيزی است که هر جور بچرخانی می گردد و هر چه بگويی يک حديث برايش در می آيد. نمونه اش اين که، در زمان صفويه و شاه سلطان حسين، علامه مجلسی گفته بود که حکومت شما به حکومت ولی عصر متصل می شود و نتيجه اين بود که شاه سلطان حسين چنان وا داد و امور کشور را رها کرد که نتيجه اش آن شد که شد.
دکتر جان، حرف چرند نقد بر نمی دارد. حرف چرند را بايد مسخره کرد فقط. و تمسخر کار روشنفکر دينی يا غيردينی نيست، کار طنزپرداز و فکاهی نويس است.

خوب ...آرشیو بالاخره تمام شد...زین پس مریدی دارید بس راسخ گوشزدعزیز ....راستش چندی پیش با همراه گرامی بحثی عظیم بر سر منافع ازدواج داشتیم ...آن موقع داغ بودم و اگرچه گفتم میدانم که ازدواج قرار دادی است و ذره ای احساس در آن دخیل نیست از سر حرص بود . حالا با استدلال شما به آن اعتقاد پیدا کردم البته زین پس بحث طیف را در ذهن خواهم داشت . بگذریم ...

اینکه موسیو هاله حرفهای مزخرف پرتاب میکند عادی شده . شاید علت عدم عکس العمل این است البته از جانب منتقدان ظاهرا نیک آهنگ هم دیگر از کشیدن کارکاتورش خسته شده !!! .
از داخل مملکت اسلامی ...راستش اول با مفهوم روشنفکر دینی مخالفم . روشنفکری و مذهبی بودن مثل دو خط موازی هرگز اشتراکی با هم نخواهند یافت داخلیون همه سیاستهاشان را بر مبنای فریفتن عوام با همین موهونات شکل دادهاند . کی خرد نشاگر راهشان بوده که اینبار هم؟؟؟
گمانم بیست سی میلیونی هم الان نگران آقا و سلامتشان باشند هر چند ته دل میدانند خداوند ایشان را تا زمان ظهور حفظ میکند !!!
راستی من هر وقت در وبلاگم پرسش مطرح کرده ام ضریب گوشزدی خوانده شدن وبلاگم پایین می آید . جالب است که این شیوه برای شما بر عکس است
از آنجا که اشاره فرموده بودید هر که لینک داد بگوید عرض میدارم که از همان روز اولی که کشفتان کردم لینک داده ام !!!
البته به این معنا نیست که شما اجباری به لینک دادن دارید !

dadash ; eival be on comment nevise Anonymous ! .

به نظر شما اصلاً منطقيه كه تو حرفاي ا.ن دنبال منطق گشت؟
به نظر شما روشنفكر + دين تركيب منطقي ايه؟
خوب كاملاً واضحه كه چرا اولي تو ايران بازتاب خيلي بيشتري داره. چون توي دين بايد منطق رو تعطيل كرد. بدون هيچ تعارفي. خيلي رسمي هم به شما مي گن كه هرجا يه دستور ديني رو ما تونستيم توجيه كنيم (اون هم چه توجيهاتي البته!) ابينكارو مي كنيم، هرجام نتونستيم حتماً حكمتي توش بوده و بايد پذيرفتش. پس براي دينداري نه تنها زياد هم احتياجي به منطق نيست كه هرجا هم تضادي با منطق پيدا شد اون منطقه كه بايد كنار گذاشته بشه. حالا فكر مي كني وارد كردن منطق تو كدوم گزينه (حداقل براي ملت ايران) خريدار بيشتري داره؟

دومی خیلی بی منطق است!!
***
باز چند جای دنیا انرژی هسته ای پیداش ده و میدونیم هست. اما امام زمان را چه عرض کنم؟ کی دیده؟ کی شنیده؟ که حالا دنبال آدرسشم باشیم

چون ما ايراني ها اگر چيزي چرت باشد قدرت تشخيصش را داريم ولي اگر خييييييلي چرت باشد و رنگ مذهبي داشته باشد بيشترمان باورش ميكنيم و بقيه مان هم از ترس اون بيشتري ها ساكت مي مونيم. علت بدبختي مون هم دقيقا همينه.

برای اینکه واقعا یک عده مشغول توطئه برای کشتن امام زمان هستن. خودمم دنبال سر نخ تشکیلاتشون هستم!
اون نقدهای تند و مفصل هم از تولید انرژی اتمی توسط یه دختر ایرانی هم از روی حب و بغض و حسادت بود و بس!
والسلام

هر جفتش از هم بدتر و بی منطق تر.
در مورد سوال دومت بگم لابد اونها هم میترسند امام زمان به گردنشون رو بزنه وقت ظهور!

به ضریب مقبولیت گوشزدی لینک دادم با اجازه...جهت حق کپی رایت عرض شد خدمتتان !

میشه کامنت گذار anonymous
توضیح بیشتری در این خصوص بدند؟

http://www.radiozamaneh.org/morenews/2007/05/post_690.html
عکس تعدادی از ترور کنندگان امام زمان منتشر شد!

والله چه عرض کنم؟ به علت دور بودن از اخبار هیچ‌کدوم‌شون رو نشنیده بودم ولی الان که شنیدم دو تا شاخ ظریف در جا رو سرم سبز شد.

می‌گم بلاخره تو کی دست از متلک اصفونی به ما انداختن برمی‌داری؟ می‌دم رستم بخوردت‌ ها! اصفانی یا غیر اصفانی.

به علت اینکه امام زمان به تخم کسی هم نیست و من هیچ دور نمیدونم که واقعا بعضیا تو فکر ترور امام زمان هم باشند ولی اختراع بمب اتم توی مستراح خونه ادعای گنده ای هست و هیچ خری باور نمیکنه

آقا به این داداشت بگو یه ایمیلی به ما بزنه ما هر چی پیغام پسغام میدیم ظاهرا بهش نمیرسه

سلام ...
بنظر من اولی سخن یک آدم نادان و ناآگاه هست که میشود با نقد و جواب جلوی این نوع نادانی و ناآگاهی را گرفت، یعنی یک بیسواد را با سواد کرد. اما دومی سخن یکی هست که عقلش کار نمیکند و وقتی کار نکند با سخن نمیشود مداوا کرد، نیاز به دارو و عمل و ازین حرفها هست، یعنی مشکل را باید تو یا یکی از همکارانت برطرف کند!
حداقلش پارانویا دارد که باید رونشناس بهش برسد ...

سهيلا خانوم من کامنت گذار بی‌نام اولی هستم، چه توضيحی درباره چه چيزی لازم بوده، بفرماييد توضيح بدهم.

آذر

اين پرسشها خودش اهميت دادن به موضوعي بي اهميت است موفق باشي

فکر میکنم دومی اینقدر مسخره بود که کسی اصلآ بهش اهمیت نداده. بیشتر شبیه یه جوک هستش تا حرف یه رئیس جمهور، گر چه اولی هم واقعآ دست کمی نداره.

خیلی محترمانه به نظرم میاد کلا توجه به این موجود کار درستی نیست

این دقیقا مثال اون مثله که میگه، اب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا میخونه...

قبول نيست من هرچی کامنت می​ذارم ، کامنت دانی شما قبول نمی​کنه و پابليش نمی​شه. شيطونه می​گه اعتصاب کامنت کنم حساب خودش رو بکنه اين کامنت دونی يا اين که صاحبش به دادش برسه. ​گوشزد جان خواهشا يک دستی به سر و روی کانت دانيتان مرحمت نماييد عزيز جان دل:)

nazkhatoun
nazkhatoun.com

akhe dovomi dige dar hade bahs kardan ham nabud bas ke maskhare bud!!!

Soozhehe Tokhmee be een megand!
talk about Fahshaa in Iran!
Oss Meytee Dallak in Ahmad Abad

سیاه جان
فردا صبح (پنجشنبه) او را می بینم و پیغامت را اطلاع خواهم داد.
اوس میتی دلاک عزیز
قدم نو رسیده مبارک!
در اولین فرصت به موضوع مورد علاقه همه که فحشا باشد خواهم پرداخت!
از سایر دوستان هم س÷اسگزارم

عرض به حضور دكتر گل گلاب

امام زمان ومسائل مربوط به آن بقدري غيرواقعي است كه من شك دارم كمتر عاقلي به آن اعتقاد داشته باشد.

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes