بازخوانی یک رفتار

یک سال و نیم قبل انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار شد که بسیاری از مردمان بخصوص در فضای مجازی به دو دسته تحریمیون و تشویقیون تقسیم شدند.

اکنون با گذشت این یک و نیم سال و روشن شدن گوشه‌های پنهان این راه طی شده و با مرور اتفاقات رخ داده، مشتاقم بدانم که:

شما در آن موقع جزء کدام دسته بودید؟

اگر امروز به عقب برگردید آیا همان روش را پیش خواهید گرفت و از آنچه انجام دادید دفاع خواهید کرد یا تغییر روش خواهید داد؟...و چرا؟

و آیا در زندگی شخصی شما (صرف نظر از وضع کلی مملکت و اقتصاد و سیاست خارجی و ...) تغییری در جهت بهبود یا بدتر شدن رخ داده است یا نه؟

لطفا سن و جنس خود را بنویسید و مهمتر از همه محل سکونت خود (داخل یا خارج ایران) را ذکر کنید.

امیدوارم که این بحث بسیارضروری به هرج و مرج و دلخوری نینجامد.


پی‌نوشت:


من سه بار در زندگیم رای داده‌ام.


2 بار به خاتمی و یک بار به مجلس ششم...استراتژی من در آن زمان نفوذ در دایره حاکمیت و تغییر توازن قوا و ایجاد شکاف درآن و استحاله حکومت به سوی لاییسیته بود...زهی خیال باطل!


خاتمی رای امثال مرا گرفت تا برای خود و گروهش اعتبار کسب کند و بدتر ازآن از ما بخواهد که برای متدینینی که با تیغ‌های آخته به سمت ما هجوم می‌آورند حرمت نگاه داریم!


خاتمی، بسان آخوندهایی چون آیت‌الله نوری همدانی، که افتخارش مسلمان کردن زرتشتیان و شیعه کردن بهاییان است، قصد داشت که ما را با حرفهای فریبنده طرفدار جمهوری اسلامی کند...وقتی که نتوانست پرچمی را که ما به او سپرده بودیم برداشت و به اردوگاه دشمنان پیوست.


اصلاح طلبان اگر شکایتی دارند باید یقه او را بگیرند مگر آنکه خودشان هم در این مکر شریک او باشند.


احمدی‌نژاد یک مرد ساده عوام است که مانند اکثریت مردم ایران فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد و رویاهای سایر عوام را نمایندگی می‌کند...رویاهایی مثل بردن پول نفت بر سر سفره مردم، دستیابی به دانش هسته‌ای توسط متخصصان ایرانی، کشف فلان دارو واختراع جهانی، از بین بردن ربا در بانکها و حذف تشریفات و قوانین زاید، افزایش دستمزد کارگران، کم کردن نرخ ویزیت پزشکان، ثابت نگه داشتن نرخ بنزین، اجرای کامل قوانین شریعت که متضمن سعادت بشر است...اینها همه رویاهای عوام است که مرتب در کوچه و خیابان به هم می‌گویند.

اکنون فرصتی فراهم شده است که توده مردم در یک آموزشگاه بزرگ و البته با صرف هزینه‌ای هنگفت دریابند که اجرای کامل قوانین اسلامی نه تنها به رفع فساد نمی‌انجامد که شیرازه امور را از هم می‌پاشد.‌دریابند که تحقق رویاهایشان با ساده‌نگری و فرمولهای سهل و آسان ممکن نیست.

امسال ذخیره ارزی به پایان می‌رسد و اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه یابد سال دیگر همه عوام یک به یک نتیجه رفتار غیرمسئولانه و ساده‌انگارانه خود را خواهند دید.

آنها به زودی خواهند فهمید که رییس جمهوری که با آنان نان و پنیر می‌خورد و در جاه فاضلاب می‌رود و جاروی رفتگران را به دست می‌گیرد و به زبان آنان سخن می‌گوید و مهمتر از همه مثل آنان می‌اندیشد و آرزوهایش را به روش آنان تحقق می‌بخشد تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد و منافع آنان را به خطر اندازد!

محمود احمدی نژاد چون بسیاری از مردم قادر به پیش‌بینی نتیجه اعمال خود نیست و به همین دلیل است که مثلا برخلاف نظر کارشناسان با بخشنامه‌ای حقوق کارگران را به خرج کارفرمایان پنجاه‌درصد افزایش می‌دهد و یا ساعت کار بانک‌ها را تغییر می‌دهد، ساعت تابستانی را لغو می‌کند، بر انرژی هسته‌ای چنین بی‌پروا اصرار می‌کند، کنفرانس هولوکاست برگزار می‌کند و صدها نمونه دیگر...او حتما باید کبریت را به بشکه باروت بیندازد تا از انفجار مطمئن گردد.

من ضمن آنکه به نظر همه آنان که با دغدغه‌های وطن‌پرستانه در انتخابات شرکت کردند، رای ندادم چون تا حدی می‌توانم نتیجه رفتارم را پیش بینی کنم...می‌دانم که انتخاب یک رییس جمهور اصلاح طلب، یک مجلس اصلاح طلب و شورای شهر اصلاح طلب به تنهایی گره‌ای از مشکلات نخواهند گشود کما اینکه قبلا هم نگشوده است.

حرف آخر اینکه "به باور من" اگر فردا دوباره انتخابات شود احمدی‌نژاد مجددا رای خواهد آورد...کافیست به محلات پایین شهر و روستاها و شهرهای کوچک سری بزنید.

پی‌نوشت2:

بسیاری از مردم به دنبال راههای میان‌بر برای حل مشکلات خود هستند.

بجای اجرای برنامه دقیق و پیچیده و رنج‌آور شیمی درمانی به انرژی درمانی روی می‌آورند.

بجای صرف وقت و ممارست در یادگیری زبان انگلیسی به دنبال برنامه‌های 90 روزه فراگیری زبان و جدیدا یادگیری زبان در خواب!! هستند.

بجای رژیم گرفتن و ورزش کردن به دنبال استفاده از کمربند لاغری‌اند.

واقعیت این است که تغییر شرایط امروز ایران بسیار دشوارتر از آن است که بتوان در یک جمله (در جواب به: شما که تحریمی هستی چه راه حلی برای رهایی از این وضعیت داری؟) به آن پاسخ داد.

پی‌نوشت3:

این مطلب سام‌الدین ضیایی را هم بخوانید...خیلی با نمک است ولی شما نخندید!


91 نظرات:

اون موقع با تحریم مخالف بودم. الان هم هنوز هستم و اگر بر می گشتم به عقب همون کار رو می کردم(مرحله اول معین و دوم رفسنجانی)
نتیجه تاثیر مستقیمی روی زندگی شخصی من نداشته غیر از تاثیر عمومی ای که روی زندگی هممون داشته و خواهد داشت.
26 سالمه، زن، ایران

22 ساله از ایران
من رای ندادم و پشیمان هم نیستم.
آمدن احمدی نژاد تاثیری بر زندگی من نگذاشته‌ است.
بیشتر تبلیغات و جار و جنجال است.
برای امثال من این دوره به همان بدی دوران خاتمی است...شاید برای اصلاح طلبان بدتر شده باشد.

من راي دادم(معين-رفسنجاني)بنظرم امروز بيشتر ثابت شده كه راي ندادن اشتباه بود. 40 ساله ايران

من رای دادم ولی این دفعه اگه نامزد ریاست جمهوری بهبود رابطه با آمریکا رو در راس دستورکارش نداشته باشه رای نمی دم. انتخابات تاثیری برام نداشت. مرد 32 لندن

سلام.
28 ساله تهران
شرکت نکردم- چون شرکت در انتخابات رو در درجه اول بلی گفتن به سران و در درجه دوم تائیدرفتارهای سه دهه تلقی میکردم.
بازهم شرکت نمی کنم البته تو اون مقطع بین تمام گزینه ها ترجیح میدادم احمدی نژاد انتخاب شه چون به هر حال تکلیف مون رو از خیلی از جهات روشن میکرد.
تو این یک سال و اندی خیلی خوب پیشرفت کردم مقعیت اجتماعی و به تبع اون مالی

خودت هم یادمه تحریمی بودی.
حالا موضع خود تو چیه؟

29 سالمه، زن هستم. هلند زندگی می کنم. درست بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات تصمیم گرفتم بزنم از ایران بیرون. تا قبل از آن هر سختی ای را تحمل می کردم و فکر می کردم آدمی که نتواند توی مملکت خودش از پس خودش بربیاید، هیچ جای دیگر نمی تواند گلیم خودش را از آب بکشد بیرون. اما حالا اینطور فکر نمی کنم و در اثر نتیجه انتخابات در زندگی شخصی ام اتفاقات بسیار مهمی رخ داد.هلندم و دارم دکتری فیزیک می خوانم. رای دادم.

زن-24-ايران...من راي دادم(معين -هاشمي)و امروز هم اگر برگردم باز راي مي دهم و بسيار متاسفم كه اين وضعو داريم و مجبور مي شيم براي رسيدت به شرايط بهتر از دوست داشتني ترين هامون بگذريم و ايران رو ترك كنيم.متاسفم.

32 سال مرد آمریکا

در مرحله اول به معین رای دادم (چون گرگی متذایب که بین رای دادن و رای ندادن مردد بود )

در مرحله دوم هم شرکت نکردم

در هیج انتخاباتی شرکت نخواهم کرد
تا زمانیکه کاندیداها گوسفندانی هستند که از صافی شورای نگهبان رد می شوند و برگزارکنندگان خوکهای کثیفی که آرای مردم تغییر می دهند و بزی اخفش خود را تجلی خدا در روی زمین می داند.

* با عرض معذرت از گوسفندان خوکها و بزهای واقعی و انجمنهای حمایت از حیوانات

سلام
من هنوز هم بر رفتارم مبنی بر شرکت نکردن در انتخابات سییاسی ایران اصرار دارم.
اما در خصوص شوراها برخلاف آن نظر دارم.صرفا به دلیل امکان آزادی بیشتر کنترول کمتر وسهم شهروندی.

ایران هستم و رای دادم و اگه دوباره برگردم باز هم رای میدم . در زندگی شخصی ام جز اعصاب خراب ناشی از اوضاع جدید حضور ذهن به تغییر دیگه ای ندارم .

لیدی-22-تهران
هر دو دوره رفسنجانی
من احساس می کنم بدتر شده در وضعیت زندگی شخصیم یه نمونه کوچیک اینکه باشگاه تفریحی وزارت دارایی رو بستن و باعث شد که دو شب در ماهی که ما به جز شبهای دیگه با مامانمینا میرفتیم شام اونجا تعطیل بشه
اما به جز شرایط شخصی این آقای ریس جمهور بر عکس قبلی فقط داره سطح امور رو خوش ظاهر می کنه .هیچ کار ریشه ای انجام نمیده.
به عنوان مثال همون اثلویه ای که خاتمی با بدبختی ساختش داره از بین میبره .الان مثل شهری شده که وبا افتاده توش ولی در عوض همش شعار میده که انرژی هسته ای حق مسلم ماست

به خاتمی رأی دادم به خاطر نفرت از ناطق‌نوری و راست‌ها.کمی هم امید داشتم به خاطر اینکه پشت خاتمی دریای مردم و دانشجویان رو دیدم.
بار دوم با اینکه خاتمی نشون داده بود ترسوئه و قرار نیست چاقو دسته‌ی خودشو ببره باز هم بهش رأی دادم. این دفعه با شک و تردید و باز ترس از اومدن راست‌ها.
این‌دفعه مطمئن بودم رأی نمی‌دم. دیگه ناامید شده بودم از اینکه کسی بتونه کاری بکنه. تا روز رأی گیری هم رو رأی ندادن مصر بودم. اما لحظه‌ی آخر ترس از احمدی‌نژاد(با ناباوری متوجه شدم رهبر به بسیج دستور داده به او رأی بدن) باعث شد به معین رأی بدم.
الان از همیشه ناامید‌ترم. با این‌همه اگر وضع مملکت همین‌جوری می‌بود دوباره تاریخ تکرار شه احتمالا به ناچار همین راه رو می‌رم.
نمی‌دونم اگه قراره انقلابی بشه کی دوباره قراره بپره رو دوش مردم و میوه‌های انقلاب رو بچینه.
تا متحد نشیم و این قدر نان‌به نرخ روز خور و متظاهر نباشیم و وضع فرهنگی‌‌مون درست نشه وضع بر همین منواله.

کار بسیار جالبی کردی دکتر جان. این هم سهم من در نظر خواهی شما:
1- شدیدا" موافق رای دادن و مخالف تحریم بودم چون فکر می کردم با تحریم فقط امکان راهیابی احمدی نژاد به ریاست جمهوری وجود داره اون روزها توی کامنت دونی هاله چیز هایی دیگه ای رو هم پیش بینی کرده بودم از جمله از سر گیری قتل های زنجیره ای که گویا فعلا هنوز دست به کارش نشدند ولی روی کار آمدن وزیر فعلی کشور و اطلاعات اون رو تضمین می کنه.
2- اگر زمان به عقب برگرده باز هم مخالف تحریم خواهم بود و با شدت بیشتری از نظرم دفاع خواهم کرد.
3- تغییر که تا دلت بخواد روی داده ولی مثبت یا منفی بودن اش رو نمی دونم :-) شوخی کردم از همه مهمترش این بود که فهمیدم سیستم خیلی خر تو خره . مثلا ستاد انتخابات حتی تو جمع زدن آرا هم اشتباه کرده بود و به جز اون آرای خارج از کشور رو حتی در نظر هم نگرفته بودند ( که اگه در نظر می گرفتند رتبه معین فرق می کرد) با اینکه به همه جا زدم ولی کسی توجهی نکرد. خیلی مسخره است تو این همه آدم حتی یکی حاضر نمی شد یه جمع ساده رو انجام بده.
4-در مورد سن باید فقط می تونم بگم توی دهه سوم و چهارم زندگی ام و جنس ام بد نیست البته لطیف و نرم و نازک نیستم ولی زیادی یغور و خشن هم نیستم یه چیزی تو مایه های خودت! ساکن استرالیا هم هستم

24 سالمه زن ایران
من دور اول به معین رای دام ، دور دوم به هاشمی .... الان اگه بر گردیم به اون دوران بابت لطفی که اقای احمدی نژاد داره در حقمون می کنه ، ترجیح میدم هاشمی با ائتلاف رای بیاره و معین اصلا کاندیدا نشه ، حتی کروبی رو هم ترجیح میدم ... حضور احمدی نژاد جدای از تمام فشارهای اجتماعی و سیاسی که وارد می کنه ، برای شخص من هم ازنظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی مشکل پیش اورده ....زندگی ما روی کارای تولیدی می گرده و به لطف دولت جدید باز کردن یک حساب یوزانس یا فاینانس ماهها طول می کشه ...به لطف دولت جدید محصول اولیه کار ما با ماهها تاخیر وارد میشه ... و از نظر اجتماعی و حضور نیروهای دولت جدید ضربه های بزرگی به زندگیم زده ...از جزیی ترین افراد دولت....من نه برا اساس اصلاح طلبی مشارکتی که به خاطر از دست ندادن حداقل های زندگیم ( که نمی تونم خارج از ایران به زندگیم ادامه بدم ) ترجیح میدم امثال خاتمی سرکار باشن تا یک دیوانه ای مثل احمدی نژاد

زن-28-دبی

مرحله اول رای ندادم . چون هیچ کدام از کاندیداها به نظرم صلاحیت ریاست جمهوری نداشتند. کاری به تحریم نداشتم. نظر شخصیم بود.
مرحله دوم از ترس روی کار امدن احمدی نژاد به هاشمی رای دادم.

من به معین رای دادم کلی هم حالم گرفته شد که هفتم شد الانم به اون رای میدم

انچه که مسلم است با توجه به روند حاکم بر گذر از دوره گذار این تفکر که برای تصحیح شرایط فعلی به براندازی امیدوار باشیم اشتباه محض است. بهترین راه حل اصلاح تدریجی به همراه تصحیح زیرساخت های فرهنگی به صورت تلویحی و البته در لایه های عمیق ان می باشد.
من در مرحله اول شرکت نکردم ولی در مرحله دوم چون خطر بسیار ملموس بود به رفسنجانی رای دادم(اصلاح تدریجی! چون تعارف که نداریم این رفسنجانی با کوله باری از تجربه به دلایل متقن اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد!!!)
در ضمن شاید همه طبق یک سنت حسنه ایرانی بنالند ولی قبول کنیم که همه ته دلشان از ایجاد یک شرایط جدید که موقعیت فعلیشان را به خطر بیاندازد هراس دارند . هیچ کجای دنیا به این راحتی که قشر متوسط به پایین حداقل ها را به دست می اورند نیست.حداقل ان دسته از دوستان وبلاگی ما که در خارج از کشور سکونت دارند این را تائید می کنند.اما اگر دنبال ازادی بیان یا دموکراسی به شیوه حکومت های پیشرفته می گردیم برای ملتی بدون دکترین مشخص مانند ما خیلی زود است! بیایید با خودمان روراست باشیم و فقط به این دلیل که انگشت اشاره و اتهام را به سمت دیگران غیر از خودمان مخصوصا در فضای مجازی مد شده است خودمان را سر کار نگذاریم.از اکنون انگشت اشاره اتهام به سمت خودمان!!!

سلام
من رای دادم چون اعتقادی به روش های دیگه ندارم.فکر هم نمی کنم با توجه به بافت و ساختار فکری جامعه ی ما جز اصلاح تدریجی راه دیگه ای وجود داشته باشه.از آسمون هم اگه منجی ای برسه با توجه به شرایط فعلی کاری از دستش برنمیاد...دیگه نه به چه گوارا بازی علاقه ای دارم نه میونه و علاقه ای به مشت های گره کرده و دهان های تا حلق باز شده دارم...پشیمون هم نیستم.برای همه ی اونایی هم که برای رای ندادن دلیل فکر شده ای داشته باشن احترام قایلم

گوشزد جان
این یعنی چی:
"اگر با تو بد شدیم خیلی باید مواظب پک و پوزمان باشیم!!
بیچاره استکبار جهانی"
کی جرأت کرده با من بد بشه؟ برای چی؟

من رای ندادم و اصلا هم پشیمون نیستم . چون معتقدم مردم فقط بازیچه هستند نتیجه نهایی دست کسان دیگریست . در زندگی شخصی من تاثیرش این بوده که هر روز یک سوژه برای خندیدن داریم وقتی عکسها و سخنان پرمغز این مرتیکه رو میبینیم و میشنویم . تا به حال هیچ شخصیت سیاسی ایرانی اینقدر مضحکه نبوده . تاثیر بعدی در زندگی شخصی من این بوده که تو این یک سال ونیم هرجای دنیا که رفتم از عمله تا پزشک تا میشنیدن ایرانی هستم اولین چیزی که یادشون می اومد همین احمقی نژاد بود و بعد هم یک پوزخند غیر قابل تحمل و تمسخرآمیز . اوضاع داره جوری میشه که دیگه به ایرانی بودنم افتخار نمیکنم . ایران دیگه اون تاریخ و تمدن کهنش نیست که باعث شهرتش ه . حالا این مرتیکه شده سمبل ایران . متاسفم

دندانپزشکی سی ساله،ایران
مرحله ی اول شرکت نکردم.اما به سرعت پشیمان شدم و سعی کردم دست کم نظر دویست نفر را برای مرحله ی دوم عوض کنم حتا مریض های ام را.
تاثیر منفی در یک سال و نیم اخیر رکود حاکم بر شغل من و همکاران ام،عصبانیت و سرخوردگی حاصل از مطالعه ی سایت ها و روزنامه ها و دست و پنجه کردن با رشد بی سابقه ی قیمت مسکن بوده(می خواستم امسال در تهران مطب بخرم که نشد!)
نتیجه:در همه ی انتخابات شرکت می کنم چون راه دیگری نمی دانم.

در ضمن اگر مجبور به انتخاب شدید علیرغم یکسو نبودن افکارکاندیدای مورد نظر با شما حتما سیاستمدار قدرتمندی را انتخاب کنید تا یا خنثی و بی خاصیت نباشد یا در غیر اینصورت مجبور نباشد برای خود نشان دادن دست به کار های احمقانه بزند به همین دلیل من با انتخاب معین مخالف بودم

مرحله اول راي ندادم. مرحله دوم از ترس روي كار آمدن هاشمي به احمدي نژاد راي دادم. پشيمان هم نيستم. فكر مي‌كنم ما چيزي نداريم از دست بدهيم. اون چيزهايي كه از دست دادني بود زمان هاشمي و بقيه اش رو هم زمان خاتمي از دست داديم. نه حساب ارزي دارم و نه نگران آزادي هستم و نه در خظ توليد يا مصرف هستم. يك زندگي ساده داشته و دارم. غم توشه دارم و رنج راه. همين و همين. چهل و هفت ساله - تهران

دکتر جان این آشغالای(فکر کنم کدی چیزیه) توی نام و وبلاگ رو یه کاریش بکن هر دفعه باید پاکشون کنم و تنبلیم میاد!
زن 32 متمایل به 33 سال! مقیم خارج. رای ندادم بدلیل نبودن حوزه انتخابی. طرفدار رای دادن بودم و هستم و دفعه بعد حاضرم دویست سیصد یوروی زبون بسته رو بدم برم رای بدم ولی این ریختی مملکت ضایع نشه!مخالف حاکمیت یکدستم مخالف دموکراسی یک شبه و حمله نظامی به ایران. از منفعل بودن و رای ندادن خوشم نمیاد چون به نظرم راهکار منطقی نیست یه دور دوره دوم هاشمی امتحان شد و نتیجه نداشت بعد از این هم نداره چون یه اقلیت هفده میلیونی هستن که پای ثابت صندوقای راین و دلم نمی خواد این اقلیت برای من یکی تصمیم بگیرن!
اگه یه روزی کل ملت تصمیم بگیرن رای ندن به خصوص اون 17 میلیون!!! منم رای نخواهم داد چون اون موقع یه پیام ولی در حال حاضر دل به امید وصل هیچ بستنه!

22 ساله- ایران
هر دو دوره رأی دادم و به هاشمی هم رأی دادم. خوب البته دور دوم از ترس سر کار آمدن این بوزینه ای که الان هست...
من قبلا ایران زندگی نمی کردم، برای همین وقتی اومدم ایران، بسیار جوگیر شده و حتی در انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه هم شرکت می کردم! به همه دوستام هم می گفتم "این ما هستیم که باید سرنوشت کشورمون رو تعیین کنیم. فلذا باید رأی بدهیم." البته بعدها (یعنی بعد از همون انتخابات ریاست جمهوری) پی بردم که ذهی خیال باطل! سرنوشت ما از پیش بدست شخص یا اشخاصی نامرئی رقم خورده و ما با این رأی دادن هایمان فقط خودمان را ضایع می کنیم و بس...!

سمیرا. 24 ساله. خارج از ایران

دور اول به معین رای دادم . دور ِ دوم خام شدم به احمدی نژاد رای دادم. اگر به عقب برگردم؛ نِور اِور راه ِ قبلی رو در پیش نمی گیرم در رای دادن. رای می دم حتماً ولی با 4 تا آدم ِ بزرگ مشورت می کنم. یادمه اون موقع استادم در دانش گاه خیلی مخالف ِ شخصی که من رای دادم بهش، بود ولی من حرفش رو نپذیرفتم ولی الان می فهمم که اون خیلی دیدگاه ِ سیاسی ِ بازتری نسبت به من داشت. من بعدش دیگه ایران نبودم، اما این جا هم که اومدم بدبختیش همواره گریبانگیر ِ من هست!...نمونه ش این که الان همه ی ِ هم دوره ایم هام رفتن به یک مدرسه ی ِ علمی در یکی از کشورهای ِ اروپایی ، من به دلیل ِ ایرانی بودن و به دلیل ِ سیاست های ِ دولت ِ محترم، ویزام نزدیک ِ 2 ماه طول می کشه واسه رفتن به یه مدرسه ی ِ 7 روزه، و نتونستم برم....توهین و تحقیر هم به برکت ِ صحبت های ی اندیشمندانه ی ِ دولت ِ محترم روز به روز نسبت به ایرانی ها بیشتر می شه...(فرقی هم نمی کنه که دانشمند باشی این جا یا هر چیز ِ دیگه ای ؛ در هر حال ایرانی هستی!)...من که به جایی رسیدم که می گم ظاهراً آدم همون ایران باشه، کمتر تحقیر می شه .مگر این که ملیت ِ جای ِ دیگه ای رو بگیری. من اصلاً به ایرانی بودن ِ خودم افتخار نمی کنم. خجالت هم می کشم تازه.

من ۲۲ سالمه و در ایران زندگی می‌کنم
تا زمانی که فکر می‌‌کردم حکومت اصلاح پذیره رای می‌دادم ولی بعد از خاتمی و مجلس ۶ام دیگه دای ندادم و نخواهم داد. توی زندگی شخصی من تنها تغییری که ایجاد شده اینه که اگر از در اصلی دانشگاه (دانشگاه تهران) برم تو باید کارتمو نشون بدم ... البته می‌بینم که اقتصاد داره نابود می‌شه و آب و برق و ... قطع شده و بنزین نداریم و کم‌کم داریم تحریم می‌شیم ولی هنوز اثری تو زندگیه شخصی من نذاشته ... اگر زمان برگرده عقب بازم همین کارها رو می‌کنم چون فکر نمی‌کنم درست باشه که امثال خاتمی مشکلات این کشورو حل کنن درحالی که حکومت کنندگان بی عرضه‌ی واقعی (شورای نگهبان-رهبر-مجلس خبرگان) علاقه‌ای به مسئولانه رفتار کردن ندارن

زری عزيز و بقيه کسانی که معتقد هستين انتخاب شدن احمدی نژاد روی زندگيتون تاثير نذاشته، اين صرفا به خاطر اين هست که احتمالا به رسانه های خارج از ايران -منظروم اخباره- دسترسی ندارين.
من هر روز CNN رو گوش می کنم. حرفهای احمدی نژاد خطر خيلی بزرگی برای ايران هست.

نظر منو در اين مورد می تونی در آخرين پستم بخونی گوشزد جان. اصلا راستشو بگو اين مطلبتو از اين پست من الهام نگرفتی؟

البته هم اونجا گفتم هم اينجا باز تاکيد می کنم، هر چقدر هم که ملت رای می دادن باز احمدی نژاد انتخاب می شد.
نه فقط با تقلب تو شمارش، بلکه با احتمال قوی با روش رای گيری از اونهايی که توانايی خوندن و نوشتن رو ندارن.

31 ساله و خانم و ساکن تهران هستم. رفتم رای دادم ....
بازهم رای میدم ...
چون اعتقاد دارم در هر وضعیتی تحریم انتخابات مطلقا تاثیر مثبتی در شرایط موجود ندارد.
وضعیت زندگی من به شخصه بدتر شده من قبلا میخواستم در ایران زندگی کنم و الان با تمام وجود دلم میخواد برم. دیگه تحمل ندارم.
درضمن نه از عقیده خودم طرفداری میکنم و نه سعی در قانع کردن کسی برای رای دادن دارم و نه کسی رو که رای میده و یا نمیده تشویق میکنم!

با عرض سلام:

سن: چهل و پنج ساله
جنس: مذکر
ساکن: کانادا

شما در آن موقع جزء کدام دسته بودید؟: در کانادا صندوق رای ایران فقط در سفارت ایران در اتاوا است. برای کسانی که از اتاوا دور هستند (مثل این حقیر) امکان رای دادن نیست ولی در آن زمان من خود را جزء تحریمیان دسته بندی می کردم. یعنی اگر هم در ایران بودم رای نمی دادم.

اگر امروز به عقب برگردید آیا همان روش را پیش خواهید گرفت و از آنچه انجام دادید دفاع خواهید کرد یا تغییر روش خواهید داد؟...و چرا؟: اگر با دانستن این یک سال و نیم به عقب برگردم همان روش را پیش نخواهم گرفت و از تحریمیان آن زمان دفاع نخواهم کرد چون می دانم که قرار است چگونه با مخ به ته دره برویم.

و آیا در زندگی شخصی شما (صرف نظر از وضع کلی مملکت و اقتصاد و سیاست خارجی و ...) تغییری در جهت بهبود یا بدتر شدن رخ داده است یا نه؟ : چون در خارج کشور زندگی می کنم تغییری به لحاظ مسائل داخلی ایران در زندگی شخصی من رخ نداده ولی حس می کنم که خارجیان نگاهشان پس از این یک سال و نیم به ایران و ایرانی نگاهی بد و مظنون می باشد ضمن اینکه متاسفانه حضرت اجل ارادانی را به عنوان نمونه و سمبل ایران و ایرانی می شناسند که باعث مقادیر معتنابهی خجالت و سرخ شدن از جانب ما ایرانیان خارج نشین است هر بار که اسم این بابا توی رسانه ها مطرح می گردد.

با تشکر و تقدیم احترام

ققنوس

asl? f/35/Tehran
من رای ندادم. بازم نمیدم. خوشم نمیاد سیاهی لشکر ذوقمرگ کنان کسی بشم. حق رای دادنم و حضورم بشه مشت محکم بیفته دست کسایی که هرروز بیلاخشونو فرو می کنن به همه جامون. اون روزا تموم اخبار انتخابات رو دنبال میکردم. خیلی خر تو خر بود. حامی ناشناس!!! محموت به همه رودست زد. خیلی دلم میخواست رفسنجانی رای بیاره. ولی گمونم بهتر شد که محموت اومد. خیلی چیزا تهش درمیاد. لاس یواشکی با جهان بر سر انرژی هسته ای تموم شد و جفتک و واروی حکومت عیان شد. می ایستم ببینم بعدش چی میشه.
یه وقتایی تاریخ معاصر میخوندم به خودم میگفتم عجب خرتوخری. الان منم توی این خرتوخر لگد میخورم ریشخند میشم خجالت می کشم و صدامو نمیتونم دربیارم.
تاثیر؟ تا یه مدت هیچ مناقصه ای هیچ پروژه ای تکلیفش معلوم نبود. هنوزم همه دست به عصا راه میرن. برنده اغلب مناقصه های شیرین، نیروهای مسلح مردمی هستن. اعتراضی دارم؟ هه دایورتش میکنم به تخم آقایون زحمتشون زیاد نشه.

امير
تهران
28
از انجا كه معلومه بيشتر اين پست آمار گيري بوده تا چيز ديگري................
----------------------------
بيشتر وقتها ما براي ديگران لا لايي ميخانيم تا خودمان به خواب برويم

21 سال دارم در ایران زندگی می کنم و تا حال در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده ام و تا زمانی که اوضاع بدین منوال است شرکت نخواهم کرد

man- 33 -out of Iran
unfortunatly Ahmadinejad
(pashimonam mesl sag)
...

زن 34 ساله ايران - تهران
راي ندادم. چون به نظر من هيچ تاثيري در نتيجه نداشت. راي نخواهم داد به همون دليل بالا. (البته در انتخابات شورا وسوسه شدم كه راي بدم!) از نظر شرايط زندگي من كارمند دولت هستم. دريافتي ما به نسبت چند سال پيش بسيار كمتر شده با توجه به بالارفتن تورم. از نظر شخصي افسردگي گرفتم. هيچ كاري براي هيچ كس حتي خودم براي بهبود وضعيت نميتونم انجام بدم. باعث تاسفه كه كشور ما خطر براي امنيت جهاني شده! اون هم بخاطر رقاصي يك ميمون زشت!

32 ساله-ايران
رای دادم. بازم رای ميدم.با تحريم مخالفم. نتيجه اش همينه که داريم مي بینيم. ديگه بدتر از اين امکان داشت اتفاق بيفته؟ اون 10-15 ميليون رای احمدی نژاد که به هر حال اتفاق ميفتاد. مهم بقيه اش بود که به واسطه تحريم همينی شد که حالا مي بينيم.

در ضمن نگيد که سگ زرد برادر شغاله.درسته که برادرن ولی اين پسرفت و عقبگرد و وضع افتضاحی که با اين سرعت برامون تو اين يکسال ونيم پيش آورد فکر کنم در تاريخ بي سابقه بوده.

سلام
عليرضا هستم.34 ساله و در ايران زندگي مي کنم.
جزو تحريميها بودم اما اکنون.
متاسفم از تحريم.

من رآي ندادم ولي پشيمان هستم اگر زمان بر ميگشت به اصلاح طلبها رآي ميدادم زن از آمريکا۲۷ سآله

مرواريد نوشته : "ولی اين پسرفت و عقبگرد و وضع افتضاحی که با اين سرعت برامون تو اين يکسال ونيم پيش آورد فکر کنم در تاريخ بي سابقه بوده." مي‌خواستم بهش ياد آور بشم بره كمي تاريخ بدون تحريف رو بخونه يا از بزرگترها بپرسه . سال هاي 57 تا چند سال بعدش رو ... كه تغييرات اساسي اي كرديم. بميرم براي شما جوونا كه نديديد و يادتون نيست. تغيير به اون مي‌گفتن نه به اين.

من اهل تشويقي ةا بودم.... من محل كارم با اكثر گروه ةاي اصلاح طلب هستش.... البته تاثير اين انتخابات رو كار من نبوده اما روي كار و زندگي همسرم بوده با اين كه كارش آزاد هست و به هيچ جايي وابسته نيست.
زن 27 ساله ايران(تهران)

ابوالفضل،25.
من رای دادم.
فكر می‌كنم دو چیز باعث شده ما برداشت نادرستی از وضع خود، مملكتمان و دنیا داشته‌باشیم:
1) این طرز فكر كه یك نفر باید از آسمان‌ها بیاید و ما را نجات دهد، باعث شده ما همه‌اش منتظر تحولات یك شبه باشیم.
2) عدم ارتباط كافی با سایر كشورها و جریان نداشتن اطلاعات هم ما را به سمتی برده كه خارج از ایران را بهشت ایده‌ال و بی‌نقص می‌بینیم، بدون آنكه از واقعیت‌های روزمره آن‌ها آگاهی داشته باشیم.
جناح‌های مخالف را هرچه كه بنامیم، دسته چاقو، سوپاپ تخلیه فشار و یا هر چیز دیگر، باز هم توجیهی برای برخورد "غیر فعالانه" نیست. در هر حال شرایط موجود ما همین چیزی است كه در آنیم، جای اینكه به این موضوع فكر كینم كه چه خوب بود اگر شرایط ایده‌آل می‌داشتیم، باید بیاندیشیم كه با این اوضاع چطور می‌توانیم به سمت و سوی دلخواه برویم.
به قول دوستی "ظرفیت ما، به اندازه‌ همین چیزهایی است كه داریم". اگر روزی ظرفیت ما بالاتر رود، مطمنا قانون اساسی و ... هم تغییر خواهند كرد.
وضع زندگی من ظاهرا تغییری نكرده، بیشترین چیزی كه نگران آن هستم، حركت به سوی فروپاشی اجتماعی است، كه كمتر فعالیتی در راستای جلوگیری از آن انجام می‌شود.
ببخشید اگر پراكنده و خارج از چارچوب سوال بود.

راستی من ايران هستم و اگر به گذشته برگردم، حتما بيشتر از آنچه انجام دادم، فعاليت خواهم كرد.
ضمنا هيچ‌وقت و تحت هيچ شرايطی دوست نداشته‌ام يك منصب سياسی داشته‌باشم!

25-zan- alman
man ray dadam, tashvigh ham mikardam, alan ham be nazaram tasmim va fekr haaye un zamanam dorost miyan. ta'sire entekhab shodane Ahmadinejad bar zendegiye man soalatiye ke moratab bayad javab bedam (be doostan va hamkarane gheyre Irani) va badnaam tar shodane Iran ke khob ru zendegiye man ham ta'sir dare.

آن موقع ايران نبودم ولي فهميده بودم كه راي دادن من بي تاثير است چون بين اصلاح طلبان راي ها شكسته شده بود و راي احمدي نژاد يكي شده بود. از موقع روي كار آمدن ايشان درآمد شخص من 300 هزار تومان و خانومم 200 هزار تومان كاهش پيدا كرده و هزينه ها خيلي بالا رفته.

من با تحریم به شدت مخالف بودم رای دادم به معین و بار دوم هاشمی هنوز هم سر حرف خودم هستم مردم دیدند که تحریم خیلی از روشنفکرها سودی نداشت توی سیاست کناره گیری و تحریم فقط اوضاع رو بدتر میکنه

شدیدآ با تحریم مخالفم، دور اول به معین رای دادم و دور دوم به هاشمی...اعتقادم بر این است که اگر بعضی از این اصلاح طلبان دندان تیز نکرده بودند و بینشان اجماع صورت می گرفت، نمیتوانستند احمدی نژاد را به دور دوم بیاورند و در آن مرحله بلطف نفرتی که مردم از هاشمی داشتند، محمود خان احمدی نژاد رئیس جمهور شد. وضعیت سیاسی و اقتصادی واجتماعی هم کاملآ مشخص است، پس چیزی نمی گویم. آقا، 26ساله، تهران

مرد - 27 ساله - اصفهان .
من اون موقع جزو تحريميها بودم ولي اگه زمان به عقب برگرده هرگز اون کارو نمکنم . دليلش هم همين وضعي که وجود داره و کمترين دليل من براي اين کار وضع اقتصاديه .حتي از نشون دادن تصوير اين آدم توي رسانه هاي خارجي هم خجالت ميکشم . و اين اصرار بيهوده براي گرفتن حق مسلم !!
براي من به شخصه اين انتخاب تاثيرات منفي زيادي داشته . توي رشته کاري من ( معماري ) ميزان پروژه ها چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي به نصف رسيده و خيلي از سرمايه گذارها که من باهاشون کار ميکردم الان دارن توي دبي ساختمون ميسازن . حتي چند از هم کاراي من هم به خاطر همين قضيه يا رفتن دبي يا کانادا يا استراليا . البته اونايي که تواناييش رو داشتن .

24 ساله و از ایران
من رای دادم و با تحریم هم به شدت مخالف بودم. جدا از تاثیرات سیاسی که برای کل ایران داشت این انتخابات روی زندگی شخصیم هم کاملا اثر داشت چوت با روی کار اومدن دولت جدید تمام شرکای تجاری ایران تو شرکتی که همسرم کار میکنه پا پس کشیدن و شرکت به اون بزرگی با حدود 2000 کارمند داشت بسته میشد و حدود 1 سال همه کارمندهامنجمله همسر من، تو ترس تعدیل شدن بودن تا اینکه با هزار مذاکره و خواهش یه طرف خارجی پیدا شد و پروژه دوباره را افتاد تا جایی هم که ما می دونیم علت پا پس کشیدن طرفای خارجی نبود امنیت در کار با دولت جدید بود

من با تحریم مخالف بودم به معین رای دادم در ایرانم زندگی میکنم

آرزو - فوق ليسانس - ايران
من راي دادم به رفسنجاني !اما به همه گفتم به احمدي نژاد راي داده ام چرايش را نميدانم ؟ شايد چون مرض دارم.. پيش از اين بابا اوضاع كار ما در ميراث فرهنگي گند بود وهمه چيز از هم پاشيده اما چيزي نميديديم .حالا همه چيز گند است و ازهمه پاشيده وميبينيم و كاري نميتوانيم بكنيم .در هر دوصورت براي ما فرقي نكرد شايد عينكمان عوض شد از نظر مالي و حقوقي اوضاع خيلي بهتر است اما شيرازه همه امور به دست آدمهاي بي كفايت افتاده هرچند از قبل هم دست آدم باكفايتي نبود..... خلاصه اينكه ما داريم نونمان را ميخوريم و فرقي نميكند كه آن را كي برايمان بياندازد . هركس بيشتر ؛ بهتر ....اگر دلتان ميخواهد بگويم اين آقا آدم مزخرفي است ميگويم اما در حيطه كاري من هيچ وقت نقطه عطفي براي ميراث فرهنگي ايران نبوده است و هميشه در معرض تخريب و تجاوز. ممكن است اين اقاي رييس جمهور آدم كلكي باشد اما من از بازيهاي سياسي سر در نميآورم من فقط در حيطه كاري خودم صاحب نظر هستم .

مريم 37 ساله- فوق ليسانس - مجرد نهران
من جزء تحريمي ها بودم و هنوز هم هستم چون معتقدم وقتي با اصل چيزي مخالف هستم بنابراين به حاشيه اش هم مخالفم و باز هم معتقدم اين راي گيري ها چيزي جز يك خيمه شب بازي نيست و تا مدتي سر مردم گرم مي شود و طبق معمول انتخاب بين بد و بدتر است و من حاضر نيستم مضحكه اين خيمه شب بازي باشم . از نظر اجتماعي با زمان خاتمي براي من هيچ تغييري نكرده.ولي از نظر اقتصادي خوب نميشه منكر فشار مالي به اكثريت مردم شد كه من هم جريئ از اين اكثريت هستم .

من همون موقع هم مخالف رای ندادن بودم و فرق این احمق ها و خاتمی رو می تونستم ببینم الان که دیگه بیشتر سر حرفم هستم ..ضرر همکردم چون کارم گرافیکه و اومدن اقا باعث شده ضربه بزرگی به کارهایی که بهم ارجاع می شد بخوره

سلام من یک زن 27ساله هستم از ایران. دفعه اول تماشاچی بودم ودفعه دوم از ترس روی کار امدن همین یارو به رفسنجانی رای دادم 5نفرروهم مجبور به این کار کردم افتخار میکنم به این کارم!تعداد مراجعه کنندگان به مطبم به طرزفجیعی کم شده میبینید که دارم تو وقت کاری کامنت میذارم وبرنامه خرید مطب رو درامسال باید به گور ببرم.

22 ساله-ایران
مرحله اول رای ندادم. نتیجه نشون داد که رای ها تاثیری هم نداشتن. چون هیچ کسی رو ندیده بودم که بخواد به احمدی نژاد رای بده و حتی کسی احتمال انتخاب شدنش رو هم نمی داد. مرحله دوم برای اولین بار مهر تو شناسنامه م زده شد (رفسنجانی).کلا ولی از الان به بعد انتخابات شرکت می کنم در هر صورت. تحریم مناسب نیست. حتی با اطمینان به تقلب، بهرحال اگه حقی هست بهتره ازش استفاده بشه حتی اگه احتمال داره ناحق بشه. تاثیر خاصی رو زندگی شخصیم نداشته به این دلیل که هنوز وارد محیط کاری نشدم شاید. اما طی سه ماه آینده دارم از ایران خارج میشم.

38 سالمه در عمان زندگی میکنم اگر ایران بودم به معین و بعد به شیخ کوسه وند رای میدادم.با اومدن اینقدی نژاد مردم عادی اینجا بیشتر تحویلم میگیرند ولی دولتهاشون سختگیر تر شدن.تومون خودمونو کشته بیرونممون مردمو.

من بعد از اینکه دانشگاه رفتم دیگه رای ندادم. به جز دو باری که به خاطر خود خاتمی بهش رای دادم و مجلس ششم که به خاطر همکارهای اصلاح طلبم رفتم و به کاندیداهای اونها رای دادم که الانم یادم نمیاد به کی بود!
سر انتخابات اخیر هم چون همه کاندیداها رو الکی رد صلاحیت کردن و فقط معین مونده بود یه کم به کل قضیه مشکوک شدم ضمن اینکه به نظرم اومد که همون سه باری هم که رفتم و خودم خواستم که رای بدم خیلی بیخود بوده و جز اینکه من طرفدار یه آخوند خوش تیپ شده باشم نتیجه دیگه برام نداشته. دور اول نرفتم رای بدم. دور دومش توی تاکسی یه پسره هر چر از دهنش در اومد به ماها که رای نداده بودیم گفت چون آتیشش تند بود و جوون بود به دل نگرفتم اما همه می گفتن برو به این رفسنجانی اقلن رای بده که اون یکی با سوابق درخشانی که ازش منتشر شده بود رئیس جمهور نشه که ما هم خر شدیم دوباره و رفتیم رای دادیم با اینکه می دونستم که تاثیری نخواهد داشت.

چون ایران نموندم بعد انتخابات تاثیر مستقیم روی زندگیم نداشته با اینکه اینجا همه اش دارم از ایران و ایرانی دفاع می کنم اما روی زندگی فامیلامون که ایران موندن میگن همه چی خیلی بدتر شده. از قیمت بگیر تا اینترنت و همه چی.

مصاحبه ما کی پخش میشه؟

راستی گوشزد جان می دونی توی خارج از ایران رای دادن یه وظیفه است و برگه رای میاد در خونه تون و اگه رای ندین جریمه می شین؟

man be moien ray dadam va dore dovom ham sherkat nakardam age alanam bood bazam in kar o mikardam be khater siasathaye eghtesadi ahamadinejad karam ro az dast dadam begzarim az inke gheimatha hame chand barabar shodan.25salame-tehren

سپید
23-ایران
مرحله ی اول رای ندادم پشیمان شدم
مرحله ی 2-رفسنجانی

گوشزد عزیز انتخاب بین بد و بدتر بی معنی است شکاف در حاکمیت جوابگو نیست چون همه انان به اصل نظام اسلامی باور دارند که من و امثال من نداریمولی اینقدر اوضاع بدتر داره میشه که ضمن تحریم انتخبات دیگه براش تبلیغ نمیکنم یعنی ساکت میشم البته این سکوت علامت رضا نیست علامت اینه خودمونو جر دادیم نشد که نشد

سلام
تبادل لینک میکنید؟
اینم لینک من
اخباربازیگران هالیوود وایران
http://blog.tafrihi.com
خبرم کنید
بای

دكترخوشجال ميشوم در خصوص مطلب زير يك بحث باز كنيد
با عنوان چقدر زنها تحت احساسات خودشان هستند و ايا در مواقع حساس زندگيشان مي توانند درست تصميم بگيرند يا نه؟
----------------------

دو سه روزه یک خبر بدی تو همسایمون افتاده
زن همسایمون اپارتمان روبروایی می خواسته با شوهرش شوخی کنه (شب عید غدیر) به شوهرش میگه اگه مثلا این کار رو نکنی میرم قرص برنج رو میخورم(قرص برنج یک قرصی است که برای کشتن سوسکهای داخل برنج استفاده می کنند) و میرود تو اشپزخانه و بر میگردد و می گوید خوردم
شوهرش هم میگه شوخی نکن ...یک وقت نخورده باشی
زنه میگه خوردم ...مرده که دکتر هم بوده(سنش 39 و زنه 37) زود زنش رو میبره دکتر و دل زنه رو شستشو میدن ....زنه حالش خوب میشه ولی یک ساعت بعد وقتی فهمیده بوده چه کار خطر ناکی کرده بوده و ممکن بوده با این کارش پسر 15 سالش و دختر 9 سالش رو بی مادر کنه از ترس سکته میکنه و میمیره....تابوتش رو روز عید از بیمارستان اوردن تو کوچه و لا اله الله گویان بردن تو خونش تا برای اخرین بار خونش رو ببینه و بعد بردن نظام قانونی تا بعد خاک بشه
--------------------------------
اما چیزی که من میخام بهتون بگم این است
که موجود زن یک موجود خیلی لطیف و احساساتی است و بعضی وقتها اسیر احساسات و هیجانش دست به کاری میزند که دیگه پشیمونی توش راهی ندارد
بنابراین سعی کنید در زندگی مواظب هیجانات احساسی درونیتان نشوید ...چون با یک حرکت ازدر احساس ممکنه شوهر ادم بزاره بره یا مثل ماجرای بالا باشه
در ضمن اگر کسی تو خونشون این قرصها(قرص دفع افت برنج) رو داره بریزه دور ..ادم فوقش سوسک میخوره ..ولی این قرصها خطرناک تر است
-----------
خلاصه زن بودن خیلی سخت است ...مهناز درسته اومد تو وبلاگش صدای گوسفند سر داد همه تشویقش هم کردن ولی اگر یک بار جلوی شوهرش این احساسات رو بریزه بیرون یک وقت دیدی شوهره گذاشت و رفت
خلاصه دیگه نتیجه گیری با خودتون
سر این قضیه خودکشی بازیچه ایی که زنه باعث نابودی یک خانواده خوشبخت با یک حرکت لوسانه شد من خیلی ناراحتم و چند روزه دارم به انها فکر میکنم
مادرم میگفت مادره دست دخترش رو میگرفته و هر روز میبرده مدرسه
حالا دیگه دختره باید یتیم بزرگ بشه بخاطر شوخی مادرش

سلام ... سن: کافی. جنس: معلوم. ساکن برلین
من رای بده نیستم و هرگز رای ندادم (منظور در قمحوری هست). شرکت در انتخابات در وحله اول آری گفتن به نظام هست . من در هیچ انتخابات و رایگیری بخاطر بهبودی وضعیت شخصی شرکت نکرده و نمیکنم و دار و ندار خود بر مبنی مال و ملک نمیبینم.
احمدی نژاد نتیجه شرکت 27 ساله در انتخابات هست و نه تحیرمی که در اصل تحریم نبود، چونکه اکثریت رفتند پای صندوق رای. متاسفانه هنوز هم که هنوز، بخصوص با توجه به تاریخ، جالب هست که خیال میکنیم با همکاری میتوانیم آنان را تغییر دهیم. تابحال هرکی با این شعار داخل محوطه شد، نتوانست نظام را تغییر دهید که هیچ بلکه تازه خودش هم تغییر کرد. چرا خیال میکنیم با شرکت در "یک رای آری گیری" میتوانیم نه بگوییم و اصحاب قدرت این نه ما را برمیدارند و اصلاحات بپا میکنند و خوشبحال آریگویان که خودفریب میدهند و آنانی را که از تنها راه نه گفتن استفاده میکنند، مقصر میدانند: من با وضعیت مخالفم اما آری میگویم و بعد عجب جای تعجب که وضع بهتر نمیشود (27 سال شرکت کردم و شریک بودم) مقصر آنانی هستند که آری نگفتند. تا وقتی که حاضر باشیم بین بد و بدتر را انتخاب کنیم و خودفریب دهیم هیج اصحاب قدرتی حاضر به اصلاحات و تقسیم قدرت نخواهد بود

سلام عزيز

باهات تو خيلي از مواردي که گفتي موافقم.من به معين راي دادم. الانم همين کارو ميکنم. به نظر من فقط با يه روند دموکراتيک ميشه به دموکراسي رسيد.

به روزم :لطفا عکس خاتمی رو از ديوار وبلاگتون بردارين

با سلام به همه دوستدارانم از اینکه می بینم تا چه حد محبوب هستیم بسیار خرسند گشتیم تا این حد مورد لطف مردم بودن خدایا چه زیباست من غلام امه مردم ایران بوده و هستم.

محمود احمدی نزاد
رئیس جمهوری
مردمی ایران

من در ایران زندگی نمیکنم.
خاتمی شاید کار واضحی انجام نداده بود، ولی وضعیت بین‌المللی رو بهبود داد. در زمان خاتمی وضعیت نگاه کشورهای دیگه به ایران و ایرانیان بسیار بهتر شده بود، و الان دوباره داره با سرعت زیادی خراب میشه.

اين رشته سخنان يك جوان است كه مي خواهد بگويد نميخاهد قرباني دست سياستگران تاريخ باشد
-----------------------
بحث3-احكام حكومتي
حكم اعدام هيچ انساني نمي تواند از طرف انسان ديگر صادر شود و مرگ و زندگي انسانها فقط بايد در دست خدا باشد
در جامعه ما حكم اعدام با توجه به اينكه خامنهايي جانشين خدا در زمين است اين حكم صادر مي شود
ده سال پيش حمل 2 كيليو ترياك حكمش مرگ بود و در حال حاظر جريمه نقدر ي وزندان
حال بايد بپرسيم كه خون انسانهايي كه ريخته شد به گردن كيست
بحث4-پيامبر فرموده است من اخرين پيامبرم واز طرفي مي دانيم معجزه فقط خاص پيامبران است
در حاليكه از طرف شيعه معجزات زير ذكز شده است
طول عمر چند ده هزار ساله براي يك انسان
تبديل شدن سنگ به طلا در دست علي ابن موسي الرضا
ايا غيب شدن يك انسان معجزه نيست
ايا اينكه يك زن صرفا در طول يك روز از حالت عادي به حالت وضع حمل برسد يك معجزه نيست
بنايراين يا محمد دروغگوست يا شيعگان علي
بحث5-يكلشكر با حدود چندين جاسوس ماهر در اطراف خانه حسن عسگري و مراقبت هاي شديد هيچگونه اثري از تولد پسري از خانه ايشان به گوش نرسيد...حتي هيچ اثري از زندگي كردن اين فرد در روي زمين وجود ندارد...و براي پوشش خلا عدم وجود اين انسان بحث غيبت صغرا مطرح گرديده ...كه اين مسله نه تنها روايات موثقي نداردبلكه يك معجزه است و مخالف قول محمد كه ميگويد من آخرين پيامبرم
بحث6-بحث سياسي
من اخيرا متوجه شدهام كه حكومت نازي قبل از شروع جنگ توسط امريكا ساپورت مالي ميشده و تحريك براي يك جنگ در منطقه ميشده...امريكا بهد از اينكه از ركود ان سالها نجات يافته بود تنها راه براي حاكميت به جهان و رشد اقتصاديش را در ايجاد يك جنگ در اروپا مي ديد...حتي نظر شخصي من اين است كه قبل از جنگ جهاني دوم امريكا به سلاحهاي اتمي دست پيدا كرده بود..و اين سلاح را براي كنترل جنگي كه راه انداخته بود در جيبش قايم كرده بود
همه چيز مطابق ميل امريكا پيش رفت وتا ان زماني كه همه چيز طبق ميل امريكا بود هر چه دانشمندا تلاش مي كردن د نتوانسته بودند سلاح اتمي را اختراع كنند حتي بطوريكه بزرگترين فيزيكدان ان زمان(هايزنبرگ)مي گويد اختزاع اين سلاح به چند دهه طول مي كشد
امريكا رد جنگ جهاني دوم بعد از اينكه تمام كشورها نابود شدند فقط افتخار اين را داشت كه برود المان را بگيرد و كشته خاصي نداد
تنها جايي كه امريكا حساب كار از دستش در رفت جنگ با ژاپن بود كه بعد از اينكه محاسبات نشان داداين جنگ كشته زيادي براي امريكا خواهد داشت اعلام شد بمب اتمي اختراع شده و البته چه اتفاق خوش ايند و به موقعي..!!!
بطوريكه حتي هايزنبرگ هم از شنيدن اين خبر متعجب شد..
امريكايي كه 100 سال پيش نقشه جغرافيايي حكومتهاي اروپايي را مي كشيده نه تنها امروز توان لازم براي تغيير ايران بلكه كل خاورميانه را دارد..و اين اخمقنه ترين حرفي است كه يك شخص مي تواند بزند كه امريكا هيچ غلطي نمبي تواند بكند
واقعيتش اين اسن كه هممي تواند و هم مي كند.....به قول معروف نشاشيدي شب درازه
نكته1-د دنياي امريكا 50 سال از كل دنيا جلوتر و دنياي نطامي امريكا 50 سال از خود امريكا جلوتر است...در جنگ ويتنام مسلما ويتنامي ها (ويت كونگ ها) پيروز نبودن...ديروز به دست امريكا يي ها پوستشان زنده زنده كنده شد و امروز دخترانشان براي كسب لقمه ايي نان در جلوي يك توريست امريكايي با هم دعوا مي كنند تا هر كدام زودتر خود را به ان امريكايي بفروشد
وضعيت كشور ما هيچ تفاوتي با كشور ويتنام نمي كند ...در 8 سال جنگ بر عليه امريكا نه يك امريكايي كشته شد بلكه يك ميليون انسان ايراني به گوز هوا شدند ..و با تحريم هايي كهبسته شده انشا الله در اينده دختران ايراني را خواهيم ديد كه با تريلي به حاشيه نشين هاي عرب صادر مي شوند تا به عنوان برده جنسي استفاده شوند(خبر گزاريها از دستگيري 12 باند قاچاق انسان در ماه گذشته خبر مي دهد يعني حداقلي بايد صد تا باندي باشند)
نكته2-از طرف اقاي خامنهايي مبلغ 1 ميليارد دلاركمك بلا عوض به عراق مي شود...تا ديروز با اهنگ هاي آهنگران به نجان امام حسين از دست عراقي ها فرمان جهاد داده ميگرديد و امروز اينها را برادران خود مي شماريم
بدرستي كه سياست پدر و مادر ندارد ...تنها قشر عادي جامعه است كه دارد به دره هلاكت سوق داده مي شود
از دوستان بخاطر اين كه فرصتشان را در اختيار من قرار دادند سپاسگزار هستم...

با سلام و درود
معرفي عبد الكريم سروش:
ايشان يك فلسفه دان است .با ظهور انقلاب اسلامي فعاليت هاي گستر دهايي تا حد رسيدن به وزارت فرهنگ جمهوري اسلامي را داشت...بيش از 10 سال تاليف كتابهاي ديني كه تو مدارس ياد داده ميشود با ايشان بود...حدودا از سال 67 با تغيير فكري در ايشان در مخالفت با تفكر شيعه مواجه هستيم...جهت اشنايي با ايشان مي توانيد به سايتش مراجهع كنيد(تو گوگل سرچ كنيد)
بحث1-خبر بزرگ نياز به خبر دهنده بزرگ دارد
همانطور كه عقل نيز لازم مي كند اگر يك نفر خبر مهمي مثل حمله امريكا را به شما گزارش دهد ايا صرفا به خبر او و يا حتي چند نفر شما به اين خبر اطمينان مي يابيد...واضح است تا تغير واضحي در عملكرد جامعه و تعدد اخبار رسيدهبه شما حاصل نشود اين خبر راقبول نمي كنيد
حادثه جانشيني علي ابن ابيطالب يك خبر بزرگ است از آن جهت كه با سرنوشت دنيوي و اخروي ما در گير است..بنابراين ايا صرفا مي توان به تنها يك حديث هر چند متواتر باشد اكتفا كرد
اگر جانشيني علي يك امر مسلم بود پس چرا تغيير خاصي قبل و بعد از جانشيني علي در جامعه حكومتي صورت نگرفت...و چرا پيامبر صرفا در يك ماجرا به جانشيني علي بسنده كرده است
حتي نوع كلمه مولا كه پيامبر به علي خطاب كرده به مفهوم دوست مي باشد و نه جانشين...به قول معروف خود عرب ها كه در كنار محمد زندگي مي كردند با فكر او اشنا تر بودهاند يا مردمي كه هزاران كيلومتر فاصله فكري و زباني و جغرافيايي بااو داشته اند
جدا از اين مسايل وقتي بعد از فوت محمد از علي خاسته شد براي تعيين جانشين محمد به مسجد حضور بيابد ايشان مخالفت كرد
بحث2-ايا كشتن كافر واجب است
تنها دليلي كه از طرف علما ذكر شده ان است كه كافر مانند غده سرطاني در جامعه است كه باعث مرگ جامعه مي شود و با جراحي بايد اين غده را از بيدنه جامعه پاك كرد..در جواب بايد گفت ايا صرف اينكه ما كافر را به غده سرطاني تشبيه كنيم مي توانيم حكم مرگش را صادر كنيم...ايا نمي توان كافر را در جامعه مانند درخت انگوري دانست كه در باغستان ميوه ايي روييده و طعم ميوه اش متفاوت تر از بقيه است...اگرب به اين تشبيه به كافر نگاه كنيم مي بينيم كهحتي وجودش باعث تنوع مزاج است ...
در نهايت ايا صرف اينكه كافر را به مثالي تشبه كنيم ايا مي توان حكم مرگش را داد

salam
man nafahmidam in jenab jeiran ravanshenaseh, filsoofeh? tarikhdaneh?hakimeh?

دوست عزیز مشی دموکرات خود را با قانون صادر کردن در دو جمله ی آخر مخدوش نکنید.حداقل بنویسید به نظر من.

حامد عزیز
از تذکرت ممنونم.
حق کاملا با توست

I don't understand your logic, you are observing that short-cuts are not the way out, but then you choose not to vote? this is exactly looking for a short-cut. Otherwise, you should choose "bad" when it comes to choose between "bad" and "worse", because this is the only way to improve "gradually" ... are you waiting for the US to come and liberate Iran? like it did to Iraq

by the way, what do you think about this video

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=6434061464456196621&hl=en-CA

addicts in shiraz cemetry

رضای عزیز
من استدلال شما را در انتخاب بین بد و بدتر قبول ندارم و اصولا احمدی نژاد را بدتر از امثال خاتمی(حداقل در برخی جنبه‌ها) نمی‌دانم.
رفتار احمدی نژاد برای آموزش عوام بسیار موثر است...برای سران حکومت هم آموزنده است...برای آنها هم که حسرت به دل اسلامی شدن و رادیکالیسم بیشترند هشدار دهنده است.
در زمان خاتمی از رفتار او عذاب می‌کشیدم چرا که خود را دخیل در انتخابش می‌دانستم اما اکنون از اینکه مردم دنیا می‌فهمند که ملت ایران اسیر چه سردمدارانی شده است خوشحالم.
ویدیویت هم فیلتر است...باید راهی برای دیدنش پیدا کنم

آیا واقعا احمدی نژاد را بدتر از خاتمی نمی‌دانی؟

گوشزد عزیز، در وبلاگ فانوس آقای سام‌الدين ضيائی پارودی خیلی خنده‌داری از وبلاگ شما نوشته، حتماً توصيه می‌شود.

این خیلی مهم نیست که من مذهبی هستم با نه ..چیزی که مهم است این است که بدنه ی جامعه ی مامذهبی ست یا حداقل نگاه مذهبی دارد.شناخت زوایای روحی چنین جامعه ای وبرقرای ارتباط با چنین مردمی _ البته به نظر من _ بیشتر از یک روشنفکر مذهبی بر می آید.من در صداقت و عمق بینش روشنفکران غیر مذهبی _ چه از طیف چپ چه از طیف روشنفکران عرفی _ هیچ تردیدی ندارم منتهی حس می کنم این عزیزان هیچ وقت نتوانستند به عنوان گروه های مرجع مطرح بشوند شاید به این دلیل که نه تریبونی داشتند نه به زبان و روح مردم ما آشنایی داشتند.از نظر من خاتمی و امثالهم بسیار با احمدی نژاد تفاوت دارند.لااقل در دوره ی چنین شخصیتی بود که روشنفکران غیر مذهبی فضایی هر چند کوچک برای طرح نظرات خود پیدا کردند.به گمانم یک راه اصلاح و تغییر در مملکت ما آشنا شدن مردم با آرای اندیشمندان است و این مستلزم گذشت زمان و باز بودن هر چند کوچک فضا می باشد.به نظر من چاره ای جز اصلاح نداریم.گیرم که دنیا بداند ما گیر چه کسانی افتاده ایم این چه تاثیری دارد؟جز این است که اشتباهات چنین حکامی را به پای ما می نویسند؟شما که منتظر منجی افسانه ای نیستید...هستید؟....
شما که خیزش مردمی و قهر انقلابی منظورتان نیست...هست؟..
شما به تغییرات یک شبه امیدوارید؟...
راست راستی کار کار انگلیسی ها است؟....

گوشزد جان !
این جوری اصل ِ مسئله پرت می شه به مقوله ی ِ جزئی و بی اهمیتی مثل احمدی نژاد .
در جمهوری اسلام ، بحث بر سر این یا آن رئیس چمهور نیست ؛ بحث بر سر اصل ِ ولایت محمدیه است عزیزم .
این طرز سؤال به این معنیه که می شه با یه رئیس چمهور مثلاً خوب (!!) مشکلات رو رفع کرد !!
مشکل خود جمهوری وامونده ی اسلامه ، نه چیز دیگه ؛ یعنی خود ِ خود ِ اسلام ِ ناب ِ محمدی .

اصلاً الان موضوع بد و بدتر و بهتر شدن اوضاع و اصلاحات نيست. اونهايی که منتظر بهانه هستن که اگر بتونن جنگ تو ايران راه بندازن يا بمبارانمون کنن خيلی زياد دارن از حرفها و رسوايی های احمدی نژاد استفاده می کنن.

ولی يک نفر تو نظر خواهی يک چيزی گفت که من از مامان خودم هم شنيده بودم؛ اينکه هر کسی رو که می شناسيم رفته رای داده که احمدی نژاد انتخاب نشه اما شد.

برعكس ندا خانوم من خيليا رو مي شناسم كه رفتن راي بدن تا احمدي ن‍‍‍زاد انتخاب بشه.نظرات در شهر ها و اقشار مختلف ،متفاوته.

سلام
زن 25 ساله تهران
من دو بار به خاتمی یک بار به مجلس ششم و بعد به معین و هاشمی رای دادم ضمن اینکه بدلیل شباهت ظاهری با خواهرم دور دوم بجای اوهم رای دادم ولی در نتیجه خاکی که نباید به سرمون میشد شد!کاش دور اول هم به هاشمی رای میدادم
آقای دکتر عزیز من هنوز هم معتقدم خاتمی از هر لحاظ به رئیس جمهور مارکوپولوی فعلی برتری داشت لبخندش واقعی بود در زمان او در سینماها بجز فیلم فارسیهای فعلی(از نوع اسلامیش) لااقل دوتا فیلم نون و آب دار پیدا میشد!در اونزمان هفته ای یک هواپیما با کل سرنشینانش سقوط نمیکرد !اتوبوسها پولی نبود!اینهمه سانسور روزنامه ها نبود.روز دانشجو را در دانشگاهها جشن میگرفتن!
کتابهایی که بیست سال اجازه چاپ نداشتند رو میشد پیدا کرد!آثار شاملو تحریم نبود سایتها فیلتر نبود به بهانه پوشش ملی چادرهای مسخره و تیپهای مسخره تر امروزی مد نبود...و ...و...و...
خاتمی را هنوز دوست دارم حداقل بخاطر بیان شیوایش
بخاطر اینکه جلوی ده هادوربین به خبرنگاران خارجی توهین نمیکرد،چون هرگز از جواب دادن طفره نمیرفت،چون با بیت المال دور ایران نمیگشت!چون در سخنرانی اش نمیگفت دوتا بچه کمه ما هنوز شصت میلیون جا داریم!!!
همه چی بهم ریخته ...اوضاع مملکت شده عین شهر تهران پر از دود و دور برگردان!میسوزیم و میسازیم!!!

مرد-30-ايران
هر دو دوره رأی دادم(احمدی-احمدی)
1- مثل سگ پشيمونم
2- در هر صورتی رأی ميدم
3- از لحاظ اقتصادی افت و از لحاظ سياسی بسيار بالغ تر شده ام

زن-19-خارج از ایران
من به احمدی نژاد رای دادم پشیمون هم نیستم..
هر چند روی زندگی خصوصی من تاثیری نذاشته..
اما به نظرم اشتباه نکردم

درود گوشزد جان.
24 ساله، تهران.
در آن هنگام جزو كساني بودم كه به رفسنجاني راي دادم، چون انديشه ام بدين گونه بود كه حتماً راي ميآره.
اگه به يك سال و نيم گذشته برگردم؛ اونهايي كه راي ندادن را مجبور به راي دادن مي كنم و اون آدمايي هم كه به الف. نون راي دادن را يه جوري از راي دادن منصرف مي كردم.
روي زندگي خصوصي تاثير داشته، استرس اينكه آينده ايران چي ميشه.حرص و جوشهايي كه سر خيلي موارد خوردم. اينكه قطعنامه شوراي امنيت كاري كرد كه عمراً ديگه توانايي خريد خونه داشته باشم.
خيلي آزادي هاي فردي كه در اين چند هنگام بسته تر شده، اينكه ديگه رنگهاي شاد و آدماي شاد را در جامعه نمي بينم.تاثيرات انتخاب ديگران بوده و من هم بايد تاوانش را بدهم.

21 ساله.ایران.مرحله اول تحریم کردم ولی مرحله دوم فهمیدم که میخوان احمدی نژاد رو بیارن به هاشمی رای دادم

سلام گوشزد عزیز خوشحالم که بالخره بحث سردی و گرمی مزاج و بحث های تختخوابی تمام شد و به یم بحث اساسی تر پرداختی . هر چند آن بحث ها از هم اساسی ترهاست اما نه برای ما پیر و پاتال ها
1- مثلا مرد 42 ساله ایران مرحله اول معین مرحله دوم هاشمی
2- تصمیمم درست بوده و دفاع می کنم : در شهر کوچکی که محل کار من هست ستادی برای معین زدیم فرصتی عالی برای ارتباط با اقشار مختلف مردم . ما در ان ستاد به نام دموکراسی و حقوق بشر فعالیت می کردیم با حفظ دید انتقادی خود به خاتمی و اصلاح طلبان همراه با مشارکتی ها برای معین فعالیت می کردیم در ان دو سه هفته روستا به روستا و کوچه به کوچه فعالیت می کردیم . حیف نبود که چنین فرصتی از دست می رفت تحریمی ها و فعالان قومی که اصلا دل خوشی از اصلاح طلبان نداشتند و تحریمی بودند چهارشنبه اخر همراه ما برای معین تبلیغ می کردند و معین با ارای بسیار بالایی نفر اول شد .
3- در زندگی شخصی من تاثیر مهمی نداشت اما دور نمای اینده را به شدت تاریک تر از گذشته شده و باعث نگرانی های بیشتر .
یک توضیح : دلیل اینکه با پیروزی احمدی نزاد وضعیت به ظاهر بسیار بدتر نشد و به دهه 60 بر نگشت یکی اینکه اساسا اینها فقط برای قدرت و غارت نفت 50 - 60 میلیارد دلاری امده اند نه برای شعار های ایدئولوزیک شان دیگر اینکه برخی پیشرفت ها در سایه تکنولوزی بدست امده که اساسا توانایی مهار ان را ندارند چون ماهواره و اینترنت یکی هم اینکه در شرایط بحرانی منطقه ای و فشار های مربوط به بحران هسته ای و تحریم زمین گیر شده اند .
4- گوشزد عزیز من هم تا دوم خرداد در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده ام ولی بعد از ان به جز مجلس هفتم در بقیه شرکت کرده ام . گوشزد عزیز به اقای خاتمی رای دادیم چون نماینده ای مستقل در رقابت ها نداشته ایم . ما به دلیل ضعف مفرط به دلیل سرکوب مداوم مجبوریم زیر علم دیگری فعالیت کنیم زیر علم ان که امکان فعالیت به ما می دهد. اقای خاتمی که نگفته بود دنبال جامعه ای سکولار هست ما فکر می کردیم می توانیم تعادل قوا را به ان سمت تغییر دهیم به نظر من این تحلیل درست بود باعث تغییرات بزرگی در تعادل قوا شد. به نظ من رئیس جمهور مجلس و شورای اصلاح طلب گره ای اساسی از مشکلات باز نخواهد کرد اما فرصتی برای تنفس به ما خواهد داد .
6- اخر اینکه من احمدی نزاد را مردی عامی و ساده نمی دانم بلکه نماینده مافیای قدرت و ثروت می دانم که با عملیات پیچیده و البته به خاطر ضعف اصلاح طلبان به قدرت رسید اما دیگر نمی توانستند به سهمی از درامد 60 میلیارد دلاری نفت راضی باشند همه ان را می خواستند و به خاطر ان هر کاری کردند به نظرم رای های تقلبی بسیار بیشتر رای های حاشیه های فقیر نشین شهر ها بود
7- در اخر با تشکر این پیشنهاد خوب مثل خودت معتقدم راه میان بری وجود ندارد این راه را ذره دره باید رفت و انتخابات و تغییر توازن قوا خود ذره ای از این راه هست

دکی جان !!

من فقط یک لکه ننگ دارم و اونم مثل خودت بار اول کاندیداتوری خاتمی بود.
وقتی خاتمی نشون داد یه بی عرضه ترسوست که فقط بلده دلها رو بهم نزدیک کنه و شعار بده خیلی دلسرد شدم و بعد از اون هم دیگه رای ندادم.

باید اعتراف کنم بعد از روی کار آمدن احمدی نزاد خیلی ناراحت شدم اما حتی اگر دوباره به اونروزها برگردیم رای نمیدم.

برای من رای دادن به کاندیداهایی که شورای نگهبان تعیین میکنه خیلی افت داره و به نوعی تائید شورای نگهبان و کل سیستم جمهوری اسلامی نمای ایرانه.

هیچوقت دیگه رای نمیدم.

دوم خردادی ها بسیار کثیف و خائن هستند و اصلا حرفشون معلوم نیست. یکی به نعل میزنن یکی به میخ.
اما جناح راستی مشخصن و تکلیف آدمو معلوم میکنن. دست راستین دیگه . حداقل خوبیش اینه که ثابت قدم هستن.

امید و خرس مهربان عزیز
من دو سه روزی اینترنتم قطع بود.
در اولین فرصت پاسخ خواهم داد.

you guys have lots of free time to talk and write about what you have got from these Mullahs over the past years, but you have not got what i think is the most important factor for iranian society to be ready for any kindof freedome and that one is... FARHANG VA SHO-OORE MOST OF THE MARDOOM-E IRAN HAMMEEN AKHONDHAA RA MEEPASSANDAD !, HOW MANY TIMES A DAY HAVE YOU TOLD YOURSELF THE ABOVE JOMLLEH? !

سلام.در وبلاگم به سوالتان پاسخ داده ام.

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes