یک سوال اساسی

اگر شما ازدواج کرده اید یا در آستانه ازدواج هستید بهتر است سوالات متعددی را در ذهن خود مرور کنید و به آنها پاسخ دهید.


یکی از مهمترین سوالاتی که سرانجام روزی گریبانتان را خواهد گرفت این است:


زن و مرد هر یک تا چه میزان از درآمد خود را باید در راه بنیان خانواده خرج کنند؟


مثال می‌زنم و در عین حال مشکل خود را هم مطرح می‌کنم.


در سالهای گذشته همیشه من و زنم (همسرم...خانمم...عیالم...منزلم!!) با هم کار کرده‌ایم و به زندگی سر و سامان داده‌ایم و هیچوقت درآمد اضافه‌ای برای"برج" (در برابر خرج) و دعوای مربوط به آن نبوده است.


از 2-3 سال قبل زنم گفت که تو باید تمام مخارج خانه را بدهی و تمام درآمد من هم مال خودم است که صرف امورات شخصی‌ام می‌شود...قبول کردم.
در روزهای اخیر می‌گوید که علاوه بر شرایط فوق تو باید تمام خرج‌های متفرقه مرا بدهی...از پوشاک . لوازم آرایش گرفته تا مسافرت و کلاس ورزش و طلا و زیورآلات.. مثل همه مردهای دیگر!.


من خرج مسافرت را همیشه داده‌ام و قبول هم دارم...خرج لباس را هم تا حد معین و متناسب (و نه نامحدود آنچنان که او می‌گوید) قبول دارم ولی در مورد سایر امور نظرم این است که تو باید از درآمد خودت خرج کنی.


حالا سوال اساسی من از شما این است:


خانم عزیز...شما چه شیوه‌ای را برای زندگی خود به کار برده‌اید (یا قصد دارید به کار ببرید)؟ و آیا از آن راضی هستید.
و آقای عزیز آیا شما هم همانطور که خانم من عقیده دارد " همه مردها همه خرجهای زن شاغلشان را هم می‌دهند" اینگونه هستید...چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟


لطفا پاسخهای خود را با ذکر وضعیت تاهل-تجرد و نیز اقامت ایران- خارج از کشور همراه کنید تا نتیجه‌گیری کلی از آن راحت‌تر شود.


 


پی‌نوشت:


لازم است یک توضیح ضروری بدهم.
در اینکه تفاهم بهترین راه حل قضیه است شکی نیست ولی تفاهم باید حول یک قرارداد (حتی نانوشته و ناگفته) شکل بگیرد.


قرار شما چیست یا چه خواهد بود یا دوست دارید چه قراری بگذارید؟
دوم اینکه آیا قراری که گذاشته‌اید مورد رضایت هر دو طرف هست؟


 


پی‌نوشت2:


بیشتر نظرهایی که تاکنون در کامنت‌دانی نوشته شده حاکی از این است که زوجین باید درآمد خود را یک کاسه کنند و مخارج خانواده را از آن کسر کنند و سپس راجع به مازاد آن مشترکا نظر بدهند.


این نظر تا زمانی که درآمد طرفین خیلی به هم شبیه است منطقی و مهمتر از آن، عملی است اما در نظر بگیرید که درآمد شما 50 برابر همسرتان است...یعنی اگر او هزار دلار در ماه درآمد دارد شما پنجاه هزار دلار درآمد دارید و صبح تا شب برای آن زحمت می‌کشید...لطفا بی‌پرده بگویید که آیا در این شرایط هنوز حاضرید فرمول فوق را برای اقتصاد خانواده بپذیرید.


من به ارزش عشق واقفم...ناسلامتی عاشقی بسیار کرده‌ام!...اما...اما...اما  اقتصاد قوانین خود را دارد.
اگر هم راجع به پایان جدل خانوادگی ما خواسته باشید بنا شد که که هر ماه درآمد همسرم مال خودش باشد و من هم مبلغ مشخصی ( و نه نامحدود آنچنان که او می‌گفت) برای هزینه‌های شخصی‌اش اختصاص دهم...بهای عشق!


پی‌نوشت3:


به نظرم در اکثریت قریب به اتفاق کامنت‌ها "به اشتراک گذاشتن همه چیز" در زندگی مشترک چنان ارزش مقدسی شمرده شده است که قصور از آن نه تنها "ذنب لا یغفر"  که مستوجب "دود به چشم رفتن" و "عاقبت به شر" شدن می‌گردد.
آیا این هم‌کاسه‌گی واقعا ارزشمند و قابل احترام است؟...اگر واقعا همه چیز زن و شوهر حتی کاسه و بشقاب و مسواک آنان مشترک باشد آیا نشانه عمیق‌تر بودن عشق است؟ قطعا چنین نیست... بیش از این خود را به اشتباه نیندازیم!
اشتراک صد در صد در منابع و امکانات سبب محو شدن مرزهای مالکیت می‌گردد...مرزهایی که اگر نباشند یا دیده نشوند مرتب مورد تعرض قرار می‌گیرند.

بهتر است هفتاد و یا هشتاد درصد "خود" را با همسرتان به اشتراک بگذارید و قسمتی از "خودتان" برای خودتان باشد...از ما گفتن بود!


کاش با تجربه‌ترها ( همان پیر و پاتال‌های سابق!!) نظر خود را بنویسند...مخصوصا اگر در جهت موافقت با نظر من باشد!

182 نظرات:

سلام.
من 5 سال است که متاهلم و از روز اول هم من کار کردم و هم شوهرم. دو سال در ایران زندگی کردم و الان 3 سال است در دبی.
من و آراد جمع جفت حقوقهایمان را حساب میکنبم و بعد تصمیم میگیریم از این مقدار کل چقدرش خرج. چقدرش پس انداز و چقدرش برج باشد.
اصولا حقوق تو ، حقوق من نداریم.

گمون کنم دوباره دنبال آشوبی‌ها!
حالاست که فیمینیست‌ها بریزند سرت و تا می‌خوری بزنندت...از همین حالا گفته باشم رو ما حساب نکنی! بچه‌ها اونور خیابون منتظرن وگرنه منو که می‌دونی اند معرفتم!
چاکریم

سلام، من يک مرد مجرد ساکن کانادا هستم و ترجيح می دهم که با زنی زندگی کنم که برای خودش استقلال اقتصادی داشته باشد. برايم مهم نيست که مخارج خانه را بدهم، اما ترجيح می دهم که طرف مقابلم برای خود درآمد و پس انداز و برنامه پول خرج کردن داشته باشد.

آقای دکتر شما همیشه چیزهای جالبی رو مطرح می کنید خوب من که ازدواج نکردم واقعا نمیدونم تو زندگی چیکار می کردم
اما فکر میکنم این یک توافق هست بین دو نفر مثلا خواهر من حتی چپک حقوقش رو شوهرش خودش امضا می کنه و بانکی که طرف حسابشون هست میدونه این زن وشوهر با هم این حرفا رو ندارند اما دارم دوستی که اولا حقوقش رو کمی کمتر از اونی که هست به شوهرش می گه بعد هم مثله خانم شما همش رو پس اندازه می کنه و هر چی هم می خرنده خونه زمین به اسم ایشون می شه خوب شوهرش توافق کرده یکی از دوستام هم حقوقش ذخیره می شه و مثلا اگه شوهرش یک کیلو میوه برای مادرش بخره اون از جیب شوهرش دو برابر اون پول رو بر میداره البته بدون اجازه و میگه اینجور تنبیه می شه و خلاصه بگم خیلی چیزهای عجیب و غریب من تو بعضی زنا می بینیم اما همون جمله اول رو تکرار میکنم دو نفر باید به این به تفاهم برسند اگر چه ممکنه برای ما خیلی عجیب باشه من همونجوری که کار خواهرم برام قابل قبول نیست کار دوستام رو هم اصلا نمی پسندم خوب پس من الگوی زندگی خودم رو خواهم داشت و صد البته شما و همسر محترمه نیز الگوی خودتان رو

من یک مرد مجرد بیکار هستم.
حاضرم با هر دختری که شغل و حقوق کافی دارد و برایم خانه اجاره کند و خرج مرا بدهد ازدواج کنم و همه کارهای خانه و بیرون خانه را هم انجام بدهم...سرم هم داد بزند ، فحش هم بدهد...زایمان را اما شرمنده‌ام ولی بچه داری هم می‌کنم!

ما که همیشه پولامون رو یه کاسه کردیم و خرج کردیم حالا چه من که ناچیز در میارم چه همسر جان که بیشتر در میاره!

پائیز جان
بگذار با جزییات بپرسم آیا تو برای مخارج شخصیت هیچ محدودیتی نداری؟
مثلا آیا مجازی که بدون در نظر گرفتن اینکه پس اندازی برای خانواده باقی نمی‌ماند همه درآمد ماهیانه را خرج خرید وسایل آرایشی کنی؟
یا شوهرت بدون نظر تو آیا قادر است که قسمتی از درآمد یک کاسه خانواده را برای والدینش در ایران بفرستد...
مدیریت اقتصادی خانواده سبب پیشگیری از رنجهای احتمالی در آینده می‌شود

آورا جان
همین سوالات را از تو هم دارم به علاوه اینکه اگر روزی در آمد تو بیست برابر همسرت شد آیا باز به همکاسه‌گی قائل خواهی ماند.
اگر جوابت نه است بر چه قرار جدیدی قائل خواهی شد.
مهدی جان...جوابت کلی است.
اگر زنت دانشجو باشد آیا خرج تحصیلش را می‌دهی؟
اگر دادی و پس از فارغ‌التحصیلی در‌آمدش از تو بسیار بیشتر بود و باز از تو خواست که با وجود درآمد کمتر خرج خانه را بدهی چکار می‌کنی؟
نیکی جان
شوهر که کردی با مسائلی روبرو می‌شوی که مغزت سوت می‌کشد.
می‌گم ...راستی این احمد (پیام گذار بعدی) به نظر می‌رسد همسر خوبی باشد!!
می‌خواهی آستینها را بالا بزنم و خطبه عقد را جاری کنم!!!

دکتر جان من و همسرم ۳ سال است که ازدواح کرده ایم و الان ۲ سالی می شود که به خاطر ادامه تحصیل من در آلمان یه سر می بریم. همسرم اینجا اجازه کار ندارد، با این وجود شغل مناسبش را در ایران رها کرد و با من آمد. از همان اول هم هر دو کار می کردیم و مشترکا بر روی پولهامان برنامه ریزی می کردیم و پول من و تو نداشتیم. البته هر ماه قدری از پولمان را برای خرجهای شخصیمان بر می داربم( البته قسمت من همیشه بزرگتر است چوم من خانم هستم و خرجم زیاد است:))
الان هم با مبلغی که از دانشگاه به عنوان بورس دریافت می کنم زندگی می کنیم. در آینده هم اگر من حقوقم بیشتر شد (که محتمل هم هست) اوضاع تفاوتی نخواهد کرد جز اینکه قدرت خرید ما افزایش پیدا می کند. من و همسرم به ادامه تحصیل من به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک نگاه می کنیم و واقعا از هر لحاظ هم همینطور است.

دکتر جان من و همسرم ۳ سال است که ازدواح کرده ایم و الان ۲ سالی می شود که به خاطر ادامه تحصیل من در آلمان یه سر می بریم. همسرم اینجا اجازه کار ندارد، با این وجود شغل مناسبش را در ایران رها کرد و با من آمد. از همان اول هم هر دو کار می کردیم و مشترکا بر روی پولهامان برنامه ریزی می کردیم و پول من و تو نداشتیم. البته هر ماه قدری از پولمان را برای خرجهای شخصیمان بر می داربم( البته قسمت من همیشه بزرگتر است چوم من خانم هستم و خرجم زیاد است:))
الان هم با مبلغی که از دانشگاه به عنوان بورس دریافت می کنم زندگی می کنیم. در آینده هم اگر من حقوقم بیشتر شد (که محتمل هم هست) اوضاع تفاوتی نخواهد کرد جز اینکه قدرت خرید ما افزایش پیدا می کند. من و همسرم به ادامه تحصیل من به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک نگاه می کنیم و واقعا از هر لحاظ هم همینطور است.

doki jOn nemishe barAt peyghAm bezAram.

test

سلام.
من مجردم و در تهران زندگی می کنم به نظرم اگه ما خانم ها معتقد به برابری هستیم پس نباید انتظار داشته باشیم یکی تمام و کمال خرجمون رو بده این معنیش کم رنک کردن مسئولیت مرد در قبال خانواده نیست اما برابری یعنی هر جا به نفع ما شد آره ؟ نشد نه؟

من فکر میکنم در شرایط مساوی مرد و زن باید به یک اندازه در مخارج مشترکشان سهیم باشند...متاسفانه در ایران به خاطر وجود بعضی قوانین تبعیض آمیز از مرد انتظار می رود که معاش خانواده را تامین کند (و در ازای آن البته هزار حق دیگر هم به مرد می دهد)و اگر زن هم کار کند رسم است که در آمدش را صرف خرج خانه نکند...به هر حال سر همین قضیه من و دوست دخترم هر روز جر و بحث داریم و با اینکه هنوز رابطه مان نه به دار است و نه به بار اما هر وقت صحبت این قبیل چیزها می شود دوست دخترم با اینکه نسبت به خیلی از همجنسانش آزاد اندیش تر و مترقی تر است ولی باز هم رگ گردنی می شود...به هر حال پیش شرط من برای ازدواج این است که باید یک کار خوب داشته باشد و آخر ماه هرچقدر پول گرفتیم بگذاریم روی هم و بعد از کسر کردن مخارج مشترکی مثل هزینه اجاره خانه و غذا و غیره هرکس دنگ خودش را بردارد و به هر دردی که میخواهد بزند...یک شرط دیگر هم برایش گذاشته ام که من مهریه بده نیستم...البته نا گفته نماند که انتظار جهاز هم از ایشان ندارم و همچنین حق طلاق نمیخواهم و خلاصه یک زندگی مشترک فیفتی -فیفتی را اگر پایه بود شروع میکنیم و هر وقت هم از او خسته شدیم یا حتی دیدیم زندگی کسالت آور و یکنواخت شده و دیگر جذابیتی ندارد خیلی متمدنانه و بدون جر و بحث باید از هم جدا شویم...(البته ناگفته نماند که بچه مچه هم تعطیل است)...مگر چند سال میخواهیم زندگی کنیم که نصفش را به جنگ و دعوا و اعصاب خوردی بگذرانیم...راستی گفتم بچه...بچه چاق حالش چطور است؟

سلام
من ده سالی میشه که ازدواج کردم در این مدت, زمان هایی بوده که تمام هزینه های منو همسرم داده. در عوض گاهی من تا حد دیوانگی تمام درامدم رو با پس اندازم بهش تقدیم میکنم.هر دومون معتقدیم که خرج کردن بستگی به شرایط زمانی ومکانی داره. هم من در هزینه های عمده ام روی اون حساب میکنم و هم بر عکس. درابتدا اطرافیانم میگفتن که بیش از حد خوش بینی و پشیمون میشی شاید هم درست بگن ولی من اینجوری راحتم . الان هم که نگاه میکنم میبینم داشته های شخصیمون حدودا برابره پس عادلانست .از پنهان کاری متنفرم . بنابراین حتی اگر همسرم با هزینه ای مخالف باشه بهش میگم و بالعکس اگر من مخالف باشم یا قانعم میکنه یا می پذیرم که بیخیال بشم
یاداورمیشم که من در خارج کشور هستم ودرامد هر دومون قابل توجه است والبته هزینه هامون هم قابل توجه!

اول از همه بهتره ببینی چرا خانمتون در مورد درآمدش این چنین تغییر رویه داده. ببینین چه خرج هایی می کردین که خانم راضی نبوده یا چیز های دیگه. بعدشم خیر! روش خانمتون درست نیست. ولی باید دید که اشکال کار از کجاست.

آهان یه چیز هیگه هم هست، وفتی که زن و شوهر هر دو کار می کنن و درآمد دارن، هردو هم در خونه مسئول هستن. همون کارای خونه مثل غذا درست کردن و ظرف شستن و دستشویی شستن و اینا.

هیگه = دیگه

سه تا کامنت گذاشتم که با این میشه چارمی. برای جبران میتونی بیایی وبلاگم یه دونه کامنت بذاری. ما یه همون یه دونه اش راضی هستیم. خصوصن در مورد حرف اون خانم سوم.

رها جان
باید صبر کرد و دید که آینده چطور می‌شود...
ما هم تا زمانی که مازاد درآمد ماهیانه‌مان مبلغ عمده‌ای نبود مشکلی نداشتیم ولی از زمانی که این مازاد زیاد شده است بحث بر سر مالکیت نسبی آن شروع شده است!
شراگیم جان...اگر دوست دخترت قبول کرد خیلی روشنفکره.
جتما باهاش ازدواج کن...جدی می‌گم کیمیاست!
بچه چاق هم لپ شما رو می‌بوسه اگرچه دیگه چاق نیست و قد کشیده!
نگار جان آخرین باری که بر سر یک مخرید با مخالفت شوهرت روبرو شدی کی بود؟
افروز جان...راستش من اصلا وقت کار خانه ندارم اگر هم بخواهم بکنم زنم نمی‌گذاره می‌گه خرابکاری می‌کنی!
علت تغییر رفتارش هم اینه که می‌گه مرد باید خرج زنش رو بده خرج خونه و زندگی رو هم بده و زن هم هر چی در میاره برای خودش باشه...اون شانزده هفده سال هم چون نداشتی ملاحظه‌ات را کرده‌ام حالا که داری طلا و جواهر درست و حسابی و لباس‌های مارک دار خارجی و لوازم آرایش چند صد هزار تومانی باید بخری...چشمت کور!

وقتی که داری و اونم خرج می کنه، خوب بکنه و نوش جونش. وقتی هم نداشتی بازم ملاحظه ات کرده که دستش درد نکنه. درآمد خودش هم پس انداز می کنه مطمئن باش جای دوری نمی ره. بذار یه روز مبادا بیاد اونوقت می بینی که چطوری همه رو دودستی تقدیمت می کنه.

من مجرد هستم. ولی نظرم راجع به زندگی خودم:
در هر شرایطی دوست دارم هزینه های زندگی خودم رو خودم تامین کنم. زندگی مدرن، درخواست حقوق مدرن (از جمله تساوی زن و مرد و...) الزاماتی هم داره. در مقابل هر حقی هم وظیفه ای وجود داره. در ضمن دوست ندارم شریک زندگیم (نه لزوماً حتی همسر) کسی باشه که از لحاظ اقتصادی تا حدودی مشابه من باشه. (حتی وقتی دو دانشجو می خوان همخونه بشن فکر کنم اگر اختلاف روش اقتصادی زندگیشون خیلی متفاوت باشه مشکلات زیادی خواهند داشت.)
در نهایت اینکه ترجیح می دم (و لازم می دونم) همه هزینه های شخصی زندگیم رو خودم تامین کنم و در مورد هزینه های مشترک هم به میزان مساوی نقش داشته باشم. (این مساوی حتماً نباید یک ریال در مقابل یک ریال باشه، ولی غیر معقول هم نباید باشه).
در نهایت اینکه ساکن ایران هستم.

سلام. اين هم از موارديست كه اگر توافق نباشه حتما نيازمند قرارداده. قرارداد خوب چه جور قرارداديه؟

1- ما يك خانواده سنتي هستيم. در خانواده سنتي زن ملك شوهرشه و بي اذن اون از خونه بيرون نميره.

2- ما يه خونواده مدرنيم. هر كس بعد از اينكه به نسبت درآمدش در هزينه ها مشاركت كرد، مالك بقيه درآمدشه.

البته راه حل بهتر همون توافقه. يعني درآمدها در يك صندوق مشترك و هزينه ها با تصميم خونواده.

اگر بخايم دقيقتر بشيم مشكل در تشخيص شروري بودن يك هزينه يا بهتر بگم تشخيش اولويت هاست. اينجاست كه اگه طرفين ديالوگ سازنده داشته باشن -و البته تساهل متقابل- و اگه بتونن روياهاي مشتركي رو براي آيندشون تخيل كنن، مي تونن مشتركا براي پولاشون تصميم بگيرن.

زت زياد

افروز جان
مخالفم...با عرض معذرت!
من از سن غلیان احساسات گذشته‌ام.
از نظر من همه کیفیات را (حتی عشق و محبت ) هم می‌توان با عدد و رقم نشان داد.
اینکه بگویی همه چیز یک کاسه باشد در عمل مالکیت را مخدوش می‌کند.
مینا جان
نظرت از نظر من درست است ...امیدوارم که بر این نظر بمانی!
پی‌کو‌لوی عزیز!
حرفت در اساس درست است ولی در عمل ما مخلوطی از شتر سنت و مرغ مدرنیته را داریم که هر دو را ناکارآمد کرده و در مواقع لزوم به عنوان دلیل یا بهانه استفاده می‌شود!

خوب این نظر رو تا الان عمل کردم بهش توی روابطم و انتخاب هام در زندگی!

گوشزد جان.
اگر حقوق من بالاتر برود باز هم همه اش را میریزیم رو هم . ( قبلا برای یک سال اتفاق افتاده)
من برای برداشت مبالغ سنگین از حسابمان لا هم مشورا میکنیم. در واقع اون یکی را در جریان میذاریم. مثلا اگر آراد بخواد مبلغی را به کسی بدهد به من میگوید.تا من روی آن پول دیگه حساب نکنم. حتات ممکن است من هم برنامهی برای اون پول داشته باشم. اون وقا با هم اولویت بندی میکنبم.
امیدوارم تونسته باشم جوابت رابدم

من مجردم
اتفاقن چند روز با دوستم داشتیم همچین بحثی رو می کردیم.
نظر من این بود که همه چی به شرایط مالی همسرم بستگی داره.اگر درآمد ماهیانه خوبی داشته باشه خوب من حقوقم رو وارد نمی کنم و در عوض قسمتی رو پس انداز می کنم تا وقتی که به دردمون می خورد ازش استفاده کنیم .اما اگر وضع مالیش متوسط بود خوب برای اینکه چرخ زندگیمون بچرخه باید مسلمن از حقوق من هم استفاده بشه برای گذران زندگی

اگه لایه رویی رو برداری بنظر من یه زن وقتی کیسه شو سوا می کنه که به دلیلی احساس خطر کنه اینو تو خیلی از دورو بریام دیدم.منو همسر پزشکم فعلا دوتای تو داروخونه کار میکنیم من به عنوان مسوول فنی داروخونه ازش ماهی دویست تومن !حقوق میگیرم!!!!!!!!!!

مجرد - ایران - شیراز
خب من فک می کنم و تصمیم گرفتم هرموقع ازدواج کردم و همچنان شاغل هم بودم ، حقوقم رو صرف زندگیم کنم ، و هیچ دلیلی نداره چون خواسته بامن ازدواج کنه تمام خرج و مخارج خونه روی دوشش باشه ، دوست ندارم در فشار باشه و دلم می خواد اونم در آرامش باشه و واقعا فک کنه من توی زندگیش همراهش هستم .

MY salary is 1/5 of his!!, so we basically live on his salary!,and save the remaining ( either his of !mine) Mine is just enough to pay for half of the expenses excluding the rent and loans)
I think your wife's expectation is irrational,but it seems like she feels monitarily unsecure.
probabely ,because of the way you share your properties!(I mean under whose name there are)

چه جالب اين موضوع بحث ديروز من و شوشو بود.
راستش ما هم سه سال و نيمه ازدواج كرديم و مثل شما بوديم .
تا حالا سه بار خريد و فروش خونه انجام داديم .
ببينيد توي فرهنگ ما زن از اينكه شوهرش خرجشو بده لذت مي بره . در اصل يه احساس نيازه براي زن. من فكر مي كنم اين باعث مي شه همسر آدم مقبوليت بيشتري واسمون داشته باشه. خوب من خودم به دليل اينكه شوشو يك سال از من بزرگتره و تقريبا سابقه كارمون به يك اندازه هست دركش كردم . ولي الان ازش توقع دارم كه به نياز من توجه كنه.البته در حد نهايت توانش.
اينجوري فكر مي كنم مقبوليت بيشتري تو زندگي پيدا كنه و بيشتر قبولش داشته باشم

سلام
ما يكساله كه ازدواج كرديم...حقوق شوهرم كمي از من بيشتره...باهم خونه اي رو پيش خريد كرديم كه به اصرار شوهرم به اسم من شده...وداريم باهم قسطشو ميديم..با وجود اين شرايط با وجود اينكه خيلي سعي مي كنم ولي هنوز نتونستم صرفه جوئي در خريدو ياد بگيرم..!!
وقتي در شوهرم اين صداقت وحسن نيتو مي بينم بعدا هم كه قسطمون تموم شد ودستمون بازتر شد هم حقوقمو جدا نمي كنم...چون حسن نيتش برام ثابت شده...خانم شما دنبال پشتوانه مي گرده..شايد مي خواد به اسم خودش زميني خونه اي چيزي بخره..! بد نيست اگه سرمايه گزاري مي كنين به اسم خانمتون باشه...بعد تغييرشو ببينين..! من فكر مي كنم پول من و پول تو كردن تو زندگي به آدم استرس بيخود ميده...

سلام
گوشزد جان بگو ببینم تو در امورات منزل کمک می کنی؟ خرجهای سرخود داری؟اگه جواب اولی بله وجواب دومی نه باشه باید بگم در اینصورت همسرت بی انصافی می کنه.من خودم شاغلم تهرون هم زندگی می کنم دو تا هم بچه دارم.حقوقم وتحصیلاتم از همسرم بیشتره ولی یه روسری اضافه هم اگه بخوام بخرم با همسرم مشورت می کنم.قبلا میزان حقوقم رو کمتر به همسرم می گفتم تا روی همش تو خونه حساب نشه.ما نه ساله که با هم زندگی می کنیم.اما دیدم ای با با من اون بخشی رو هم که نمی گم بازم تو خونه خرج می کنم .فکر کردم دیدم پنهان کاریه مزخرفی می کنم .حالا دیگه در آمدم تمام وکمال تو خونه سرازیر می شه وخیلی هم اهل لباس واین چیزا نیستم.یعنی دلم می خواد ولی می بینم کم میاریم نمی خرم.البته اگه همسرم برام خرج کنه کیف می کنم واحساس بهتری نسبت بهش پیدا می کنم حس میکنم بهم توجه می کنه ودوستم داره ولی در کل مخالفم با این طرز فکری که یه نفر رو مجبور به پرداخت همه هزینه بکنه وطرف مقابل عاطل وباطل بگرده وخرج کنه مفهوم زندگی مشترک برای من اشتراک در تمامی اموره.با زندگی های امروز نمی شه توقعات سنتی داشت ونمی شه از شوهرا انتظار داشته باشیم با کار زیاد خودکشی کنن وهمه مخارج سنگین خونه رو بپردازن .در عین حال مردان خوشحال وسرکیف وشادی باشن وتو خونه کمکمون کنن وبا بچه ها رفتار درست داشته باشن وخلاصه سوپر من باشن وهر چند ماه یه بار هم دست اهل وعیال رو بگیرن ببرن سفر واورت خرج کنن.این کارا مال کساییه که در آمد حسابی دارن وخیلی بابت تحصیل این درآمد به زحمت وخودکشی نمی افتن وتازه لارج ودست به جیب هم هستن والا حساب شما دکتر ها که از ازل روشنه وبه خساست معروفین.خصوصا از نوع اصفهانیش.

سلام
به نظرم خیلی بحث جالبیه !
دکتر جون من متاهلم ، خیلی وقت هم نیست . قراری که گذاشتیم و داریم بر همین اساس کار می کنیم اینه که هر دو قسمت کمی از درآمدمان را به عنوان هزینه های شخصی مان در نظر می گیرم و مابقی را صرف هزینه های زندگی می کنیم ، به صورت کاملا مشترک ... به نظر هر دو نفرمان هم منطقیه و راضی هستیم چون قرار است زندگیمان را هر دو نفر باهم بسازیم !
البته یه چیزی که معتقدم اینه که تا درگیر یه چیزی نباشیم نمی شه خیلی اظهار نظر کرد ( همون جریان بیرون گود و ... ) اما تا حالا که مشکلی نیست .

راجع به موضوع این پست شما خیلی فکر کردم و انگیزه ای شد که کمی از این موضوع بنویسم. خوشحال می شم اگر بخونید.

سلام گوشزد جان من و همسرم دو سال هست كه ازدواج كرديم تمام حقوقمان را روي هم مي گذاريم و با هم خرج مي كنيم و با هم زندگي مي كنيم حساب مشترك هم داريم كه هر آنچه را كه برايمان مي ماند پس انداز مي كنيم هيچ خرج اضافه اي هم نمي كنيم به دليل ساعت كاري زياد هر كس كه زودتر خانه برسد كارها را انجام مي دهد يعني با تمام خانه را از هر آنچه كه باشد تميز مي كنيم حتي در زمان مريضي من تمام خانه را خود تميز مي كند و تمام پنجشنبه و جمعه كه تعطيل هستيم اگر براي خوردن غذا بيرون نرويم غذا را خودش درست مي كند و در هر حالتي به من كمك مي كندما در ايران هستيم

اگه اين آزاده خانم نميگفت كه تو ايرانه ، ما فكر مكرديم از بهشت داره صحبت مي كنه يا ... !!!
نكنه اين پست رو همسرتون يواشكي از طرف شما فرستاده :دي

سلام. مجرد-تهران-شاغل
اگر اون خرج شخصي داره من هم دارم. اگه اون خرج ماشين منو ميده منم خرج لوازم زرت-پرتشو مي دم.
بايد هر دو پول ها را رو هم بزارن و با هم خرو-پس انداز کنن. البته من فکر می کنم هرکدوم کمي هم بصورت شخصي هم پس انداز کنن. لابد انتظار ندارين که بگم عزيزم اين ماه براي تولد تو x تومان برداشتم؟!

سلام. مجرد-تهران-شاغل
اگر اون خرج شخصي داره من هم دارم. اگه اون خرج ماشين منو ميده منم خرج لوازم زرت-پرتشو مي دم.
بايد هر دو پول ها را رو هم بزارن و با هم خرو-پس انداز کنن. البته من فکر می کنم هرکدوم کمي هم بصورت شخصي هم پس انداز کنن. لابد انتظار ندارين که بگم عزيزم اين ماه براي تولد تو x تومان برداشتم؟!

سلام.ما چند ماهه كه ازدواج كرديم.وبا پيشنهاد من هر هفته يكيمون از حسابش برداشت ميكنه و هر دومون خرج ميكنيم.پس اندازمون رو هم با تصميم گيري ميكنيم.البته حقوق من بيشتره.ولي بعضي مواقع احساسميكنم همسرم زرنگي ميكنه و چيزهاي غير ضروري رو كه دوست داره از حساب من ميخره.واينكارش حساس خيلي بدي در من ايجاد ميكنه.به طوري كه تو دلم ميگم من نبايد از اين به بعد تو خرج خونه اينقدر كمك كنم.شايد شما هم چنين حسي در همسرت ايجاد كرده اي.چون زنيكه اين همه مدت همراهت خرج ميكرده نميتونه اينقدر يكدفعه 180 درجه تغيير رويه بده.حتمن تو هم يه كاري كردي كه سر لج انداختيش و همچين تصميمي گرفته!در ضمن ما ايران زندگي ميكنيم.

من و همسرم هشت ساله که ازدواج کردیم تو این هشت سال فقط من کار میکردم و هزینه خونه رو تامین میکردم اما اون داره درس میخونه و تا چند وقت دیگه ممکنه درآمد داشته باشه. به نظر من زن نباید از درآمد مرد دقیقا اطلاع داشته باشه. خانومها نوع آفرینششون متفاوت از مرداست پس تو رو خدا حرفی از مساوات و این حرفا نزنین که نمیشه. مرد وقتی یه حد خاصی درآمد داره اونو می زاره واسه هزینه های خونه و اگر هم شد پس انداز خوب بالطبع اگه از هزینه های خونه بیشتر شد میتونه یه میلغی رو به همسرش اختصاص بده اما اینکه همسر آدم از مرد توقعی بالاتر از درآمدش داشته باشه که نمیشه. مرد ها و زنها هرچقدر هم که تفاهم داشته باشن بازهم تو خرج کردن واسه خودشون سوءتفاهم پیش میاد. یعنی ممکنه یه خانوم در ایتدا با فرستادن پول واسه خانواده مرد مخالفتی نشون نده اما وقتی تو یه فشار مالی گیر کنه اولین چیزی که بیان میکنه همین موضوعه پس بهتره اصلا خبر نداشته باشه. خانوم ها هم اگه می تونن درآمدی داشته باشن ناز سصتشون واسه خودشون هزینه کنن. آهان راستی ما تو ایران زندگی میکنیم.

سلام همشهری !
بار اوليه که اينجا کامنت ميذارم . ترجيح ميدم بجای شخصی نويسی نظرمو بطور کلی حضورتون عرض کنم . فکر می کنم در اين مقوله مثل هر مقوله ديگه بهتره تعادل رو رعايت کرد و اون پارامتر تعادل سنجی هم به توافقات دو طرف بستگی داره که البته خودش تا حدی تحت تاثير شرايط اجتماعی و فرهنگی هستش . بعنوان مثال من نوعی ( در جايگاه يک زن ) اگه در يه جامعه متمدن زندگی ميکنم که قوانين بالنسبه منصفانه ای راجع به حقوق زن ها اونجا حاکمه ميتونم با دغدغه خاطر کمتر و خيال اسوده تر در امور مالی مانند ساير امور کاملا مشارکت برابر داشته باشم اما وقتی با فرهنگ و استانداردها و قوانين حقوقی جامعه ايرانی سر و کار دارم حتی اگه با ايده ال های فکری خودم هم فاصله داشته باشه ناچارم اينده نگری داشته باشم و با توجه به قوانين از نظر من ناعادلانه ای که در مواردی مثل ارث و طلاق وجود داره کفه رو بنفع خودم سنگين تر کنم ! البته در هر شرايطی اونم در زندگی که بچه وجود داره و در واقع دو طرف با بند هايی از ايندست بهم گره خوردن ! موافق اين که صرفا يه طرف کار کنه و بقول معروف از نظر مالی همه رو ساپورت کنه و سرويس بده و طرف مقابل فقط مصرف کننده و پس انداز کننده باشه نيستم بنظرم ديگه در اين حد منصفانه نيس و با عرض معذرت ديگه اسمش زندگی مشترک نيست يه جور استثماره !

دکتر جان وقتی فکر می کنم می بینم که هر چند هم بخوایم خودخواه باشیم اما اول زندگی نه تنها جاش نیست بلکه امکانش هم نیست منظورم اینه که شما مدتها از زندگی تون گذشته اما برای من و هم جزیره ایم که اول راهیم با این وضعیت اسفبار زندگی توی ایران که خرج بیداد می کنه من ناچارم که کنار او باشم وگرنه به اهدافم نمی رسم ببین من همیشه عاشق یه زندگی متوسط اما راحت بودم دلم می خواد اون چیزی که خوبه رو داشته باشم منظورم اینه که اصلن با کنسی زندگی کردن رو دوست ندارم حالا اگه قرار باشه همه این چیزا رو از مردی بخوام که می بینم بیشتر از این نمی تونه در اره پس خودم اقدام می کنم و اگه داشته باشم حتمن از جیب خودم خرج می کنم حالا مهم نیست این چیز مال خودم می شه یا مال هر دوتامون یعنی اصلن خط نمی کشم بین اینکه من از جیب خودم فقط برای خودم باید خرج کنم و نه برای او یا زندگی مشترکمون
از طرف دیگه اگه قرار باشه من پولامو پس انداز کنم تا هم جزیره ای تمام تلاشش رو بکنه تا بتونه زندگی منو بچرخونه اینو مطمئنم که هرگز یه تنه موفق نمی شه تا زندگی رو که هر دو دوست داریم بسازه مگه اینکه 24 ساعت کار کنه اونم هر کاری ! که این دیگه برای من زندگی نمی شه اون هم جزیره ای تبدیل می شه به کارخونه پول سازی منم می شم یه تنهایی که فقط شبها خستگی و خواب هم جزیره ای رو می بینم
می دونی اینارو دارم بهت می گم که نتیجه بگیرم تا روزی که زندگی ام رو به روال مطلوب نرسونم هرگز پشتشت رو خالی نمی کنم چون اون جوری به اهداف مشترکمون نمی رسیم آرزوهای مشترک همت مشترک می خوان
اما در مورد آینده الان هیچی نمی شه گفت منظورم اینه که شاید همسرتون بعد از مدتها که دوشادوشتون زحمت کشیده حالا مطمئنه که شما با کار نرمال درامد عالی دارید که می تونه زندگی هر دوتاتون رو بچرخونه و او به این نتیجه رسیده که حالا وقتشه پولش رو برای خودش ذخیره کنه
اما یه نکته باز از جهت اینکه حقوق خوندم
لطفن خانوم های غیر ایرانی رو با ایرانی مقایسه نکنید توی کشور های پیشرفته زن موظفه دوشادوش مرد کار کنه و مطمئنه هر جای این زندگی اگه بهم بخوره او نصف تمام دارایی مرد رو که در طی زندگی مشترک با هم به دست اوردن تملک می کنه و از این بابت هرگز دلمشغولی نداره مطمئنه که همسرش هر آن که به او خیانت کنه به جرم 2 همسری به دادگه کشیده میشه و محاکمه میشه مطمئنه که هرگز همسرش نمی تونه اونه بی دلیل مطلقه بسازه میدونه که هر آن نتونست ادامه بده جدا میشه و به راحتی با درآمدی که داره و در عین حال با گرفتن تمام حقوق مال اش بی دغدغه زندگی میکنه میدونه که اگه همسرش فوت کنه او ارثی مناسب رو میبره نه یک هشتم یا یک چهارم از هوا او به زندگی خودش از لحاظ مالی در طول حیات و مرگ همسر و حتی بعد طلاق مطمئنه
حالا زن ایرانی خالی از بیشتر این اطمینان هاست دیدم هم جنسانم رو که حتی میزانه در امد واقعی شون رو به همسرشون نمی گن و پس انداز می کنن برای روز مبادا حتی بدون اطلاع همسر سرمایه گذاری می کنن خونه می خرن و هیچ وقت هم به شوهرشون چیزی نمیگن یا دوستانی که کار می کنن و بعد ازدواج خانه دار می شن با این تصور که نمی خوان به شوهرشون کمک مالی کنن و می گن دندش نرم باید خرجم رو بده
من مطمئنم این بیشتر ناشی از قوانین و جامعه ای مردسالاره که اطمینان و ساپورت مال رو از زن گرفته و با زور گویی های مرد سالارانه کار رو به جایی رسونده تا زن اینطوری خودش رو خنک کنه اما....
بگذریم فکر می کنم اگه اقایون یه سرمایه مالی برای همسرشون در نظر بگیرن زن هم قدر این اطمینانی رو که از همسر گرفته می دونه و او هم دست از خود خواهی بر میداره هرچند که بعضی خانمها از این جریان هم سو استفاده می کنن و من همه اینهارو نتیجه چهارچوب مردسالارنه ای میدونم که مرد و زن رو یک انسان برابر نمیدونه
ببخش که زیاد شد!

معلومه که وظیفه ات است که خرج زن و بچه را بدهی . فکر کردی زن گرفتن به همین آسونی هاست !!! تازه دست خانمت درد نکنه که اون سالها هم زحمت کشیده بهت لطف کرده و باهات زندگی رو ساخته تا آخرش هم خودت باید خرج کنی تازه بی حدو حدود!!!

ba khanoome hana kerdegari kamelan movafegam.

دکتر جان
آخرین باری که با هزینه های من مخالفت کرد 6 ماه پیش بود که میخواستم ماشینم رو عوض کنم عقیده داشت که نیازی نیست و خرج بیخوده. معتقد بود بهتره با پس اندازم بهه مسافرت بریم. اونم به سفری که اون دوست داشت. آخرسر پیروز شد و من تسلیم. اما راضی ام.

I have lived in U.S for 8 years and been married for 2 years. Actually, I payed for my own wedding dress and hair/make-up. Since then, he has been taking care of house payments,insuranse,some gifts here and there for me and social events like dinner and drink but I have always paid for my own clothing, hair/make-up stuff and social gifts like bithdaysy and my own car problems which needed to be fixed though, he makes much more money than I do. I think seperate checking account is a usuful factor in marriage. But I have to say I'll be so mad if he spends a lot of money on his friends or a piece of ectronic device.

correction: Birthdays, electronic device

سلام اصفاهونی محبوب من. x

ما هم از همون یک کاسه‌گان هستیم اگر روری بخواد بخشی از درآمدش رو برای خانواده‌اش بفرسته برای من حله، کما این‌که زمانی که من خواستم این کار رو برای مادر و پدرم بکنم و مبلغ هم هنگفت بود (حداقل برای ما) روری نه تنها اعتراضی نداشت بلکه یک لنگه پا مصرانه ازم خواست حتی در موردش فکر هم نکنم. تازه کوچک‌ترین امیدی هم نبود که این پول زمانی به‌مون برگرده (که البته از بی‌گمان برگشت و چه قدر هم به دردمون خورد).

مخارج شخصی‌مون رو هم از همون کاسه و بدون صلاح‌دید هم‌دیگه برمی‌داریم.

می‌گم قدیم‌ها زن رو به اسم فرزند پسر هم صدا می‌کردن ها! اون از همه اینا به‌تره. :)

خانم کردگاری عزیز، البته دیگه اون ممه رو لولو برد که این‌طرف‌های دنیا زن نصف دارائی مرد و بلعکس رو به طور اتوماتیک در موقع طلاق صاحب بشه. این روزها هر کدوم باید اثباب بکنند که چه به این زندگی مشترک آورده‌اند و هر کدام چه قدر در‌آمد داشته‌اند و به همان نسبت تقسیم می‌کنند.

نه نديد بديد جان خودم هستم و معتقدم اگر انسان خودش خوب و درست رفتار كند همين رفتار را هم خواهد ديد چرا فكر مي كنيد همه چيز بايد خارج از ايران و يا در مدينه فاضله بايد پيدا شود به نظر من همه چيز با يك رنگي درست مي شود من نمي گويم زندگي راحت و يا آنچناني دارم ولي هر دو به خاطر اين زندگي كه درستش كرديم سخت تلاش مي كنيم و فكر مي كنم كه همه اين كار را مي كنند منتها هر كس به روش خودش .هر كس خود مي تواند با نوع زندگي براي خود بهشت و جهنم درست كند من از چيز غير ممكني حرف نزدم كه شما فكر مي كنيد همسر من اين را نوشته . اميد وارم هميشه شاد و موفق باشي با عرض معذرت از جناب گوشزد.

سلام
من حدود 3 سال هست كه ازدواج كردم و هر دومون شاغليم . روال كار ما به اين صورته كه پولم رو براي خودم پس انداز ميكنم ولي با خودم شرط گذاشتم كه با وجود اينكه وقت ندارم ولي هميشه غذا به راه باشه و خونخ تميز .چون من بعدازظهرها هم بيرون كلاس ميرم . شوهرم تا به حال يك بار هم ازپول من براي استفاده مشترك هيچ صحبتي نكرده . پولم رو براي استفاده شخصي مثل خريد مانتو يا لوازم آرايشي يا مسافرت استفاده ميكنم . تنها باري كه شوهرم حرف پولام رو زد زماني بود كه پولي رو كه (به مبلغ زياد و مدت 1 سال و نيم) قرض داده بودم مي خواستم پس بگيرم چون واقعا احتياج داشتم .ولي به حالت شكايت نگفت .فقط گفت تا بدونم اون هم سهمي داره.پول رو بهم داد و ديگه هيچ وقت حرفي در اين مورد نزد .

يكرنگي و صداقت خوبه. اما به نظر من مسائل مالي رو به ندرت بايد بااحساسات درگير كرد.

هاله عزیزم من هم میدونم که موضوع نیازمند اثباته اما قبول داری که حداقل حق این اثبات به زن داده می شه و قانون پشت مرد قایم نشده موکلی داشتم که موفق به اثبات این ماجرا توی همین ایرانه خودمون که جزیره گل وو بلبله نشد می گی چرا چون هر چی خانوم جون کنده بود و با هم در اورده بودن همه به نامه اقا شده بود و با هزار بدبختی فقط یک پنجم اشتراک در به دست آوردن اون اموال رو تونستیم اثبات کنیم به دلیل این که همه اسناد به نام اقا بود اما توی سرزمین های خوشبختی حداقل علی رغم وجود این اسناد دادگاه به کمک زن می اد تا اثبات کنه تلاش مشترک رو نه فقط برای زن بلکه حتی برای مرد اگه که همه اسناد به نام مثلاً زن شده باشه !!! و فرقی بین جنسیت شاکی نیست مهم برابریه که مهیا میشه!

من الان 5 سال است که ازدواج کرده ام ولی فقط 2 سال است که سر کار میرم. قبل از اینکه من سر کار برم فیش حقوقی اش را هم نشانم می داد و بدون مشورت با من هیچ خرجی نداشت.من هم سعی میکنم تا جایی که در حقم اجحاف نشه همینطور باشم.
اما در مورد همسرتان: به نظرم همسرتان این احساس اجحاف سراسر وجودش را پر کرده همانطور کهمن را داره پر می کنه (به خاطر مسایل جدید در زندگی)و اگر روزی این عقده در من سر باز کرد!!شاید به خانمتون باشه.
این راهم بگم که من شرایط خیلی سختی را با همسرم داشتم.

سلام. من 26 ساله مجرد و كارمند هستم.
بحث جالبي رو مطرح كرديد. مادر من 30 سال كار كرده و خودش خرج كرده .از 4 سال پيش رويه اش رو مثل خانم شما تغيير داده . اما من اشتباه مادرم را نخواهم كرد و از همون اول حقوقم مال خودم خواهد بود.

ما 8 ساله كه زندگي مشترك داريم و يك دختر 6 ساله. زن من خانه دار است و فقط من كار مي كنم. نوسانات زيادي در كار من بوجود آمده و درآمدم هم خيلي متغير بوده ولي تا به حال در مورد خرج و برج با هم مشكلي نداشتيم. اگر بوده خرج كرديم و وقتي هم كه نبوده با هم تحمل كرديم. در مورد خرج هاي شخصي خودم هر خرجي كه لازم بدانم انجام ميدهم و نيازي نيست كه راجع به اون دليل و توضيحي بدهم. همسرم هم اگر خرج شخصي بكند من از او دليل نميخواهم و اعتراضي هم نميكنم. هر دوي ما به پيشرفت در زندگي مشترك فكر مي كنيم و تلاش معقول در اين مورد را منطقي ميدانيم ولي بيش از حد خود را وقف زندگي مشترك و اهداف آن نمي كنيم. چون معتقديم رضايت شخصي و ارضاء نيازهاي شخصي مقدم بر نيازهاي جمعي است. اگر من از زندگيم راضي نباشم طبعا شوهر خوبي نخواهم بود و به همين ترتيب براي او همين را مي خواهم. در مورد مالكيت: خانه به اسم من است و ماشين به اسم او. از من پرسيد كه خانه را به اسمش مي كنم؟ من هم گفتم حاضرم به شرطي كه مهريه اش را ببخشد. و او هم ديگر صحبتش را نكرد گر چه ارزش خانه بيش از مهريه اش بود. الان هم حاضرم اين كار را بكنم. در مورد احساس امنيت خانمها نميدانم ولي همسر خودم را خوب ميشناسم. او وقتي احساس امنيت مي كند كه من پشتيبان او باشم چه در مسائل مالي و چه در مسائل احساسي و اجتماعي. اگر مثلا در جمعي او را ترك كنم و بيشتر وقت را با دوستانم گرم بگيرم و يا اگر وقتي براي صحبت دو نفره داشتيم و من طفره رفتم و يا وقتي او نظر من رو در جمع پرسيده تا موافقتم را اعلام كنم و من برعكس عمل كردم،‌ديده ام كه نتيجه اش حس عدم اطمينان در كل زندگي و تلاش هايي براي حفظ استقلال بوده. شما هم بايد دنبال دليل اصلي اين تغيير شيوه بگردي. مطمئن باش با اختصاص چند ساعت صحبت خودماني در شرايط آرام و اجازه دادن به همسرت براي ابراز نظر و درد دل مي تواني با كمي دقت رازهايي را كشف كني كه تا به حال به آنها فكر هم نميكردي.
براي اونهايي كه احتمالا بعد از خواندن متن من مي گويند بابا نفست از جاي گرم در مياد اضافه مي كنم كه نه! ما روزهاي سخت هم داشتيم و اگر خواست هردوي ما نبود هيچوقت اين زندگي مشترك ادامه پيدا نميكرد.
حالا كه دخترم بزرگتر شده اون هم حق داشتن خرج هاي شخصي رو داره و هر وقت تقاضاش رو مطرح ميكنه،‌ ما بدون هيچ سوالي براش انجام ميديم و اگه امكان مالي اون كار وجود نداشته باشه براش توضيح ميديم كه با اين خريدي كه تو مي خواهي مشكل در خرج خونه بوجود مياد و اون هم قبول مي كنه كه تا فرصت بعدي صبر كنه. نميگم ما بهترين شكل ممكن زندگي را پياده كرديم. زندگي به تعداد موجودش شكل هاي متفاوتي داره و هر كدوم براي خودش زيبايي ها و اشكالاتي رو هم داره. اميدوارم در هر حال به من درون خودتون رجوع كنيد و اون چيزي كه شما رو ارضاء ميكنه رو انجام بديد. زندگي يك باره و ديگه تكرار نميشه پس بي خودي خودتون رو وقف هيچ چيزي نكنيد مگر اينكه از اين كار لذت ببريد. درضمن از اونهايي كه ازدواج رو امر مقدسي ميدونن هم نيستم. اساسا رنگ مقدس به هر چيزي كه بزني به شدت زشت و بي استفاده اش مي كنه.

Unbielivable some of the comments. Maybe I am the one who is wrong. I live in Europe. All my wife and I work and all our earning goes on the same account. This account is for all our daily spendings. Then we have some other saving accounts that we feed it end of every month with what is left on the current account. Each of us spends on clothing as we wish ( no we ara very far from being rich) but we know our limits. It has become kind of automatic. For purchases like TV or car we talk about it together and decision comes out with a common agreement. I find this more logic in a marriage than each one does his spendings seperatly.

سلام اقای دکتر
کامنت ها رو که می خوندم دیدم خانم اورا رویه مناسبی انتخاب کردند نظر من هم در اینده بر همین هست.
اقای دکتر ایراد نداره در مورد پست مسلمانی اینجا کامنت بذارم؟:)
تا جایی که من میدونم خمس یک پنجم از سود سالیانه هست و ذکات هم به چیزهایی تعلق میگیره که حاکم شرعی مشخص میکنه و چنانچه شخص خودش مثل همین اقایی که به شما مراجعه کردند مشکل اقتصادی داشته باشه(احساس میکنم ایت اقا با این وضعیت قبل دادن خمس و زکات متمکن نبوده که بادادن اون مبلغ دچار مشکل شده)زکات نیاز نیست بده و خب سودی هم نیست که از روش خمس بده به هر حال احساس میکنم مشکل از اون اخوند یا قوانین اسلامی نیست این بیشتر به عدم اطلاع کافی اون شخص از قوانین برمیگرده که بدون اطلاع مبادرت به انجام این کار کرده و فلسفه خمس و زکات هم بر کمک به تهیدست از طریق مازاد درامد هست.
عزت مزید.

من یک مرد مجردم که حاضرم با یک مرد عرب! ازدواج کنم که چاه نفت داشته باشه. سر خرج و مخارج هم به تفاهم خواهیم رسید. شما نگران نباشید.
ضمناً من از مشهد خیلی مقدس تماس می گیرم. حالا هم گوشی رو میزارم از رادیو گوش می کنم.

راستش ما توافق نا گفته ای با هم داریم.مدیریت مالی خانواده به عهده من است. و من و همسرم مسلما با توجه به درآمد و پس اندازی که داریم خرج می کنیمو محدودیت هایی برای مخارجمان قائل هستیم و بدون نظر یکدیگر هم خرج بزرگی نمی کنیم.

ما سه ساله ازدواج کردیم. از روز اول هم یک حساب مشترک داشتیم و هر دو مون هر چی داشتیم آوردیم توی زندگی. از همون حساب خرج می کنیم و حسابش رو هم نداریم که کی بیشتر خرج کرده و کی کمتر. هر وقت هر کدوم چیزی لازم دشتیم خریدیم و هواس هر دو مون به پس انداز هست و سعی می کنیم خرج اضافه نکنیم. از این سه سال نصفش رو توی ایران بودیم و نصفش رو استرالیا. مواقعی بوده که من کار نداشتم و مواقعی هم همسرم. در اون زمان ها هم اوضاع به همین منوال بوده. در اکثر موارد برای خرید هر چیزی با هم مشورت می کنیم که ببینیم خریدنش درسته یا مثلا خرج اضافی ه. اگر بخواهیم از اون پول مثلا برای کسی کادو بگیریم یا قرض بدیم یا هر چی حتما با مشورت اون نفر دیگه انجام میشه.

خب فکر می کنم این بحث بیشتر مربوط به متاهل ها باشه و اگه اونها توی بحث شرکت کنن نتیجه بهتری بده،ما مجردها هرچی بگیم نمیشه زیاد روش حساب کرد چون هرچی باشه از بیرون میدون هستیم و حرف میزنیم!

خب فکر می کنم این بحث بیشتر مربوط به متاهل ها باشه و اگه اونها توی بحث شرکت کنن نتیجه بهتری بده،ما مجردها هرچی بگیم نمیشه زیاد روش حساب کرد چون هرچی باشه از بیرون میدون هستیم و حرف میزنیم!

سلام بحث خوبی رامطرح کردی .من هشت ساله که ازدواج کردم ازقبل ازازدواجم تازه سرکاررفته بودم .باهاش صحبت کردم که کمی ازحقوقم را میخواهم بدم به پدرم اون هم موافقت کرد.ولی بعد از ازدواج کاملا تغییر موضع داد.حالاعقیده اش براینه که چون یک خانم ازشوهروبچه اش مزند ومیرود سرکار باید تمام حقوق اش هم صرف زندگی مشترکش بشود.من یک مدتی زیربار نرفتم .مبلغ حقوقم را بهش نمی گفتم وخودم مستقلا خرج میکردم .ظاهراچیزی نگفت ولی یک کارهایی کردوناراحتی های زیادی برام به وجود آورد که منشاش همین مسائل مالی بود.الان فیش حقوقم را میببند وصورتحساب بانکی ام راهم میگیره وکل حقوقم راهرماه یکجامیگیره ومن هروقت پول لازم داشتم ازش میگیرم ودرمسائل مشترک هم نهایتا اوست که تصمیم میگیرد.من تااینجای مسئله مشکلی ندارم ولی وقتب فکرمیکنم که :
1-من نوددرصد کارهای خونه وبچه راانجام میدهم واندازه اوبیرون ازخونه کارمیکنم پس من بایدحق بیشتری درامورمشترک داشته باشم ولی ندارم.
2-من تقریباهمزمان باازدواجم سرکار رفتم وهیچ کاری نتونستم برای پدرومادرم انجام بدم واحساس کنم که کمی از دین ام رانسبت به اونهااداکردم هرچندکه خداراشکراونهابه من نیازی ندارندمن فقط می خواستم خودم راراضی کنم همین ولی نتوانستم .
3-شوهرم پنهان ازمن خرجهایی برای مادرش وخواهرش میکندوانکارمیکند.همان مثل مرگ خوبه فقط برای همسایه .چرااون حق داره خرج کنه ولی من حق ندارم.
4-هرچیزی هم که تاحالاخریداری شده به نام اونه
من چیزی جزاحساس آزادی نمی خواهم اگراین آزادی را داشتم بازهم مطابق میل اورفتارمیکردم ولی اززندگیم احساس رضایت میکردم.اما حالافقط وفقط به خاطربچه ام دارم زندگی میکنم .ببخشدکه طولانی شد.

سلام .من بار اولي است كه كامنت مي گذارم.
من از اول هم كه اردواج نكرده بودم آدم بسيار ولخرجي بودم و هميشه آخر ماه هشتم گرو نهم بود با درآمد معقولي كه داشتم، بعد از ازدواج چندماه اول كه به پولم براي صاف كردن اقساط جهيزيه نياز داشتم ، همه پولم را خارج از هزينه هاي زندگي خرج كردم ولي بعد از آن براي ساخت خانه مجبور شدم مبلغ قابل توجهي از طلا ها وسكه هاي سر عقد را بفروشم،بعد از آن همسرم به همه گفت كه خانه را به نام من مي كند وكرد .اما در همان زمان به خاطر تصادفي كه همسرم با يك موتور سوار متخلف كرد،مجبور شديم كه همزمان هم به مخارج خانه سازي برسيم هم به خسارت ماشين از اين زمان به بعد تمام حقوقم را در اختيار همسرم گذاشتم و او نيز ماشين را هم به نام من كرد.در حال حاضر با صرف 90 درصد حقوق من براي بازپرداخت وامها ،تمام هزينه هاي شخصي وخانه را همسرم مي پردازد.البته در به نام كردن خانه و ماشين من از همسرم تقاضايي نكردم و او اين كار با رضايت خود و حتي پنهان ار من انجام داده است.باقيمانده حقوق من نيز بي حساب و كتاب صرف مخارج خانه ما مي شود.در مورد كمك به پدر و مادر هم هركجا كه لازم باشد به پدر مادر من ويا مادر او كمك ميكنيم و در اين زمينه هيچ مشكلي هم نداريم

سلام گوشزد عزیز برای بار دوم البته
امروز یاد حرف های یه عزیزی که از مجریان تلویزیونی هم هست افتادم دیدم نقل قولش برای همه مفیده اومدم تا بازم مزاحم کامنتدونی تو بشم.این خانوم می گفت 15 سال پیش با عشق ازدواج کردیم.من خیلی پولساز بودم.همسرم رو هم حسابی ساپورت کردم به نوعی می خواست بگه معروفیت وجایگاه اون باعث شده بوده که مدام به خودش وهمسرش کار پیشنهاد بشه وخوب درآمدش هم خرج زندگی مشترکشون می شد. این خانم می گفت این اواخر همسرم با پس اندازمون یه خونه خرید وهمه شش دونگ خونه رو هم به نام خودش زدودر مقابل اعتراض من هم گفت:مگه اشکالی داره؟
ومنم گفتم خوب نه!!!!!!!!!
این خانوم مجری که از قضا خیلی هم معروفه واکه اسمش رو بیارم همه می شناسینش می گفت:دیگه به همسرم اعتماد ندارم.گاهی احساس می کنم حتی داره به من خیانت میکنه.خیلی ها بهم می گن مواظبش باش .گوشزد جان این چیزا تو زندگیه که آدمو دلسرد و وازده می کنه.البته من این مشکل رو ندارم ولی خیلی ها دارن.

باسلام من اولین باری است که کامنت میگذارم من 4ساله که ازدواج کردم یه جورای با شما همکارم فقط با این تفاوت که همجنس نیستم شوهرم تازه دوماهه به درامدزایی اوفتاده ومن تو این سالها به تنها چیزی که فکر نکردم حریم توی مسایل مالیه زندگی مشترکمونه یه جورایی من فکر می کنم اگه تو زندگی زوجین تامین عاطفی باشن روح همدیگرو از محبت وصفاوصداقت پر کنند تو زندگی این حساب کتابا نیست وما ضمنا با هیچ حساب کتابی به همه چیز رسیدیم من فکر میکنم راه حل این جور مشکلات فقط توی تنهاهیهای زن و شوهر حل میشه وکیفیت روابط زنا شویی باید بالا بره در ضمن من در ایران زندگی مبکنم.

مجرد و ساکن ایرانم. اگر همسر آیندم شاغل باشه, نه تنها باید خرج خودش, که باید خرج خانواده رو مثل من بده. در ضمن فکر می کنم خرج شخصی در زندگی زناشویی معنی نداره هرچی که آقا یا خانم برای خودش خرج می کنه جزو خرج خانواده هست(البته معقول و با توجه به سطح درآمد).ولی جدا از این ها فکر می کنم اگه دو نفر دوست باشن و زندگی دونفره شون رو دوست داشته باشن و هردو یه هدف مشترک رو دنبال کنند دیگه این حرف ها پیش نمی اد برعکس پدر و مادر من.

می شه بپرسم صاحبخونه کجاست!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

دکترجان مثل این‌که بازار نظر و اینا داغه، پس من هم نظرمو می‌نویسم. من و همسرم هم کیسهِ جداگانه نداریم، همه چیز رو می‌گذاریم وسط و بعد درباره‌ش تصمیم می‌گیریم. فکر می‌کنم صحبت از من و خرج من و پول من، خیلی بچه‌گانه باشه این‌روزا :-)

سلام
من حدود یک ساله که ازدواج کردم، از روز اول شوهرم گفت که توانایی اداره یک زندگی نسبتا مرفه رو داره و اصلا هم در مورد درآمد من تا حالا سوال نکرده و علی رغم اینکه من شاغلم ولی یک کارت عابر بانک با بودجه مشخص دست من داده که هزینه های خودم رو از اون بردارم و من در حال حاضر حقوقم رو پس انداز می کنم و با نظر خودم و دلخواهم هر کجای زندگیم که احساس کنم لازمه خرج می کنم.

سلام. من هفت ساله كه ازدواج كردم. درآمد من به اندازه شوهرم نبوده ولي خيلي هم اختلاف بينش نيست. دوست دارم به اين سوال من جواب بديد. يكسال بعد از ازدواج ما خونه خريديم. نصف به نصف. بعد قرار شد جدا شيم. شوهر من گفت من اين خونه را سكس تحويل گرفتم (يعني لخت و بدون هيج وسيله اي). تمام هزينه ها را حساب مي كنيم و وقتي خونه را فروختيم. از سهم تو كم بشه. بهش گفتم پس درامدي كه من اين همه سال توي خونه اوردم چي ميشه؟ اگر تو قسط خونه مي دادي من هم خرج خونه را ميدادم. به من جواب نداد. لازم به ذكره كه من همسر دوم ايشون هستم و شوهرم يك پسر 17 ساله داره. پسر من 5 سالشه. درضمن شوهر من اعتياد هم داره.

حنا جان
صاحبخانه مهمان دارد!
اتاق کام÷یوتر مرا اشغال کرده اند و خودم را در آن راه نمی دهند یک کامنت هم به نام مژگان برایم گذاشته اند و نمی گذارند جواب بدهم!
ولی تا شب می روند و من دوباره می آیم سر کار اصلی ام...وبلاگ نویسی!

روزای اول عقدمون که داشتیم تو خیابون قدم میزدیم ، به کاوه گفتم موافقی یه حساب مشترک باز کنیم که هر دومون، توش پس انداز کنیم و هردو برداشت کنیم؟
اونم سریع گفت اره موافقم، بد فکری نیست.یه خانم میانسال که داشت با نون بربری از جلومون رد میشد برگشت گفت بابا برید دلتون خوشه، اینا حرفای روزای اولتونه!عکس العملش خیلی بامزه بود و من کلی خندیدم ولی این مساله خرج و برج برای من خیلی جالبه.
تربیت خانوادگی ما از قضا جوری از اب در اومده که کلا آدمهای مادی گرایی نیستیم.توی گذران این سالها هیچوقت با آدمهایی که خیلی پولدار بودند احساس راحتی نکردم.ولی منم مثل کاوه فقرو نشونه ی فخر نمی دونم.چیزی که هر وقت خواستند از یکی تعریف کنند گفتند تو خانواده ی فقیر و زحمتکشی به دنیا امده!!!
ثروت چیز خوبیه به شرطی که با گذاشتن پاهامون روی دوش ِ بقیه به دست نیمده باشه.
فقر فقط حاصل عدم خلاقیت و عدم تلاش آدمهاست البته شرایط محیطی جامعه و دولت را هم باید بهش اضافه کرد(دلم خونه، 120 تومن از حقوق کاوه اینا کم کردن آقایون!!)
ولی جدا از همه ی این حرفا منم فکر میکنم مثل بعضی دوستان خرج کردن مثل الاکلنگیه که گاهی بالا میره به سمت زن گاهی بسمت اون یکی و گاهی هم در حال تعادله.یه سری قرارداد که هردوشون ازش راضی باشند ولی با گذاشتن پولها روی هم در مواقع عادی زندگی و خرج کردنش با همفکری خیلی موافقم.
الانم گاهی از خرجایی که میخواد برام بکنه میگم بیا پس انداز کنیم برای اینده.خودمم فکر نمیکردم در عمل انقدر گل دختر باشم:))

*گوشزد جان جدی جدی خانم شما دکتر هستند ؟ می تونی بخونی تحصيل کرده؟​ اين اولين سوالی بود که به ذهنم رسيد وقتی اين نوشته رو خوندم. و البته اميدوارم از اين سوال برداشت بد نکنی و به هيچ عنوان قصد توهين ندارم. ولی اين نوع طرز فکر رو بيشتر در بين زنانی ديدم که سنتی هستند و خانه نشين و طفلک ها تقصيری هم ندارند. اين طوری بهشون آموزش داده شده و مدلشونم مامان و خاله و دختر خاله و دختر عمه و عمو و عمه ست.

** من و بيژن هم از همون حساب داران مشترک هستيم و راستش اين ۵ ماهی که من کار نمی کردم ، بيژن سنگ تموم گذاشت ولی من با توجه به طبيعتی هم که دارم، هميشه رعايت کردم. از خرج و خروج اضافی با جيب همسرم هم اصلا خوشم نمياد. تو و منی هم بينمون نيست. الآن هم خيلی خوشحالم که می رم سر کار و حقوقم هم به حساب مشترکمون واريز خواهد شد. خوشحالم که تو زندگی و خرج و خروج، سهمی دارم و قسمتی از بار رو روی دوشم می کشم. شونه های همسرکم درد می گيره اگر تکی بخواد اين بار رو به دوش بکشه. :)

من سی و دو سالمه ده ساله که ازدواج کردم. موقع ازدواج شاغل بودم. شوهرم مثل همه مردهای دیگه که احتمالاً نمی دونن نظر خانم راجع به درآمد شخصی اش چیه به من گفت که حقوقت رو برای خودت پس انداز کن. اما من گفتم که من هیچ از تفکیک و تبعیض خوشم نمیاد ما دو نفر کار می کنیم با هم پولهامون رو توی یه خونه خرج می کنیم. دوست ندارم که مثل غریبه ها خرج و درآمدهامون جدا باشه. اون موقع کلی تعجب کرد. حتی تا یکسال پیش که ایران بودیم حساب حقوقهامون هم یکی بود. اینجا هم که هستیم همینطوره. هر چی درمیاریم با هم خرج می کنیم. یکی قسط خونه و شهریه مهد کودک رو میده اون یکی پولش صرف خوردو خوراک و صورتحسابها میشه. البته اینم بگم که اولین بار که می خواستیم خونه بخریم و بهرام دنبال کارهای وام بود آخرین لحظه که بهش گفتم خونه باید به اسم هردومون باشه اون موقع هم کلی براش عجیب بود. جوری که گفت اصلاً همه اش به اسم تو. اما آخر سر متوجه شد که وقتی من میگم ما دو نفر با هم کار میکنیم با هم هم خرج می کنیم و با هم هم سرمایه دار میشیم، منظورم این نبوده که کسی اون یکی رو استثمار کنه. خلاصه که تا الان هیچ وقت به سرمون نزده که خرجمون رو از هم جدا کنیم. وقتی زن و مرد جسم و روحشون در اختیار همدیگه است جدا کردن خرج و درآمد یه کم برای من عجیب میومد که الانم که الانه نمی تونم برای خودم حلاجی کنم چرا باید درآمدم فقط برای خودم صرف بشه. من از وقت خونواده میزنم که میرم سر کار. ضمن اینکه لذت هم میبرم از اینکه کار می کنم. حداقل چیزی که می تونم از خودم مایه بذارم اینه که با شریک زندگیم ندار باشم. تو زندگی مشترک همه چی مشترکه.

کامنتها شبیه متنهای بر سر دوراهی مجله خانواده سبز شده :)
من اصلاح کنم نوشته ام رو 11 ساله که ازدواج کردم

خوب بزارید نظر خودم رو بگم من مدتی پیش یک خواستگاری داشتم تا روزه اول ما رو دید سلام و علیک کرد کمی از حرفای اولیه گذشت بدون این که از من سوال کنه فرمود که :زن من حقوقش رو باید تو زندگی خرج کنه؟بعد اگه مثلا من حقوقم 400 هزارتومان هست 200 هزار تومان میزارم برای خرج خونه وز نم حقوقش 200 هزارتومان هست باید اونم نسبت به حقوقش 100 هزارتومان بزاره..هیچکس نباید که تنهایی بره چیزی بخره یک شلوار می خواید با هم میریم بخریم پول پس انداز کنیم با هم حساب مشترک با هم پول می زاریم..خوب من که خودم یک عمر مستقل بودم و هستم و خوب خرید های بزرگی مثله خونه خریدن رو انجام دادم همون لحطه نزدیک بود از ترس سکته کنم اگر چه من واقعا از انجام این کارها به تنهایی اصلا خوشم نمیومد اما وقتی این آقا اینطور گفت فکر کردم من از فردا اجازه خرید یک جفت جوراب رو هم ندارم و از قضا ازش هم پرسیدم که مثلا شاید من با دوستی رفتم خرید چیزی می بینم خوشم میاد نباید بخرم ایشون فرمود می تونی امتحان کنی بپوشی بعد با هم میریم می خریم ...بنده همون فهمیدم که ایشون نیاز به یک دختر بچه کلاس اولی داره نه من . و اردنگی را زدم
خلاصه که من خودم یک ارتباط منظقی می خوام و معادل راستش همیهش هم دست دارم همسرم در آمدش خیی زیاد باشه و اصلا نیازی به پول من نداشته باشه
چون وقتی می بینم یک مرد از به پول زنش وابسته 100% می شه حس می کنم ابهت اون مرد از دست میره من دوست دارم اگه ازدواج کردم بدون این که همسرم نیاز داشته باشه و معطل دو قرون پول من باشه من پولم رو تو زندگی منصفانه خرج کنم ..این بود انشای من

من واقعا از حرفهای اقایان در مورد حقوق خانوم ها تعجب نمیکنم مشکل اساسی ما در همه عرصه ها مسایل بی اساس وپایه فقهی است

سلام و خسته نباشيد
موضوع جالبيه و شايد ما ادمها مخصوصا ما ايرانيها چون فكر مي كنيم ابدا؟؟؟؟؟؟؟مادي نيستيم در موردش والبته در حالت طبيعي صحبتي نكنيم ولي برام خيلي جالبه كه شما بحث رو شروع كرديد فقط مي خوام دونكته رو روشن بشه:1.شما با توجه به پستهاي قبليتان كه من خوندم بايد از نظر درامدي در سطح قابل توجهي باشيد ،پس با توجه به اين نكته نمي دانم چرا نمي خواهيد مخارج كامل همسرتان را تقبل كنيد2.همسر شما در زماني كه شما به درامدش احتياج داشتيد بدون هيچ بحثي تمام ان را در زندگي شما خرج كرده پس شايد رفتار شما باعث پيش امدن اين مسله شده...اينها را گفتم كه يك طرفه قضاوت نكرده باشم.
واما جواب شما:من مجرد هستم وكارمند.طبق قانون اسلام والبته عرف جامعه ما مرد بايد تمام مخارج زن رو بپردازه ولي شرط داره .با اين شرط كه زن هم بدون اجازه مرد از خانه خارج نشه.وقتي من به عنوان يك زن متاهل از خانه خارج ميشم هم از وقتي را كه بايد به همسرم اختصاص بدم كم شده وهم اينكه با خودم خستگي ناشي از كار رو به خانه ميارم وطبعا نمي تونم به اندازه اي كه بايد به همسر وخانه رسيدگي كنم (الان اغلب خانها ميگن نه اينطور نيست ما وقتمان را تنظيم كرديم)ولي ما كه خودمان رو نمي تونيم گول بزنيم چطور ممكنه از صبح تا بعد از ظهر بيرون باشيم وبه اندازه يك زن كاملا خانه دار به امور منزل رسيدگي كنيم.
در مقابل اين مسله بايد بدون هيچ گله اي به ميزان لازم در مخارج خانه كمك كنيم مخصوصا اگر مرد در كارهاي خانه كمك كنه كه ديگه بهانه اي وجود نداره ولي اگر مرد كمكي نكنه يا با در امد بيشتر سهم كمتري به نسبت زن پرداخت كنه بايد ديد كه اين مازاد صرف چكاري ميشه.در كل معتقد هستم چه مرد وچه زن نهايتا بايد درامدشان را جز مقدار كمي صرف خانه كنند متاسفانه با توجه به قوانين غير منطقي طلاق ودارايي خانها بيشتر مادي شدن وشايد اشكال از اينجا باشه...موفق باشي

Hello. I am 32 years old and married for 2 years and we live in California. When I came to the US upon marriage, I was waiting for my work permit and didn't work for 6 months, during which all the expenses was with my husband. He opened a joint account and I had a full permission to spend as much as I want, and I was the money manager in our home. Since I am working, I have another joint account, it is like when you look at it online you see two accounts for two persons and each indiviual one has the full permission on the others. We pay the morgage and all the living cost together and we save the rest together. I am still the money manager and even though I am the one who makes more money I don't make it like "mine" or "yours".
There are some cost like his student loan or some credit card charges that are from before the time I come here, that for them I take as much money for myself and keep it for myself. We have no problem spending money for her Mom or my parents. I jsy think it is because I opened about the financial situation very openly and I really try to be fair. By the way we both are from Isfahan and I am happy to read your blog. This was my first visit :-) Good Luck.
Sorry for not writing in Persian. I know how to type but my computer doesn't support the persian keyboard.

بارها دیده ام که به اسم "واقعگرایی" شما ارزش های متعالی را به ریشخند گرفته اید.
می خواستم بدانم این واقعگرایی را شما از کجا در آورده ای؟
این چه عشقی است که حالا باید با پول آن را قیمت گذاری کرد؟

راستش از این شرایط جدیدی که ترسیم کردین (درآمد یکی 50 برابر دیگری) هیچ خوشم نمی یاد!
البته از همون اول هم نظرم این بود که هزینه های مشترک از درآمد هر دو نفر تامین بشه و مابقی رو هر کسی شخصاً و به صلاحدید خودش خرج کنه. اما وقتی یکی درآمدش 50 بار بیشتر باشه در هر صورت (حتی اجرای این روش) هم ناخوشاینده. چون کسی که درآمدش 50 برابره روش اقتصادی زندگیش هم احتمالاً متفاوت خواهد بود و دیگه درآمد طرف مقابل مسخره به نظر می رسه. اینجا همونجاییه که آدم احساس سرخوردگی می کنه!

یه آدم غریبه عزیز
اولا که من با تقسیم ارزش‌ها به متعالی یا غیر متعالی موافق نیستم
ثانیا ارزش های یک جامعه برای هیچ دوره ای ثابت نیست و حتی برای یک فرد از نوجوانی تا کهنسالی تغییر می‌کند.
من خانواده‌ای را می‌شناسم که پدر خانواده هر ماه که خرجی را به زنش می‌دهد با او پاسور بازی می‌کند و در قمار نیمی از خرجی را که داده است پس می‌گیرد!!
همچنین مردی را می‌شناسم که هر ماه یک بیست لیتری عرق می‌خرد و زنش نصف آن را بر می‌دارد و می‌فروشد و بجای این نصفه آب می‌ریزد تا خرج زندگی تامین شود.
واقعگرایی من از امر شدنهای مکررم به معروف ( معروفی که مطابق میل و سلیقه من نبوده است) و نهی شدن‌های مکررترم از منکر ( که آرزوی انجامش را داشته‌ام ) نشئات گرفته است...وقتی که فهمیدم نه آن معروف یک ارزش به قول شما متعالی است و نه آن منکر یک ضد ارزش ادنی!

مینا جان
شرایط را که ما مشخص نمی‌کنیم...گاهی پیش می‌آید!
نمیشه که همه‌ش سوالهای آسون رو جواب بدی!!؟

من و همسرم از همون روز اول ازدواجمون با اينكه حساب مشتركي نداريم اما چيزي رو هم از هم پنهون نكرديم، من با رفتار خانومتون مخالفم و اگه زندگي مشترك هست بايد همه چيزش مشترك باشه....البته يه موقعهايي هست كه مرد توان اين كارو داره كه هزينه ها رو تهايي تقبل كنه و با كاركردن خانومش هم مشكل نداره.....كه دستش درد نكنه
ولي حقيقتا از اينكه مرد ديد مالي و كمك هزينه به زنش داشته باشه خوشم نمياد و دوست دارم خودم بخوام خرج كنم. نه اينكه اون ازم بخواد

دکتر جان آخه یه حرفایی می زنی ها!!! وقتی یکی از طرفین 50 برابر اون یکی درآمد داشته باشه خوب بیاره تو خونه خرج کنه دیگه واسه چی چشمش به درآمد اون یکی که بیچاره یک پنجم اون یکی حقوق میگیره.
این مسائلی که شما می گی زمانی اتفاق میفته که درآمد دو طرف نزدیک به هم باشه نه اینقدر متفاوت. اصلا وقتی یه همچین نابرابری در درآمدها باشه اون مشکلاتی که شما می گی وجود نداره. مثلا من اگه 5میلیون تومن حقوق بگیرم و همسرم 1 میلیلون. می ذارم اون با همون 1 میلییون حاشلشو ببره منم از اون 5 تومنه یه مقدارشو میارم تو خونه خرج می کنم یه مقدار هم واسه خودم خرج می کنم بقیه اش هم اگه موند سیو می کنم.

man va hamsaram az rooz aval hame chi moshtarek bodeh. yani hesab moshtarek bood y vghti man kar dastam on nadasht ye vaghtai ham man dar amadam katar boodeh va hich vaght moshkeli pish naomadeh albateh inja ma na kharj lebas anchenani darim na araysh chon bndeh ameh schrocham;)
vali yeki az doostan az hamon avalesh ty kard ba taraf va hesaba jodast albateh az tarafeh khanoomesh esrr bood ke yki beshe vli ghabool nakard.
baba to kheili sonati barkhord kardi. inja marda va zaa bara ham bil roo mikonan;) javab khanomet ineh ke age mikhastam kharji bedam onam injori ye zaneh khoshkele 20 sal koochiktar migerftam va tarjihan diplomeh;)

آخه جناب گوشزد تو مطلب وبلاگم هم نوشتم خوشم نمی یاد با آدمی در این شرایط (درآمدش 50 برابر من یا مال من 50 برابر اون) باشم. احتمالاً یکم مادی به نظر برسه، ولی خوب تحمل این شرایط خیلی سخته! اگر شریک من درآمدش 50 برابر باشه چون دلش می خواد استاندارد زندگیش رو حداقل روی هزینه هایی معادل 25 برابر درآمد من تنظیم کنه من همش احساس سرخوردگی خواهم کرد! (نمی دونم شایدم رفتم دزدی که کم نیارم!lol!)
اگر درآمد من 50 برابر باشه خوب منم دلم می خواد استاندارد زندگیم رو بالا ببرم و مشارکت اون بی معنی می شه تقریباً!
من فکر کنم عمراً نتونم با همچین شریکی دوام بیارم!
ولی خوب اگر پیش اومد (اونم نه اول انتخاب، بلکه در طول زندگی) اگر مال من بیشتر باشه احتمالاً راحت تر کنار می یام با این موضوع و تاحدی که دلم می خواد سطح زندگیمون باشه هزینه می کنم (نه اینکه منم فقط معادل اون هزینه کنم). مابقی رو هم پس انداز. اما مطمئنم (یعنی اگر شریکمو دوست داشته باشم) بخش زیادی از پس اندازهامو به انواع مختلف به اون هدیه می دم. یعنی منظورم اینه که یک کاسه نشه فکر کنم. ولی در عمل احتمالاً اینقدر بهش کادو می دم که پس اندازش معادل خودم بشه (از بس که خلم احتمالاً!).
اما برعکسش (در آمد من یک پنجاهم باشه) خیلی ناجوره دیگه! من دیگه بی خیال جواب دادن به اون بخش می شم!

دکتر جان حرف بنده همان است که بود. چه 100 برابر من بیشتر بگیرم چه آراد. باز هم یک کاسه میشه.
بحث عشق یک طرف. یه نظرم اینجوری عادلانه تر میاد تا...مال من مال من ، مال تو هم مال من!!!

سلام گوش‌زد عزیزم. من‌ام مثل آورا همونه حرف‌ام. ما در شرایطی بوده‌ایم که یکی‌مون کار نکرده یا بیش‌تر حقوق گرفته. می‌دونی اصلا" این بحث‌ها رو از همون اول نداشتیم. وقتی با هم شروع به زندگی کردیم از اولین کارهامون درست کردن یک حساب مشترک بود که تا این ساعت همون وضع ادامه داره. مواجب هردوی ما هم به همون حساب ریخته می‌شه. از یک کارت اعتباری هم استفاده می‌کنیم که هر کدوم یک کپی‌اش رو داریم.

اصلا" این فرهنگ مال من و مال اون برام غریبه‌ست.

دوباره سلام
با حرفهاي خانوم هماكاملا موافقم...
اگر درآمد من ويا شوهرم50 برابر بوداوضاع فرقي نمي كرد چون كلا حساب كتاب خرجها دست منه...وشوهرم به من اعتماد داره و ميدونه مثلا يهوئي حسابمونو واسه چيزهاي بيخودي خالي نمي كنم...كلا در روابطي كه از لحاظ عاطفي وابستگي كاملي وجود داره و دوطرف به هم اعتماد دارن اين بحثها پيش نمياد..

هاله گل غریبگی این فرهنگ واسه تو ناشی از اونه که با مرد نازنینی مثل روری زندگی میکنی . فکر میکنی چند درصد از مردای ایرونی مشابه همسر تو فکر و عمل میکنند ؟!

راستش این بحث اعتماد کامل و من و تو نداریم منو خیلی شدید یاد این موضوع می ندازه که زنان حق طلاق ندارن و اونایی هم که اول زندگی می خوان این شرط رو بذارن بهشون می گن "مگه می خوای طلاق بگیری؟"، "زندگی که این حرفارو نداره."، "این حرفا شگون نداره" و از این دست حرفها که همه زیاد شنیدیم.
فکر کنم یکی از اشکالات عمده ما اینه که مسائل عاطفی رو با همه چی قاطی می کنیم. چرا آخه نباید دو نفر در عین اینکه خیلی همو دوست دارن به حقوق هم (چه حقوق اجتماعی و چه مالی) احترام بذارن و تفکیک قائل باشن. وقتی من راجع به خودم مطمئن نیست که فردا هم همین آدم امروز با همین احساسات و همین مبانی فکری هستم چطور می تونم مطمئن باشم شریکم فردا همین آدمیه که امروز بود، هرچقدر هم دوستش داشته باشم.

راستش منصفانه بگم من با نظر لیلا موافق نیستم. چون در بیشتر خانواده های ایرانی توی بحث های مالی اتفاقاً این مردان هستند که "باید" هزینه کنند و همه بار مالی زندگی رو به تنهایی تقبل کنند، حتی اگر شریکشون هم شاغل باشه. اما اینکه چه فرایندی باعث می شه خیلی از زنان درآمد مستقل نداشته باشند، اجازه کار نداشته باشند و یا حداکثر به یک شغل کم اثر اکتفا کنن و... یه بحث کاملاً جداست البته.

مجرد پا به ازدواج سکونت در ایران.
من معتقدم تا جایی که می شود خانم ها بایستی در مخارج سنگین خانواده کمک کنند . این وضعیت در ایران بسیار اساسی است و در غیر این صورت کانون خانواده با مشکلات اقتصادی گریبانگیر خواهد شد . در صورتی که خانم به نقش سنتی خود و لحاظ نفقه از سوی شوهر معتقد است بایستی همان وظایف زن سنتی را نیز پذیرا بوده و در خانه به خانه داری مشغول شود . زمانی که زن برای کار بیرون می گزارد در حقیقت زمانی است که حق همسر و فرزندان می باشد .

مجرد پا به ازدواج سکونت در ایران.
من معتقدم تا جایی که می شود خانم ها بایستی در مخارج سنگین خانواده کمک کنند . این وضعیت در ایران بسیار اساسی است و در غیر این صورت کانون خانواده با مشکلات اقتصادی گریبانگیر خواهد شد . در صورتی که خانم به نقش سنتی خود و لحاظ نفقه از سوی شوهر معتقد است بایستی همان وظایف زن سنتی را نیز پذیرا بوده و در خانه به خانه داری مشغول شود . زمانی که زن برای کار بیرون می گزارد در حقیقت زمانی است که حق همسر و فرزندان می باشد .

گوشزد جان من فكر ميكنم همسر شما داره بيش از اندازه وسواس به خرج ميده براي مبادا!!!
من به شخصه معتقدم زن و شوهر نه خرجشون يك كاسه باشه و نه خيلي حقوق من حقوق تو.
زن بايد استقلال مالي داشته باشه. ولي زني كه شاغله دليل نداره همه حقوق شوهرش رو مالك باشه. چون زماني رو كه به همسرش و فرزندش اختصاص نميده (بلكه بيرون از خونه كار ميكنه)در آمدش رو دريافت ميكنه. به همون اندازه نبايد نسبت به پول شوهر احساس مالكيت داشته باشه.
شادباشي و موفق.

جناب گوشزد خوشحالم که به توافق رسیدین . تکبیر

کاش چند تا از این پا به سن گذشته‌های وبلاگستان هم اینجا نظر می‌دادند تا صدق عرایض من بر شما آشکار بشه!
از این هم‌دندانهای من ظاهرا فقط هاله اینجاست که اون هم در صف دشمنانه!!
بابا مگه یادتون رفته این شبنم راجع به عشق چه مقاله‌ای رو ترجمه کرده بود...هورمونهای عشق فقط 3-2 سال در بدن می‌مونند...خوب قبول مال شما 5 سال ...اصلا ده سال بمونه...گیریم اصلا مریض باشید و یک تومور مترشحه هورمون عشق داشته باشید بالاخره اگه یه وقت شفا پیدا کردین و عقل به کله‌تون برگشت چی؟
بالاخره که پول خواهید خواست!!

من ترجيح ميدم كه عشقو با مسائل مالي خيلي قاطي نكنم چون اگر يكي از طرفين احساس ضرر كنه عشق هم تحت تاثير قرار ميگيره.ضمنا اگر عشقي در كار نباشه اونوقت به شدت دچار احساس خسران خواهم شد كه معلوم نيست چطور شرايط رو كنترل خواهم كرد و چه نتايجي به بار خواهد آورد.

دکتر گوشی (مخفف گوشزد) جان گیر دادین ها. بالاخره حقوق یکی بیشتر یا کمتر. چه فرقی داره وقتی همه عمر آدم و جون و زندگی آدم شریکیه بذار حقوق آدم هم شریکی باشه. پول خیلی خوبه اما برای خرج کردن نه برای قایم کردن. هر چی بیشتر سفت بچسبیمش کمتر بهمون خدمت میکنه. باید بی خیال شد. این است فلسفه من.

در مورد قرار هم من با خودم قرار گذاشتم که در مورد برابری زن و مرد همیشه انصاف داشته باشم. نظر من اینه که مرد موظف نیست خرج زن رو بده و همچنین بالعکس. من که اینهمه ادعای تساوی و برابری و از این چیزها دارم هیچ وقت نمی تونم بشینم و توقع داشته باشم که خرجم از آسمون برسه فقط به خاطر اینکه زنم! هرگز!!!

من متاهل هستم. تو همه زندگیهااز این حرف و حدیثها هست. در مورد شما این پیشنهاد رو میدم که پیشنهاد کنید خانمتون اصلا کار نکنند. چون اونجوری صرفش بیشتره.

سلام گمونم به قول اصفهانی ها خانومت از خانواده های استخوندارن که اینطور دارن سر وته کیسه خودشون رو سفت می بندد.اما بعد من یه رفیق اصفهانی دارم که که در مورد قضیه خرج و مخارج ایده جالبی داره میگه خدا رو هر جور تو خرج کردن آموخته کنی ( عادت بدی)همون جوری باهت تا می کنه سر کیسه رو شل کنی اونم شل می کنه سرکیسه سفت کنی اون هم ایضا".فتامل!

سلام .نوشتيد اگر درامد مرد 50برابر شود چه اتفاقي ميفتد؟؟خب شما جواب من را نداديد .چرا همسرتان تغيير رويه داده؟
ودر ضمن نظرم اينكه كه اگر ارزشها يا حتي روشها بر اثر تغيير وضعيت مادي خانواده عوض شه بايد فاتحه ان خانه وخانواده رو خوند. بهاي كدام عشق؟نكنه شما به اين عادت داشتيد عشق رو بخريد وحالا داريد كم كاري مي كنيد وهمسرتان هم مي خواهد به زور عشق به شما بفروشه؟
من فكر مي كنم در نهايت تمام درامد زن ومرد در خانه وبراي خودشان خرج مشود دير يا زود.شايد همسرتان در زندگي باشما احساس امنيت مالي نداره وداره محكم كاري مي كنه.والبته موافقم كه زن بايد در مخارج خانه سهيم باشه ولي قسمت كوچكي از ان را مي تواند براي خودش نگه داره والبته هيچ لزومي هم نداره در مورد مقدار يا دليلش براي همسر توضيحي بدهد.

انگار خيلي دير اومدم اينجا براي جواب دادن . من و همسرم تا به حال يه ريال از درآمدمون رو هم از هم پنهان نكرديم . هميشه هم با هم خرج كرديم. اول ماه حقوقها رو گذاشتيم رو هم قسطها رو ازش كم كرديم و باقيمانده رو با كسر پول آب و برق و تلفن و ... گذاشتيم تو كشو . از روش هم برداشتيم و هيچ وقت يكي از اون يكي نپرسيده چرا برداشتي يا چقدر برداشتي ؟؟ البته تا به حال(دوسال و نيم ) رويه اين بوده و مشكلي هم نبوده . بعدها رو نميدونم . آها يه چيز ديگه . گاهي وقتها يه كمي از حقوقم رو رو نكردم وهر از گاهي از پولهاي همسرم هم يه كوچولو كش رفتم (خيلي كم ها ) بعد كه يه مبلغ نسبتان زيادي شده بهش گفتم . هر بار هم كلي به كارمون اومده

زندگی مشترک هرگاه به من و تو ختم بشه یعنی اصل زندگی "ما" ختم شده
شرمنده ام اما گویا به آخر راه رسیده اید

خوب از آخر شروع کنم
فرهاد جان دشمنت شرمنده!!
فکر نکنم حکم کلی بشه داد...
زندگی با رشته های محکم تری به هم بسته شده است.
پوپک جان از ابراز نظرت سپاسگزارم
محبوبه جان
با عرض معذرت نوشته ات کمی شعار زده است...زود به فاتحه خوانی مشغول نشو که این بیمار فقط غش کرده بود!!!
مقدمه نظرت هم با موخره اش همخوانی ندارد.
اگر هم دارد من سر در نیاوردم.
اما اینکه چرا همسر من تغییر رویه داده است، فقط او نیست...هر دوی ما تغییر روش داده ایم...
بگذار صریحتر بگویم اگرچه می دانم که بد گزک و بهانه ای برای همیشه به دست همه خواهم داد...زن و شوهری که متوجه تغییر شرایط و موقعیت زندگی مشترک نشوند و خود را با آن تطبیق ندهند دیر یا زود چوب دیر فهمی خود را خواهند خورد.
شوهر شما دیروز دانشجو بوده است ...امروز رییس یک شرکت و فردا رییس و صاحب یک کارخانه است آیا رفتار شما با او همیشه باید یکسان باشد.
دیروز فقیر و امروز غنی است...رفتارت با او فرق نخواهد کرد؟

مهره های شطرنج زندگی جابجا می شوند و یک بازی خوب در هر لحظه با لحظه قبل متفاوت است...باور کن!

جواد خراسانی عزیز
حدست غلط است...استخواندار به آن معنی که مد نظر توست نیست.
اصلا راستش را بخواهی به این نتیجه رسیدم (یا رساندندم!!) که او چیز زیادی نمی خواهد... اصلا مبلغی که ماهیانه می خواهد برای خرج شخصی اش درآمد دو ساعت من است و بهتر بود که شلوغش نمی کردم.
هما جان...حرف بر سر تملک است و استیلا و کسی مخالف پول خرج کردن نیست

سلام. مطلب جالبی بود. من در استرالیا زندگی میکنم و حدود ده سال است که ازدواج کرده ام. درآمدم هم حدود ده برابر درآمد همسرم هست. من معتقدم که کل درآمد همسرم پس انداز شخصی خودش است و میتواند با آن هر چه میخواهد برای خودش بخرد. من هم تمام درآمدم را متعلق به خانواده میدانم و قطعا بدون جلب نظر همسرم چیزی نمیخرم چه برای خودم و چه برای خانواده. اساسا این بحث موقعی مطرح است که افراد خودشان را مستقل از خانواده تعریف کنند. در مورد من شخصا چنین اتفاقی نیافتاده و احساس میکنم که اگر از خانواده ام جدا بیافتم چیزی نیستم. پس با تمام وجود کار میکنم و درآمدم را صرف رشد خانواده میکنم و به آینده ی فرزندانم امیدوارم. همسرم هم البته پشتوانه ی مالی خوبی است یعنی با پس انداز و سرمایه ای که دارد در مواقع بحرانی اگر خدای ناخواسته بحران مالی پیش بیاید قطعا کمک خانواده خواهد بود. اگر هم نباشد من ادعایی ندارم. یا علی.

رضای عزیز
کاش توضیح می دادی که همسرت مخارج کاملا شخصی اش را از درآمد خودش تامین می کند یا از درآمد تو و اگر از درآمد تو تامین می کند تا چه میزان از آن را می پردازی؟
مثلا آیا مخارج عمل های زیبایی را حاضری بپردازی؟
آیا هزینه لوازم آرایشی با مارگ های معروف را به صورت ماهیانه حاضری بپردازی یا نه؟
و آیا اصولا سقفی برای مخارج ماهیانه (شخصی) ایشان می گذاری یا نه؟

جناب آقاي گوشزد
من بيش از 5 سال به تنهايي كار كردم و همسرم مشغول تحصيل شد ضمن اينكه بنده مهندس هستم
پس از فارغ التحصيلي او نيز مشغول كار شد و هم اكنون درآمد او بيش از 15 برابر بنده است هيچ وقت هم پول من يا تو نداشته ايم به طوري كه همسر من اصلا حساب بانكي ندارد و همه درآمد او نيز در حساب بنده جاري مي شود ولي تا كنون پس از 8 سال زندگي هيچوقت تفكيكي بين درآمدهايمان قائل نبوديم. هميشه من از هزينه نكردن او براي خودش گله دارم و بالعكس
جناب آقاي دكتر
عشق در كنار توجيهات اقتصادي شما هيچ جايگاهي ندارد

(نظر من پشتیبان عملی ندارد. اما شاید بد نباشد.)
با این مکانیزم چطورید؟

زن و شوهر همه‌ی پول‌های‌شان را روی هم بگذارند بدون توجه به مقداری که در می‌آید. بعد از روی این، همه‌ی هزینه‌ها را بدهند. هزینه‌هایی مثل مسکن، انواع قبض‌های مختلف، بیمه و غذا و غیره.
حال باقیمانده به طور مساوی برای هر دو است. هر کس هر چیزی برای خودش خواست خرج می‌کند. با این شرط [نانوشته] که متوسط خرج هر کس در طول زمان کم و بیش ثابت باشد. مثلا اگر من خواستم یک کامپیوتر جدید برای خودم بگیرم (و هر سال این کار را بکنم)، شخص مقابل می‌تواند پنج شش بار وسایل آرایش با قیمت یک پنجم یا یک ششم آن کامپیوتر بگیرد. در واقع نکته‌ی مهم این است که هر دو حس کنند که از اضافه‌ی درآمد به یک میزان بهره می‌برند.
وضعیت من هم این‌گونه است: مجرد و خارج‌نشین.

سلام. من خانمی هستم که 5 ساله ازدواج کردم. من و همسرم همدیگر رو هم عاشقانه انتخاب کردیم و حالا هم خیلی همدیگرو دوست داریم و هیچ مشکلی هم با هم نداریم. من مهندس کامپیوترم. درآمد اون هم تقریبا 2 برابر من میشه. تا حالا همیشه خرج و کیسه هامون یکی بوده، اما راستشو بخوای خیلی دلم میخواد که برای خودم یه حساب پس انداز جدای شخصی داشته باشم. مدتی هم هست که تو این فکرم که چطور اینو به همسرم بگم که بهش برنخوره و احساس بدی بهش دست نده. میدونی، به نظر من یه چیزایی تو زندگی خصوصی و شخصی هرکسی هست که حتی شوهر آدم هم لازم نیست بدونه، مثلا این که یه روزی کسی بهت رو بندازه و ازت پول بخواد یا یه همچین چیزایی ... تو ایران چون آقایون بیشتر سکان زندگی دستشونه تو اینجور موارد راحت تر و آزادتر هستن، اما خانومایی که پس انداز شخصی و خصوصی ندارن معمولا مشکل دارن و مثلا حتی واسه پول قرض دادن به خواهرشون هم باید با اطلاع شوهرشون این کارو بکنن.

گوشزد جان من از اول در آمدم بيشتر از همسرم بوده البته نمي دانم تا كي ادامه پيدا كند ولي فكر مي كنم بهاي زندگي خوب بايد بيشتر از اين حرفها باشد

دکتر گوشزد این کامنت های پست شما رو که می خونم کم کم دارم می ترسما!!!!
نکنه من خیلی آدم مادی ای هستم؟!!!!!
جدیا خیلی برام عجیبه که همه اینقدر زندگیشون گل و بلبله!
این حس مالکیت همه هم که انگار کاملاً مرده اصلاً. پس من چرا دوسش دارم؟!
ما بچه ایم تجربه نداریم! شما یه راهنمایی بکن آقای دکتر!

ببخشيد
من مي خواستن بنويسم 5 برابر نوشتم 15 برابر
با پوزش

راستی دکتر جان
نظر شما در مورد این دو نامه چیست


http://i10.tinypic.com/2i06kj6.gif
http://i10.tinypic.com/42ji8p3.gif

وهمچننین مطلب دکتر مزروعی در این آدرس
http://www.mazrooei.ir/2006/09/12/post_90/

من و همسرم 5 ساله که ازدواج کردیم. روز اول که داشتیم قرار ازدواج میذاشتیم و از دوستیمون هم مدت طولانی نمیگذشت گفتم که همه ی حقوقم مال خودمه! همسرم کارخونه دار و مدیرعامل یه شرکت کوچیک ولی با ترن اور بالا تو ایران بود. براحتی قبول کرد و منهم قصدم جداسازی نبود بلکه حفظ استقلال بود وبخاطر اینکه خرج و مخارج مادرم و کرایه منزل استیجاری اونو میدادم میخواستم که اجازه پولم دست خودم باشه! وگرنه چیزی برام باقی نمیموند که بخوام پس انداز آنچنانی داشته باشم. خلاصه اینکه 5 ماه بعد از عروسی وقتی همسرم فهمید که حقوقم 4 برابر اون چیزی هست که فکر میکرده شروع کرد به بهونه گرفتن که من از وقت منزل و وقتی که متعلق به اونه میزنم و خستگی کارمو اون باید تحمل کنه. نباید سرکار برم یا نیمه وقت برم (من مهندس وادمین یه سایت بودم که کار نیمه وقت تقریبا برام پیدا نمیشد). مدتی بعد گفت که باید مخارج مربوط به لباسهایی که سرکار میپوشم رو خودم بدم و اون کفش یا لباسی که میگیره راضی نیست سر کار بپوشم. بعد گفت کمی از مخارج سفرهای خارجیمونو بدم. من بیشتر حقوقمو خرج مادرم و یا هدایا برای خانواده خودم ، خانواده همسرم ویا خودش میکردم واگه چیزی میموند سکه میخریدم و میذاشتم تو کشوی خونه. همسرم همیشه حساب پولامو داشت و بارها سر این موضوع دعوا کردیم و من هر بار بهش گفتم که زده زیر حرفش و اون گفت که از جانب من احساس خطر میکنه چون می بینه من میخوام همه چیزمو!!! سوا کنم . درحالیکه من حتی یک قرون پس انداز نداشتم فقط همون سکه ها بود.
من تو خونه هم خرج میکردم و وقتی دعوامون میشد میگفت بگو چقدر خرج کردی بهت بدم!
بعد مهاجرت کردیم و بچه دار شدم. بعد مهاجرت میگفت من اینقدر خرج کردم اونقد خرج کردم. خلاصه طی یک دعوای غیورانه من 5-6 میلیون ناچیزی که درمقابل سرمایه چند صد میلیونی همسرم داشتم کشیدم بیرون! و اصلا پشیمون نیستم.الان 2 ساله که سر کار نمیرم.
و اگه روزی برم باز هم مثل همون وقتها برای خونه ام خرید میکنم و کسایی که دوستشون دارم که شامل همسرم هم هست ولی یادم میمونه که :
عنان مال خود بر کف غیر مگذار
که پس گرفتن آن کم از گدایی نیست.

1-آشنایی،ازدواج
2-بر خلاف عرف جامعه دریافت کامل مهریه(بخشی از یک شرکت ،14 تا سکه)در دوران عقد
3-رفاه مالی،حقوقم کامل مال خودم،هر چقدر پول میخواستم فراهم بود
4-اعتماد به همسر،پس انداز پولهام پیش ایشون،هر جا لازم بود از چک من استفاده میکرد و....
5-میخواست وام بگیره با رضایت سهمم رو از شرکت رهن بانک گذاشتم میخواستم جبران کنم
6-مشکل مالی پیدا کرد.کلی طلبکار ریختن سرمون،اصرار از من که بیا کل شرکت رو بدیم بابت بخشی از بدهی ات...
تا اینکه....
7-فهمیدم چند ساله(تو یک زندگی 5 ساله!!!!)بهم خیانت کرده،با اون همه مشکل مالی،تو همون شرکت با یک همکار،زندگی سه نفره میخواست
8-له شدم و بعد جدا شدم.
حالا سهم من از اون زندگی این بود:
1-یک شرکت که بخاطر عدم پرداخت وام الان توقیف بانک،جالبه که دو سال توقیف طلبکاراش هم بوده و هست...
2- مبلغ پس اندازم رو هم گفت ندارم بدم و هنوز بعد از یک سال و اندی نداده
3-حتی اجازه نداد چند تیکه از وسایلی رو که دوست داشتم از خونه بردارم
4-همه تو شرایطی بود که میدونم پول داشت چون خونه رو هم فروخت اما حق منو نداد حواله کرد به آینده
حالا زندانه...
درسته که مشارکتی تو هزینه زندگی نداشتم اما به راحتی با اعتماد کور الان چیزی ندارم چون مهریه ام رو کامل گرفته بودم و با رضایت اون رو رهن بانک گذاشتم....
جالب این بود که قاضی هم بهم گفت :آهان چون مهریه ات رو گرفتی طلاق می خواهی!!!!
من این حرف خانم رو دیدم
عنان مال خود بر کف غیر مگذار
که پس گرفتن آن کم از گدایی نیست

دوست عزیز
از واگویی تجربه‌ات بسیار آموختم و ممنون
احتمالا صحیح این شعر هم این باید باشد ( من هم شفاهی شنیده‌ام از پدرم)
عنان مال خودت را به دست غیر مده
که پس گرفتن آن هم کم از گدایی نیست

پیر و پاتال و زهرمار!

ببین گوش‌زد جان، هیچ‌کدوم این دو روش لزوما" دال بر خوش‌بختی و مشکل نداشتن نیستن و هیچ‌کدوم‌شون هم لزوما" دال بر عدم تفاهم نیستن - هیچ‌کدوم‌شون هم لزوما" استقلال آدم رو از میون نمی‌برن. فقط این رو باید پذیرفت که یک کاسگی کلی از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنه، یه نمونه‌اش همین بحث کی چه قدر گذاشت و کی چه قدر برداشت‌هاست. می‌دونی چی می‌گم؟ به نظر من اگر بتونی با شریک زندگی‌ات با وجود دو کاسگی به تفاهم برسی که دیگه این بحث‌ها رو نداشته باشید خوب دو کاسه باشید، چه اشکالی داره. این دو کاسه بودن نیست به خودی خود که مشکل‌سازه بلکه بحث در موردش موجب دوگانگی با همسر و یار آدم می‌شه. اگر بحث‌اش رو بتونی نداشته باشی که دیگه مسئله‌ای نیست، هان؟ انقدر بچسب به مال‌ات و بزارش زیر تشک‌ات که چشمات چهار تا بشه (دور از جون تو البته!).

قربان‌ات فراوان. این‌ام نظر پیر و پاتالی. راضی شدی؟ :)

x

پیر و پاتال و زهرمار!

ببین گوش‌زد جان، هیچ‌کدوم این دو روش لزوما" دال بر خوش‌بختی و مشکل نداشتن نیستن و هیچ‌کدوم‌شون هم لزوما" دال بر عدم تفاهم نیستن - هیچ‌کدوم‌شون هم لزوما" استقلال آدم رو از میون نمی‌برن. فقط این رو باید پذیرفت که یک کاسگی کلی از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنه، یه نمونه‌اش همین بحث کی چه قدر گذاشت و کی چه قدر برداشت‌هاست. می‌دونی چی می‌گم؟ به نظر من اگر بتونی با شریک زندگی‌ات با وجود دو کاسگی به تفاهم برسی که دیگه این بحث‌ها رو نداشته باشید خوب دو کاسه باشید، چه اشکالی داره. این دو کاسه بودن نیست به خودی خود که مشکل‌سازه بلکه بحث در موردش موجب دوگانگی با همسر و یار آدم می‌شه. اگر بحث‌اش رو بتونی نداشته باشی که دیگه مسئله‌ای نیست، هان؟ انقدر بچسب به مال‌ات و بزارش زیر تشک‌ات که چشمات چهار تا بشه (دور از جون تو البته!).

قربان‌ات فراوان. این‌ام نظر پیر و پاتالی. راضی شدی؟ :)

x

در ضمن این نظرخواهی‌ات رو بذار در کوزه آب‌اش رو بخور که هر بار دهن آدم رو سرویس می‌کنه تا همه مشخصات رو بگیره.

حیف که جون ندارم بیش از این‌ها خدمت‌ات برسم. طلب‌ات انشالله.

راستی یه چیزم بگم و برم تا یقه‌مو نگرفتی که یالله بمون جر و بحث کنیم! آخه جون دل‌ام زندگی زناشوئی با بیزنس دیل باید یه تفاوت‌هائی داشته باشه یا نه؟ اگر آدم بخواد این‌همه به فکر مادیات باشه و کی استحقاق چه قدر داره که خوب از اول چه کاریه آدم بیاد با یکی زندگی‌شو سهیم بشه؟

دیگه راستی راستی رفتم. اگر دعوا معوا داری همین جا بکن، نیای در خونه‌مون ها! ما تو محل آبرو داریم.

هاله جان
راستش امروز و اینجا من فکر می کنم که آدم ازدواج نمی کنه که وضعش از موقعی که مجرد بود سخت تر بشه و کارش زیادتر و روحیه اش کسل تر و استرسش بیشتر و...
آدم ازدواج نمی کنه که کسی مرتب به پر و پاش بپیچه و یا اون به پر و پای کسی بپیچه...مزاحمش بشه...خسته ش کنه.
یک کلام ازدواج اگه باعث بهتر شدن شرایط شخص (بطور کلی) بشه موفق خواهد بود.
مسایل مادی هم همینطوره...
با این حال من فکر می کنم اگر کسی همه امورش را با همسرش مشترک کنه توقع خواهد داشت که او هم متقابلا همین کار رو بکنه و اگه وقتی متوجه بشه که اون چنین کاری رو نکرده یا کم گذاشته خیلی تو ذوقش می خوره.
به کامنت دونی من هم توهین نکن با اون کامنت دونی قراضه ات!!
هر بار یک پیام می گذارم مینویسه که ارسال نشد (حالا باز مال ما دیگه دروغ نمی نویسه...هیچ عکس العملی نشون نمی ده) 4-3 بار که ارسال می کنم و از خیرش می گذرم بعد می بینم 4-3 بار پیامم درج شده!
نکنه کلک خودته که می خوای از نظرات مشعشعانه من کیف کنی!!؟

من در این موارد یه چیزی شنیده ام که نقل میکنم ( چون به نظر خودم منطقی اومد) اگه قراره شما مثل مردهای قدیمی ایرانی تمام مخارج زندگی رو متحمل شین،خانومتون هم باید مثل خانم های قدیمی روی حرف همسرش حرف نزنه و خونه مثل دسته گل باشه و .... اما اگه قرار حقوق برابر داشته باشین پس هزینه ها رو هم تا حد توانایی تون برابر باید بپردازین !
البته بنده خودم تجربه ندارم که عملیه یا نه !
مجرد- ایران !!!!!!!!!!

تو هنوز اینجایی؟
نه بابا ...شاید نتونستم درست نظرم رو برسونم.
از نظر من هم زندگی خانوادگی بیزینس یا تجارت یا دیل نیست...ولی همونطور که ماده و انرژی به هم قابل تبدیلند مادیات و معنویات هم به هم قابل تبدیلند!!!
مثلا عشق رو می شه تا حد زیادی با پول خرید به جدم و جدت!
از طرف دیگه من همه کارهام با همه دنیا حساب داره اگرچه لزوما یر به یر نیست ولی الله بختکی هم نیست.
توی زندگی خانوادگی هم همینطوره و برای همین هم به زنم حق می دم که حساب اختصاصی داشته باشه و حالا هم که خانواده به پولش احتیاج نداره برای خودش خرج اختصاصی کنه.
زن من همه کارهای زندگی منو می کنه و من تا این ساعت از زندگیم چنین آدم فعالی ندیده ام.
همه امور بانکی و اداری و خرید خانه و بردن و آوردن بچه ها به کلاس های مختلف و ماشین به تعمیرگاه و پخت و پز و نظافت خانه و ...هر کاری که فکر کنی به علاوه رفتن به مطب و ...
بی انصافی است که تصویر او را طوری جلوه بدهم که گویی در صدد بهره کشی مالی از من است.

گوشزد جان انشالا شما مثل بعضی ها که اصولا در سوتفاهم داپمی به سر می برن فکر نمی کنی که ؛فمینیست ها الان می ریزن سرت؛ درسته؟ بعضی ها برای اینکه فمینیزم رو بکوبن کم کم دارن از خودشون مضحکه می سازن. بگذریم.

آیا با صحبت می تونی خانمت رو قانع کنی که اشتباه می کنه؟ نمی دونم. اما...نمی دونم من می تونم قضاوت کنم یا نه.. اما به نظرم درست نمی یاد. من دیدم مردهایی که بی انصافن. حقوق زنشون رو می گیرن می ذارن جیبشون. اما بی انصافی از اون طرف هم ممکنه.
حالا یه چیزی. کارهای خو.نه رو کی انجام می ده؟ همه اش به عهده خانمتونه؟ اگه اینطوره شاید هم زیاد غیر منصفانه نباشه.

یه چیزی که مشخصه (می بخشی دارم کندوکاو می کنما! بالاخره مسءله رو باید ریشه یابی کرد) شما وقت زیادی تو خونه (با خونواده و نه پای انیترنت) نمی گذرونی. می گن روی ازدواج باید کار کرد. ممکنه اگه توجه بیشتر یه خانمت نشون بدی اوضاع فرق کنه. شاید اینطوری -ناخودآگاه- داره سعی می کنه توجهت رو جلب کنه. از این زاویه تا حالا بهش نگاه کردی؟

ندا جان
چقدر از دیدنت (دیدن نوشته ات) در اینجا خوشحال شدم.
کامنت بالایی رو که در پاسخ هاله نوشته ام فکر می کنم که کامل باشه.
راجع به فیمینیست ها و کلا گروهها من به افراد نگاه می کنم و نه گروهها هر چند که گاهی تفکیک آنها از هم سخته.
از طرفی فکر نمی کنم که فیمینیست ها از دست من رنجیده باشند علیرغم هفت شین مردستیزانه ام! و اصولا اگر هم برنجند کتک نمی زنند یا حداقل مرا نمی زنند...هر چه باشد من از خودشانم!

من اگخ شوهرم 50 بارم درآمد داشته باشه میشینم خونه مثل آدرم به زندگیم و شوهرم میرسمD:

برای پی نوشت سه به نشانه موافقت الله اکبر

به هاله عزيز:
گلم شما با يك مرد اروپايي ازدواج كردي براي همين خيلي چيزها توي زندگي مشترك ايراني برات غريبه است.دعا مي كنم خدا شوهرت رو برات حفظ كنهD:

زنی که از شوهرش اینگونه انتظارات را دارد قاعدتا باید حق هر گونه تصمیم گیری را نیز به شوهر واگذار کند از قبیل اجازه برای کار کردن و نکردن همسر اجازه برای خروج از منزل٬ کشور و ... حق حضانت فرزند٬ حق داشتن چند همسر و ...
خیلی ببخشید اینگونه زنان ... را دیده اند ولی کدو را ندیده اند. از برابری حقوق زن و مرد فقط حقوق جامعه غرب را می خواهند نه مسئولیتهایش را. از این طرف هم فقط وظایف مرد را می خواهند و نه حقوقی را که قانون مرد سالار ایرانی به مرد عطا کرده.

در ضمن من در آمدم در ایران که بودیم حدود ۱۰ برابر همسرم بود ولی من باز هم به پول من و پول تو اعتقادی نداشتم. اینجا در کانادا هم من حدود دو برابر او درآمد دارم وداستان همان است.

lotf dari gooshzad jan. harchi be neveshtat fekr mikonam bishtar be in natije miresam ke ba tavajoh e atefi in moshkel kheili rahat hal mishe.

کارت با هر کی حساب کتاب داره با ما یکی نداشته باشه که اهل نم پس دادن نیستیم به دلیل نیم‌چه رگ اصفانی. گفته باشیم.

هاله جان
خیلی گلی
مواظب سلامتی تازه بازیافته‌ات باش

مامان من حقوقش از بابام خیلی کمتره ولی مخارج شخصیشو خودش تقبل می کنه . خرج خونه هم از حقوق هر دوست اگر چه مخارج بزرگ رو بابا باید تقبل کنه .

چند بار هم پیش اومده که کمک کرده . می خواستن برن مکه خودش هزینه سفرشو داد.
ولی خوب چیزی هم به اسمش نیست. معتقده فرقی نمی کنه ...

خودمم اگر روزی گوشهایم دراز بشه همین کارو می کنم . به غیر از مورد آخر!

و ... جبران خلیل حبران می گه نان خود را داشته باشیم و از نان هم به یکدیگر بدهیم.(نقل به مضمون!)

و صد البته خوشم میاد آدم مث خانم شما رفتار کنه ولی خوب اگر و امای آقای شوهر و مشکلات فلسفیشو هم در پی داره که من هیچ وقت این مساله رو تحمل نمیکنم!

و م وضوع جالبی رو مطرح کرده بودید. مرسی!

والا چی بگم .نمی دونم مردا باید چیکار کنن که خانمها احساس کنن به حقوق حقه خودشون رسیدند.در زمان تجرد این ما مردها هستیم که مجبوریم بخاطر مسوولیت آینده زندگی (یعنی داشتن درآمد مناسب)از خیلی تفریحات خرج کردنها و حتی انتخاب رشته تحصیلی و کار مورد علاقه خودمون صرف نظر کنیم تا بتونیم خونه و ماشین داشته باشیم و تعهد یک مهریه معمولا عجیب و غریب رو بکنیم و در ضمن خرج خونه رو هم بدیم ودر عین حال برای اینکه به شخصیت انسانی همسرمون بر نخوره و خودمون هم امل به نظر نرسیم بپذیریم که زن باید حق کار کردن داشته باشه اموالمون هم نصف میشه و دوباره در عین حال!ما موظفیم خرج خرت و پرت های خانم رو هم با وجود داشتن درآمد و همه آن تعهدات مسخره بدیم!به نظر هنوز هم خانمها منصفن چون تا حالا از شوهراشون در خواست نکردن که برای رعایت مساوات نوبتی حامله بشن!!!!!!

میدونی این یک بحث اجتماعی است. اگر زنی در پی ازادی و برابری باشد طبیعتا باید در همه چیز برابری رعایت بشه. اگر هم یکی به هر دلیلی درامدش بیشتر باشه هیچ اشکالی نداره اون هزینه ها رو تحمل کنه و این یکی که درامدش کمتره خرجهای مقطعی و کوچیک مثل بر حسب نیاز چند کیلو خرب و پرت برای خونه گرفتن انجام بده. اما اگر زن هم ازادی و برابری رو بخواد و هم اینکه با وجود درامد همه خرج زندگی رو مرد بده این دیگه اخر دنائت نفس است و من بشدت مخالفم همچین زنی که با وجود ازادی و برابری معتقده که مرد باید همه درامدش رو خرج خونه کنه و درامد ایشون خرج خانواده نشه خیلی ادم پست و رذلی است و زن من اینگونه است با وجود درامد اما هیچگاه هیچ چیزی تقبل نمیکنه و هر چند درامد من خوبه و نیاز به درامد ایشون ندارم اما معرف خوب چیزیه و فکر میکنم این زن من ادم بیمعرفتی باشه به این خاطر میخوام همه ازادی و برابری رو ازش بگیرم و به خاک سیه بنشومنش تا یاد بگیره زندگی و مسئولت مشترک یعنی چه و از ازادی فقط ولگردی و در فکر خویش بودن رو معنا نکنه و نهایتا طلاق هم میگرم و یک پاپاسی بش نمیدم چون همه اموالمو منتقل کردم. این سزای زنی است که فقط و فقط در فکر خویش است و قادر به دوست داشتن نیست ازادی و برابری رو فقط برای لذت خودش میخواهد و نه دوست داشتن

در مورد خودم که چیزی ندارم بگم مجرد و ساکن ایران و اصلا به این قضیه فکر نکردم پول من ! پول تو!
اما می خوام از برادرم بگم
یک بار خانم برادرم گفت که خواهرم عقیده داره مرد باید ذلیل باشه!!! و ادامه داد: این نظر خواهرمه ولی من این نظر را ندارم.
اما خانم برادرم با اینکه معلم است و وقتهای بیکاری بیشتری نسبت به برادرم داره، کاری نیست . ظرفهای خونه را هفته ای دوبار می شوره و خونشون تمیز نیست و اینکه برادرم شب که می آید خونه خیلی خشن صداش می زنه و برادرم باید خیلی از کارهای خونه را انجام بده و باسن بچه را هم همیشه بشوره. البته بچه اشه و وظیفه اشه قبول دارم ولی خوب این خانم که مادر بچه اش باسن بچه را کمتر شسته !!!!!!!.... در نتیجه فکر می کنم دو تا خواهرها مثل هم فکر می کنند که مردها باید ذلیل باشند.
البته فقط اینهای که گفتم نیست چون گفتنش سخته یه امر مشخص که نیست موارد زیادی هست که در ظاهر خیلی معمولی می آید ولی وقتی بهش فکر می کنی می بینی همون اندیشه مرد ذلیلی پشت این عمله ....
مثلا هیچ کار برادرم به نظر خانمش درست نیست همیشه از کارهاش ایراد می گیره. ولی در مورد اشتباهات خودش هیچ حرفی نمی زنه.
چند وقت پیش از زن دادشم شنیدم می گفت 6 میلیون گذاشتم کنار می خوام ماشین بخرم!!!!!!!!!!!! حالا شما که نمی دونید من کیم پس غیبت نمی شه ولی این خانم جهازی اورد که من تعجب کردم. یه دختر دبیر که 10 سال سابقه کار داشت یعنی پول نداشت که بیشتر خرج کنه.... البته اینها فقط تو دلم بود و به کسی خدا شاهده نگفتم.
ولی لجم می گیره که حالا می گه: من پول گذاشتم کنار می خوام ماشین بخرم پس برادر من برگ چغندره. به همین خاطر قصد دارم به برادرم بگم اگه خونه خرید هیچ وقت به اسم خانمش نکنه البته فقط خانه، ماشین و غیره را کاری ندارم. چون می دونم بعدا این خانم عزیز می خواد بگه خونه منه آقای (...) - برادرم را به اسم کوچیک صدا نمی زنه مثل قدیمی ها می گه آقای (...) !- چیزی نداشت.

salam... ye joraie kheili narahat shodam az inke injor hesab ketabaie mali beine zano shohara mibinam ... be nazare man hatta beine 2 ta dost nabaiad ye hamchin hesab ketabaie bashe che berese be zano shohar... badesham khanoomaie mohtaram be khatere inke ye hamchin moshkei nadashte bashin yeki az sharaiete ezdevajetoon mese hameie keshavaraie dige in bashe ke bad az ezdevaj hameie amval va daraiehaie kasbi be sorate mosavi taghsim mishe(be joz amvale morosi)...

دوست عزیز
فکر کنم من خیلی دیر رسیدم و این بحث هم لابد تموم شده. در هر صورت مسئله جالبی رو طرخ کردید. از اون جالب تر کامنت هاهستن که متاسفانه فرصت نکردم همشون رو بخونم ولی واقعاً از بعضی کامنت ها خیلی تعجب کردم. راستش خواسته خانم شما هم یه کم به نظرم عجیب اومد و اصلاً نمی فهممش... من خودم پنج ساله که ازدواج کردم و با شوهر و بچه ام کانادا زندگی می کنیم. البته همین جا هم ازدواج کردیم،با یه شاخه گل به عنوان مهریه (برای خالی نبودن عریضه در موقع ازدواج ایرانی) و یه مهمونی خیلی ساده.
در تمام این چند سال همیشه حقوق من حداقل یک و نیم برابر شوهرم بوده. ما هیچ من و توئی نداریم، تمام حساب های بانکی و کارت های اعتباریمون مشترکه و همه خرج ها از این حسابهای مشترک که حقوق من و شوهرم مستقیم ریخته می شه توش پرداخت می شه. ضمن اینکه همسرم گاهی مبلغی هم به عنوان کمک برای مادرش در ایران می فرسته از همین حساب مشترک.
من جداً نمی فهمم چرا روابط تو ایران اینطوری شده... به نظر می آد مردم خیلی مادی شدن. نه؟ امیدوارم که اشتباه فهمیده باشم.

گور بابای هرچی زنه
خاک تو سر زنای ایرونی بدبخت

برابری حقوق زن و مرد به این معنا نیست این استثمار مدرن زن است. در برابری حقوق امتیازات گذشته زن حفظ میشود . مرد در اداره همه مایحتاج همسرش مسوول و مجبور است اما زن مختار است که از لحاظ مالی خرج کند یا خرج نکند.

من امروز از روی لینک رادیو زمانه با وبلاگ شما آشنا شدم و چند پست از وبلاگتان را خواندم، بخصوص از اتوبیوگرافی با ریحان و دوغ اضافی خوشم آمد و تصمیم دارم در فرصتی دیگر در مورد آن هم نظرم رابنویسم.اما در مورد این سوال شما، راستش نمی دانم چه جواب بدهم برای اینکه از اول ازدواجم که سه سال از آن می گذرد تمام در آمدم صرف مخارج خانه شده است. در حال حاضر در آمد خالص من سه برابر درآمد شوهرم است.ما هر دو 35 ساله ایم و شوهرم تا 6-5 ماه آینده در آمدش به سطح در آمد من خواهد رسید،در این مدت هرگز احساس نکرده ام دارم ضرر می کنم و حتی به نوعی عجیب می دانم که توقع داشته باشم شوهرم تمام مخارج مرا متقبل شود.ما دو انسان هم سطح هستیم (ننوشتم برابر چون در این مملکت زن و مرد هرگز برابر نمی شوند!)که با علم به شرایط یکدیگر ازدواج کردیم، شاید روزی برسد که من دیگر نخواهم در تامین مخارج زندگی مشترک نقشی داشته باشم اما فکر نمی کنم آنروز بیاید که بخواهم خرج پوشاک و لوازم آرایش ودارو و درمانم را او بدهد.

راستش من وقت نکردم همه ی نظرهارو بخونم، ولی کلا حرف های جالبی زده شد. اما در مورد خودم اینجوریه که حالا که نه من و نه دوست دخترم درآمد آن چنانی ای نداریم، ترجیح میدیم هروقت با هم میریم بیرون و شامی چیزی میخوریم یا جایی میریم که باید مقدار معتنابهی پول پیاده شیم، هر کس دنگ خودشو بده و واقعا هم بهش عمل می کنیم.. ولی خوب زندگی زناشویی با این زنگی از هفت دولت آزاد مجردی زمین تا آسمون فرق داره.
شاید اینجوری بد نباشه که زن و شوهر اول هر ماه هر چی در میارنو رو هم بذارن، خرج خونه که شامل خرید مایحتاج روزانه میشه تا هزینه ی آب و برق و تلفن و تعمیرات خونه رو ازش کم کنند. قسط های جورواجور بانک رو هم همین طور و اون وقت اگه چیزی هم باقی موند، یه بخشش رو بذارن پس انداز واسه روز مبادا و بقیه ش رو هم نصف نصف با هم تقسیم کنند. البته قابل درکه که وقتی یکی پنجاه برابر اون یکی در میاره سخت باشه براش چنین تقسیمی. ولی خوب.. زندگی زناشویی هم یعنی همین دیگه. و اینم باید یاد همه مون باشه که در همیشه رو یه پاشنه نمی چرخه! ممکنه فردا پس فردا اون یکی دآمدش بره بالا و قضیه برعکس بشه!

من هم با اين وضعيت مواجه هم... شايد حتي براتون عجيب باشه كه تو زندگي ما وضعيت برعكسه... يعني به خاطر بالاتر بودن حقوق و مزاياي من بيشتر مخارج زندگي رو دوشه منه....به خاطر همين راحت مي تونم درك كنم كه عشق و محبت هر چه قدر هم كه عميق باشه وقتي همسرت( چه زن و چه مرد) منافع شخصيش را به منافع مشترك ترجيح مي ده عشق هم به مرحله اي مي رسه كه ديگه كمتر مثل سابق خودش را بروز مي ده.

کاری به جنبه های قانونی این مساله ندارم. مثلا قانون ایران می گه که شما باید نفقه بدی و همسر شما هم در عوض باید تابع شما باشه، حتی برای رفتن به خونه مادر خودش!
اما از نظر اخلاق اجتماعی، اگر فرض رو بر مساوی بودن همه انسانها و در نتیجه برابری زن و مرد بدونیم، همه چیز در زندگی مشترک، باید با شراکت هر دو طرف حل شه، البته بسته به توانایی و البته رصایت هر کدوم. نه فقط مادیات از نوع ریالی، ملکی، و ... بلکه در وقت، تلاش، و هر چیز دیگه ای که در زندگی مشترک لازم می شه.

با سلام خواستم مطلبي رو بگم همه اين چيزها بر ميگرده به شخصيت طرفين من بعنوان مرد خونه با اينكه درامدهاي مختلفي دارم و سر جمع بيشتر از خانمم هست اصلا" برام مهم نيست كه پول من و پول تو بگم و خانمم هم چند سالي كه كار كرده اصلا" بحثي نكرده ولي در كل زنها ظرفيت ندارند و اگه خودشون هم بخواهند خوب باشند همكاراني تو اداره پيدا ميشند كه بنشينند هي پز بدهند فلان چي به نام ما شده و.. برا همين ديدم خانمم هم داره يه حرفهايي ميزنه و كم كم برا خودش يه حساب باز كرد من هم گفتم اشكال نداره خوب زنه ديگه بذار احساس استقلال داشته باشه ولي هرچند هر جا نياز بشه از اينكه پول بياره حرفي نداره ولي بعضي موقع ها كه رگشون ميگيره ميگه طبق قانون اسلام حقوق زن مال خودشه تازه زن ميتونه بابت كار در خانه و حتي شير دادن بچه مزد بگيره بدبختي اينكه حقوق هم خونده و .. ميگم اخه اين چه ديني هست كه همه چي سر بدبخت مرد خراب ميشه تازه اون طرف اگر چيزهاي ديگه اي مثل تمكين از مرد و اجازه از مرد و.. رعايت بشه خوب يه چيزي ولي بعضي زنها پناه بر خدا يه طرفشو قبول دارند
خلاصه من چون اين دنيا را خيلي بي ارزش و گذرا ميبينم ميگم اصلا" ارزش تو و من كردن نداره بيا همه چي مال تو ولي عزيزان من بدانيد كه زن واقعا" از مرد كمتر داره و اگر همه چي كرديد بنامش هر لحظه فكر بيرون انداخته شدنتون باشيد كما اينكه همسايه ما اين كارو كرد و از خونه خودش بيرون شد و بعد از صلح خونه رو دوباره از خانمش خريد ( ببينيد چه ذلتي)من و خانمم با هم كار ميكنيم هر كدوم يه بخشي از هزينه ها رو ميديم و هيچ حساب و كتابي نداريم و هر چي از حساب هركدوممون موند پس انداز ميشه و اگر خواستيم چيزي بخريم دوباره پس اندازها جمع ميشوند.اگر اعتماد به طرف مقابل باشه و بقول معروف بدوني اهل زندگي هست لازم نيست اگر چيزي هم بنامش ميكنيد نگران باشيد ولي احتياط كنيد

سلام. اول از همه اینکه دیدن یه پست با 155 نظر خیلی خیلی جالبه و این یه جورائی نشون دهنده اینه که شروع کردیم یه کم به چیزای مهم تر فکر کردن و این خیلی خوبه.که دیگه پستهائی با موضوع سینما و نمیدونم هنرپیشه و چی و چی بیشترین خواننده رو نداره. و اما در مورد اصل ماجرا: راست و درست و خدا وکیلی: من اگه درآمدم با همسرم خیلی فرق نداشته باشه خوب حاضرم همش رو هم کاسه کنم. ولی محققا نه اونقدر که برای جزئی ترین خرج های خودم مجبور شم دست پیشش دراز کنم و بگم پول بده. بالاخره این درآمد یه جورائی باید اون استقلال مالی زن رو که شعار همیشگی خیلی هاست جواب بده. ولی اینکه استقلال مالی حتما و حتما باعث خوشبختی بشه رو قبول ندارم. چون خانواده ای رو میشناسم که زن استقلال کامل داره. یعنی درآمد خودش رو فقط خرج خودش میکنه و پس انداز میکنه و بعد برای خیلی خرج ها دوباره از شوهرش پول میگیره و اتفاقا خیلی زندگی بدی هم دارند و یه جورائی کاملا جدا از هم هستند و در عین حال خانواده ای رو میشناسم زن و شوهر درآمدشون رو در حالی هم کاسه میکنند که هر دو خوب پول درمیآورند و زندگی خوبی هم دارند.ولی این رو هم قبول دارم که اگه من پس انداز قابل قبولی داشته باشم و با شوهر هم خیلی مشکل داشته باشم، نمیترسم که اگه جدا شم باید بیش کی گردن کج کنم و محتاج کی و چی بشم. پس بهتر نیست یه مقدار معقولی رو پس انداز کنم و چه بهتر که همسرم هم از این پس انداز خبر داشته باشه و بقیه رو هم نه فقط برای خودم که برای خانواده خرج کنم. این خرج میتونه چه دادن پول قبض آب و برق باشه یا خرید هدیه برای همسر یا هزار و یک چیز دیگه. وقتی زن و شوهر با هم دوست باشند و رفیق. زن از اینکه شوهر از پس اندازش با خبر بشه نمیترسه. میشناسم کسائی رو که دور از چشم شوهر پس انداز میکنند. با این بهانه که اگه بفهمه پول رو ازم میگیره. بله اگه یه خرج خیلی ضروری پیش بیاد که استفاده از این پس انداز تنها راه باشه حتما اون زن با میل و رضا اون رو استفاده میکنه ولی این دلیل نمیشه که من به همسرم به دروغ درآمدم رو میزان کمتری بگم که مبادا ازم بگیره. تا وقتی تو ایران و سیستم اجتماعی اون تقسیم دارائی واقعی زوجین هنگام جدائی تعریف نشده خیلی ها از هم کاسه کردن دارائی میترسند چون فکر میکنند تو این معامله ضرر میکنند. ولی اگه قبول کنند که همون اندازه که اونها خرج میکنند همسرشون هم خرج میکنه دیگه به چشم معامله به قضیه نگاه نمیکنند و دنبال ضرر و منفعت هم نخواهند بود.

چه موضوع جالبي!
منم به همين خاطر خيلي شك مي كنم براي ازدواج. اينجا ايران و مرداي فرهنگ من بيشتر سنتي هستن! طرف مياد خواستگاري اول مي پرسه چقدر مي تونم براي مخارج زندگي حساب كنم1 منم برميخوره بهم و مي گم من بعد از ازدواج قصد كار كردن ندارم! از اون طرف اوني كه باهاش دوستي وقتي مطمين ميشه درآمدت كفاف يه زندگي ميده هزار جور ننه من غريبم بازي درمياره كه آي من ندارم و چنين و چنان!
وارد زندگي بقيه كه ميشي واقعا مردا يه تنه نمي تونن از پس خرج آب و برق و گازو تلفن و اجاره و يخچال و بيمارستان و... بر بيان. دلت مي سوزه و به هر حال هند جگر خوار كه نيستي . ولي كار تو خونه مال توه ك.ن بچه شستن مال توئه! بذار و برداروآشپزي مهموني مال توئه جمع كن بشور بعدش هم مال توئه!مريضي خودت و شوهرت و بچه ت، مادر شوهر و پدر مادر خودتم مال توئه ..و اگه ماتيك دلت ميخواد از صبح تا شب كار ميكني خودت بخر اگه پيرهن دلت مي خواد خودت بخر اگه بچه ت گير داد به يه چيز خودت بخر ..يا عين نقل قول " كلاس زبان و سرويس و كفش اسكيت و .. بچه مشكل توئه خودت بخر"
ولي مي خواهيم خونه بخريم تو هم پول بذار ولي به اسم من مي خواهيم ماشين بخريم تو هم پول بذار ولي هم من سوار مي شم هم به اسم من.. اگه خودت واسه خودت طلا مي خري نميگين تو مي خري كه اينمرده س كه از سر تا پاشو طلا گرفته و بريز و بپاش! ايشالا كه تا آخر عمر مردا سايشون باشه بالاسر آدم ولي بعد يه عمر خوشبختي و تفاهم!!!!!!! سرشو كه بذاره زمين 8/1 از هر چي تو هواس مال تو!
راستش منم موندم! نه آدم دلش مياد نه مي خواد...

من و زنم کار ها رو تقسیم کردیم کار من پول درآوردنه اونم کارش خرج کردنه نوش جونش چونکه خیلی دوسش دارم چونکه اونم عوضش همه جوره هوامو داره.شاید عمرم اونقدر کفاف نده برسم به این فکر کنم که اگه یه وقت رفت سر کار اونوقت با پولش چیکار کنه.

راستش من قبل از ازدواجم کار می کردم یعنی از سن 14 سالگی
اما بعد از ازدواجم شوهرم گفت که دوست نداره کار کنم و اصلا خوشش نمیاد بهش بگن زنش داره خرجشو می ده
گفتم خوب من کار می کنم واسه دل خودم
گفت نه
گفتم خوب میام تو شرکت خودت کار می کنم حقوقم نمی خوام
گفت من دوست ندارم تو توی خونه پول بیاری هرچقدر دلت می خواد درس بخون
هر رشته ای که دوست داری تو هر دانشگاهی که دوست داری
اما کار نکن
در حالی که واسه من فرقی نمی کرد که حقوقم چجوری خرج می شه

به نظر من بستگی به روحیات و ویژگی ها و طرز فکر خود ِ اون زن و شوهر دارد . مثلا اگر ما بشنویم زنی هست که در ماه دو میلیون درآمد دارد ولی پول خرید ِ یک چوب کبریت برای خانه را هم حاضر نیست خودش بده و از شوهرش میگیره ، کلی تعجب میکنیم و میگوییم این چه کاریه آخه یعنی چی و .... . حالا فرض کنیم شوهر این زن به هر دلیلی راضی است و مشکلی با این اخلاق زنش نداره ، پس نمیتوانیم بگوییم این زنه باید خرج کنه چون خودشون مشکلی ندارن و اصلش هم همینه دیگه !
اما اگه منظورمون از " چه جوری درسته " نظر خودمون باشه ، من میگم زن و شوهر وقتی ازدواج میکنن میشن یه خونواده یا حتی "یه نفر" هر چی "مال من ، مال تو" کمتر باشه ، صمیمیت بیشتره و اونا بیشتر با همن . چه اشکالی داره هر دو با هم خرج کنن و حتی پس اندازشون هم یکی باشه ؟ فقط در صورتی این طوری درست نیست که اونا محبت یا اعتمادشون نسبت به هم کافی نباشه . که در این صورت اصلا ازدواج کردنشون میره زیر سوال . یعنی ازدواج در صورتی منطقیه که محبت و اعتمادت به طرفت به اندازه ای باشه که به جای پدر مادرت ، بری باهاش عمرتو بگذرونی .

من و همسرم 2سال و نيمه ازدواج كرديم من شاغلم و يه كار خوب دارم و اون شركت داره ولي هنوزبه بهره برداري خوبي نرسيدهاول كاريم هنوز. و من و اون هر چي داريم بايد خرجش كنيم تا بعد.شوهرم از مقدار حقوق من خبر نداره يعني دلش نميخواد چون اول ازدواج مستقيما بهش گفتم دلم نميخواد در موردمسايل ماليم به كسي توضيح بدم.من زمان مجردي هم همينطور بودم اون هم نميپرسه ولي موعد چك هاش كه ميرسه من همه پولهامون رو ميريزم به حساب اون تا چك هامون پاس شه ضمن اينكه پول رهن خونه و چند تا قسط رو هم من ميدم.من ترجيح ميدم به جاي اينكه خرد خرد و كم كم پول به شوهرم بدم يه كمك بزرگ و ميليوني بكنم به زندگيمون.معتقد هم هستم اون اينقدر ارزش داره واسم كه از ولخرجيهاي زنانه چشمپوشي كنم.من بعضي دسته چكام فقط باحساب اون كارميكنه و چون خوش حسابيش رو ثابت كرده منم باهاش پا هستم.پس اندازي هم اگه بشه واسش كادوهاي سورپريز و مورد نيازش رو ميخرم ولي ترجيح ميدم واسه خريدن حتي يه نون اون هم باهام باشه و پولش رو بده تا احساس كنه اين مرده خونه است كه داره زندگي رو ميچرخونه و البته اون هم هميشه قدر دان كمك من هست هوامو داره كه وقتي خسته باشم مهمون دعوت نكنيم و من استراحت كنم.از رو كردن پولام ترس ندارم ولي هيجانش واسم به اينه كه اون حتي تصور همچون مبالغي رو هم نداره.خلاصه مشكل نداشتيم و هر دو راضييم.به نظر من هر كس بايد با شناختي كه از روحيه همسرش داره عمل كنه و يك نسخه واسه همه جواب نميده. ضمنا ما ساكن ايرانيم.

للرقذففذبللي

سلام داکتر صاحب

لطفآ مراراهنمائی کنید خانم 31 ساله هستم مدت 2 ماه میشود که عروسی کردم و حامله دار نشودم شوهر م زیاد اطفال را دوست دارد نمیدانم چی کنید لطفآ مر راهنمای کنید در کابل داکتر زیاداست لیکن چیز را نمیفامید

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/viagra-on-prescription.html]viagra on prescription[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/mail-order-viagra-uk.html]mail order viagra uk[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/cialis-dose-levitra-low-viagra.html]cialis dose levitra low viagra[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/cheap-eteamz.active.com-link-online-viagra-zovirax.html]cheap eteamz.active.com link online viagra zovirax[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/cheap-viagra-online.html]cheap viagra online[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/bosch-power-tools-zio-lowest-viagra.html]bosch power tools zio lowest viagra[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/buy.com-didrex.pharmacy-link-viagra.html]buy.com didrex.pharmacy link viagra[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/cheap-followup-post-viagra.html]cheap followup post viagra[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/alternative-link-pharmacy.hostings.pl-viagra-viagra.html.html]alternative link pharmacy.hostings.pl viagra viagra.html[/url] [url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/natural-viagra-free-samples.html]natural viagra free samples[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://creditcardp.info/bank-of-america-small-business-credit-cards.html]bank of america small business credit cards[/url] [url=http://creditcardp.info/card-card-citi-citicreditcardnet-credit-secure.html]card card citi citicreditcardnet credit secure[/url] [url=http://creditcardp.info/death-and-credit-card-debt.html]death and credit card debt[/url] [url=http://creditcardp.info/account-cancel-card-credit.html]account cancel card credit[/url] [url=http://creditcardp.info/credit-card-payments-internet.html]credit card payments internet[/url] [url=http://creditcardp.info/alaska-airlines-credit-cards.html]alaska airlines credit cards[/url] [url=http://creditcardp.info/bank-of-america-business-credit-cards.html]bank of america business credit cards[/url] [url=http://creditcardp.info/card-credit-free-no-number-porn.html]card credit free no number porn[/url] [url=http://creditcardp.info/instant-approval-0-credit-card.html]instant approval 0 credit card[/url] [url=http://creditcardp.info/card-credit-debt-debthelpnet.com-management.html]card credit debt debthelpnet.com management[/url] [url=http://creditcardp.info/best-deals-credit-cards-uk.html]best deals credit cards uk[/url] [url=http://creditcardp.info/credit-card-counseling-debt-consolidation-non-profit-credit.html]credit card counseling debt consolidation non profit credit[/url] [url=http://creditcardp.info/bankone-credit-cards.html]bankone credit cards[/url] [url=http://creditcardp.info/credit-cards-for-poor-credit-ratings.html]credit cards for poor credit ratings[/url] [url=http://creditcardp.info/business-credt-cards-no-credit.html]business credt cards no credit[/url] [url=http://creditcardp.info/instant-approval-on-credit-card.html]instant approval on credit card[/url] [url=http://creditcardp.info/credit-cards-small-business.html]credit cards small business[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://creditcardq.info/prepaid-credit-cards-for-teens.html]prepaid credit cards for teens[/url] [url=http://creditcardq.info/accept-credit-card-without-texas-merchant-account.html]accept credit card without texas merchant account[/url] [url=http://creditcardq.info/airline-card-credit-korean.html]airline card credit korean[/url] [url=http://creditcardq.info/chasecreditcard-online.html]chasecreditcard online[/url] [url=http://creditcardq.info/free-stolen-credit-card-number.html]free stolen credit card number[/url] [url=http://creditcardq.info/card-credit-fraud-iv-protection-strong.html]card credit fraud iv protection strong[/url] [url=http://creditcardq.info/card-credit-ranking.html]card credit ranking[/url] [url=http://creditcardq.info/card-check-credit-processing.html]card check credit processing[/url] [url=http://creditcardq.info/bankruptcy-card-credit-debthelpnet.com.html]bankruptcy card credit debthelpnet.com[/url] [url=http://creditcardq.info/kohl\'s-credit-card.html]kohl\'s credit card[/url] [url=http://creditcardq.info/card-credit-flyer-frequent.html]card credit flyer frequent[/url] [url=http://creditcardq.info/card-credit-model.html]card credit model[/url] [url=http://creditcardq.info/free-pornos-no-credit-card.html]free pornos no credit card[/url] [url=http://creditcardq.info/card-credit-farm-state.html]card credit farm state[/url] [url=http://creditcardq.info/charge-on-credit-cards.html]charge on credit cards[/url] [url=http://creditcardq.info/numbers-in-a-credit-card.html]numbers in a credit card[/url] [url=http://creditcardq.info/statute-limitations-credit-card-debt.html]statute limitations credit card debt[/url] [url=http://creditcardq.info/best-card-credit-deal-us.html]best card credit deal us[/url] [url=http://creditcardq.info/number-on-credit-card.html]number on credit card[/url] [url=http://creditcardq.info/0-interest-credit-cards-for.html]0 interest credit cards for[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://creditcardr.info/kmart-credit-cards.html]kmart credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/texaco-shell-credit-cards.html]texaco shell credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/card-for-bad-credit.html]card for bad credit[/url] [url=http://creditcardr.info/visacreditcard.com.html]visacreditcard.com[/url] [url=http://creditcardr.info/best-frequent-flyer-miles-credit-card.html]best frequent flyer miles credit card[/url] [url=http://creditcardr.info/creditcard-comparisons.html]creditcard comparisons[/url] [url=http://creditcardr.info/plastic-surgery-credit-cards.html]plastic surgery credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/average-credit-card-debt-american-families.html]average credit card debt american families[/url] [url=http://creditcardr.info/no-credit-card-credit-reports.html]no credit card credit reports[/url] [url=http://creditcardr.info/student-credit-card-loan.html]student credit card loan[/url] [url=http://creditcardr.info/lower-interest-credit-cards.html]lower interest credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/visa-credit-card-online-application.html]visa credit card online application[/url] [url=http://creditcardr.info/credit-card-small-business.html]credit card small business[/url] [url=http://creditcardr.info/credit-cards-with-0-on-balance-transfers.html]credit cards with 0 on balance transfers[/url] [url=http://creditcardr.info/best-0-interest-credit-cards.html]best 0 interest credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/download-credit-card-numbers.html]download credit card numbers[/url] [url=http://creditcardr.info/aspire-visa-credit-cards.html]aspire visa credit cards[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://creditcardr.info/kmart-credit-cards.html]kmart credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/texaco-shell-credit-cards.html]texaco shell credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/card-for-bad-credit.html]card for bad credit[/url] [url=http://creditcardr.info/visacreditcard.com.html]visacreditcard.com[/url] [url=http://creditcardr.info/best-frequent-flyer-miles-credit-card.html]best frequent flyer miles credit card[/url] [url=http://creditcardr.info/creditcard-comparisons.html]creditcard comparisons[/url] [url=http://creditcardr.info/plastic-surgery-credit-cards.html]plastic surgery credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/average-credit-card-debt-american-families.html]average credit card debt american families[/url] [url=http://creditcardr.info/no-credit-card-credit-reports.html]no credit card credit reports[/url] [url=http://creditcardr.info/student-credit-card-loan.html]student credit card loan[/url] [url=http://creditcardr.info/lower-interest-credit-cards.html]lower interest credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/visa-credit-card-online-application.html]visa credit card online application[/url] [url=http://creditcardr.info/credit-card-small-business.html]credit card small business[/url] [url=http://creditcardr.info/credit-cards-with-0-on-balance-transfers.html]credit cards with 0 on balance transfers[/url] [url=http://creditcardr.info/best-0-interest-credit-cards.html]best 0 interest credit cards[/url] [url=http://creditcardr.info/download-credit-card-numbers.html]download credit card numbers[/url] [url=http://creditcardr.info/aspire-visa-credit-cards.html]aspire visa credit cards[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://webhostingzones.info/index35.html]index35.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index47.html]index47.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index1.html]index1.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index76.html]index76.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index139.html]index139.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index191.html]index191.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index4.html]index4.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index72.html]index72.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index108.html]index108.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index149.html]index149.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index125.html]index125.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index201.html]index201.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index22.html]index22.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index145.html]index145.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index146.html]index146.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index169.html]index169.html[/url][url=http://webhostingzones.info/index157.html]index157.html[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://airlineticketszone.info/index161.html]index161.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index122.html]index122.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index90.html]index90.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index63.html]index63.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index149.html]index149.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index182.html]index182.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index64.html]index64.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index132.html]index132.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index103.html]index103.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index75.html]index75.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index54.html]index54.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index4.html]index4.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index15.html]index15.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index77.html]index77.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index83.html]index83.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index6.html]index6.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index143.html]index143.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index36.html]index36.html[/url][url=http://airlineticketszone.info/index176.html]index176.html[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://onlinedrugsworld.com/viagraget/pph-viagra.html]pph viagra[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://onlinedrugsworld.com/viagraforlove/ad-drug-goog-kw-price-rxbuyingclub.com-viagra-viagra.htm.html]ad drug goog kw price rxbuyingclub.com viagra viagra.htm[/url]
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://onlinedrugsworld.com/viagra/buy-buy-discount-online-online-viagra-viagra-viagra-viagradrugs.net.html]buy buy discount online online viagra viagra viagra viagradrugs.net[/url]
Thanks!

Very cheap drugs :
[url=http://hometown.aol.com/shoeszone/all-allen-iverson-shoes.html]all allen iverson shoes[/url] [url=http://hometown.aol.com/shoeszone/shoes.html]shoes[/url] [url=http://hometown.aol.com/shoeszone/seychelles-shoes.html]seychelles shoes[/url]
paylessshoesource clarks and shoes iron age shoes
http://hometown.aol.com/shoeszone/hushpuppy-shoes.htmlhttp://hometown.aol.com/shoeszone/design-my-own-shoes.htmlhttp://hometown.aol.com/shoeszone/www-clarks-shoes.html
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://chasecreditcardc.info/airline-credit-card-milage.html]airline credit card milage[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/accept-card-credit-online-payment.html]accept card credit online payment[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/consolidating-credit-card-debts.html]consolidating credit card debts[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/bankone-credit-card-payment.html]bankone credit card payment[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/instant-approval-credit-cards-bad-credit.html]instant approval credit cards bad credit[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/credit-card-monthly-payment-calculator.html]credit card monthly payment calculator[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/credit-card+cashback.html]credit card+cashback[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/centennial-credit-cards.html]centennial credit cards[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/capitol-one-business-credit-cards.html]capitol one business credit cards[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/card-credit-guaranteed-unsecured.html]card credit guaranteed unsecured[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/business-credt-cards-no-credit.html]business credt cards no credit[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/guaranteed-approval-student-credit-card.html]guaranteed approval student credit card[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/best-credit-card-for-travel-rewards.html]best credit card for travel rewards[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/card-credit-online-processing.html]card credit online processing[/url] [url=http://chasecreditcardc.info/lowest-interest-rate-on-credit-cards.html]lowest interest rate on credit cards[/url]
Thanks!

Luck another links here:
valentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines day
[url=http://valentin1day.tripod.com//st.-valentines-day-massacre.html]valentines day[/url]

Luck another links here:
valentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines day
[url=http://valentin1day.tripod.com//personalized-jigsaw-puzzle-for-valentines.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//st-valentines-day-massacre.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//st.-valentines-day-massacre.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//valentines-day-gifts.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//gifts-for-valentines-day.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//valentines-happy-valentines-day-outkast.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//index.html ]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//history-of-valentines-day.html]valentines day[/url]

Luck another links here:
valentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines dayvalentines day
[url=http://valentin1day.tripod.com//personalized-jigsaw-puzzle-for-valentines.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//st-valentines-day-massacre.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//st.-valentines-day-massacre.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//valentines-day-gifts.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//gifts-for-valentines-day.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//valentines-happy-valentines-day-outkast.html]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//index.html ]valentines day[/url][url=http://valentin1day.tripod.com//history-of-valentines-day.html]valentines day[/url]

Very cheap drugs :
[url=http://hometown.aol.com/shoeszone/buy-shoes.html]buy shoes[/url] [url=http://hometown.aol.com/shoeszone/bike-shoes.html]bike shoes[/url] [url=http://hometown.aol.com/shoeszone/discount-shoes.html]discount shoes[/url] [url=http://hometown.aol.com/shoeszone/shoes-uggs.html]shoes uggs[/url]
a lot of shoes shoes wedge puma roma shoes roller shoes
http://hometown.aol.com/shoeszone/dollhouse-shoes.htmlhttp://hometown.aol.com/shoeszone/daddy-shoes-yankee.htmlhttp://hometown.aol.com/shoeszone/shoes+online.htmlhttp://hometown.aol.com/shoeszone/tap-shoes.html
Thanks!

Hello, very sexy nice site! Please also visit my adult homepages:
[url=http://analsexzone.info/picture-of-woman-having-anal-sex.html]picture of woman having anal sex[/url]
Thanks!

Hello, very nice site! Please also visit my homepages:
[url=http://searchesringtone.info/chinese-download-free-ringtone.html]download free nextel ringtone software[/url] [url=http://searchesringtone.info/cricket-polyphonic-ringtone.html]cricket free ringtone wallpaper[/url]
free blackberry ringtone for nextel cell phone music ringtone free real music cingular ringtone
http://searchesringtone.info/download-free-nokia-3595-ringtone.html http://searchesringtone.info/a630-free-ringtone-samsung.html
Thanks!

Hello, very nice site! Please also visit my homepages:
[url=http://searchesloan.info/california-california-debt-fha-home-loan-mortgage-refinance.html]fha loan rehab[/url] [url=http://searchesloan.info/manufactured-home-loan.html]minnesota home loan[/url] [url=http://searchesloan.info/bad-card-credit-credit-loan-student.html]alternative bad credit loan student student[/url] [url=http://searchesloan.info/guarnateed-loan-personal-unsecured.html]fast fast loan personal unsecured[/url] [url=http://searchesloan.info/chance-fax-loan-no-payday-second.html]no fax cash loan payday loan[/url] [url=http://searchesloan.info/bank-lender-loan-shark.html]bank get loan personal[/url] [url=http://searchesloan.info/add-comment-loan-personal-unsecured.html]5000 loan personal unsecured[/url] [url=http://searchesloan.info/military-va-home-loan.html]va home loan form[/url] [url=http://searchesloan.info/federal-graduate-loan-student.html]federal education student loan[/url] [url=http://searchesloan.info/pa-car-title-loan.html]car title loan los angeles[/url] [url=http://searchesloan.info/payday-loan-no-fax-please.html]fax loan loan no payday payday tinyurl.com[/url] [url=http://searchesloan.info/interest-only-home-mortgage-loan.html]interest only mortgage loan[/url] [url=http://searchesloan.info/approval-fast-loan-online-payday.html]loan no online payday teletrack[/url] [url=http://searchesloan.info/title-loan-max.html]northwest title loan[/url] [url=http://searchesloan.info/calculator-interest-loan-mortgage-only-rate.html]pro and cons of interest only loan[/url] [url=http://searchesloan.info/arizona-bad-credit-auto-loan.html]zero down bad credit auto loan[/url] [url=http://searchesloan.info/bad-credit-motorcycle-loan.html]bad credit auto loan refinance[/url] [url=http://searchesloan.info/overnight-no-fax-payday-loan.html]500 no fax payday loan[/url] [url=http://searchesloan.info/cheap-loan-personal-unsecured.html]loan personal unsecured us[/url] [url=http://searchesloan.info/fast-loan-unsecured.html]consolidation debt loan uk unsecured[/url] [url=http://searchesloan.info/florida-loan-mortgage.html]california loan mortgage[/url] [url=http://searchesloan.info/default-student-loan-settlement.html]student loan settlement[/url] [url=http://searchesloan.info/college-loan-information.html]college get loan[/url]
second mortgage loan commercial loan online payday 2 bad credit loan car loan new car mortgage loan for commercial property fha loan program mortgage loan application online commercial business loan fast student loan cash loan for car title construction loan in california va loan rate check credit loan no unsecured finance loan personal solution unsecured california loan officer training bad credit loan personal texas faxless online payday loan consolidation credit debt loan college loan corporation fax job loan no payday telecheck
http://searchesloan.info/car-florida-in-loan-title.html http://searchesloan.info/federal-guaranteed-student-loan.html http://searchesloan.info/online-sba-loan.html http://searchesloan.info/personal-injury-lawsuit-loan.html http://searchesloan.info/quick-loan-funding.html http://searchesloan.info/collateral-loan-personal-secured.html http://searchesloan.info/small-commercial-loan.html http://searchesloan.info/sba-loan-for-minority-and-woman.html http://searchesloan.info/car-loan-refinance-tennessee.html http://searchesloan.info/consolidate-loan-missouri-student.html http://searchesloan.info/student-loan-information.html http://searchesloan.info/church-commercial-loan.html http://searchesloan.info/bad-debt-loan-unsecured.html http://searchesloan.info/commercial-loan-documentation.html http://searchesloan.info/20-80-interest-loan-only.html http://searchesloan.info/loan-payment-calculator-mortgage-calculator.html http://searchesloan.info/equity-florida-home-loan-mortgage-refinancing-through.html http://searchesloan.info/how-to-apply-for-a-small-business-loan.html http://searchesloan.info/stafford-loan-repayment.html http://searchesloan.info/bad-car-credit-down-loan-money-no.html http://searchesloan.info/car-loan-michigan-refinance.html http://searchesloan.info/10-fax-loan-no-payday.html http://searchesloan.info/stafford-subsidized-student-loan.html
Thanks!

اینقدر این پست قدیمیه که فکر نکنم کامنتم رو بخونید ...ولی خواستم که بنویسم ...
متاهلم و کانادا زندگی میکنم . با یک کاسه بودن در آمد موافقم . زمانی بود که فقط من کار میکردم ولی کل درآمد به خانه می آمد و عینا خرج میشد بدون آنکه یک سنت خرج اضافی برای خودم باشد ...به همان نسبت همین انتظار را از همسرم دارم . چه این درآمو 1000 دلار باشد چه 100000 خرج عادی زندگی باید کسر شود و هر آنچه ماند برای خرجهای لاکژری تر ...
تازه اگر پول نهایتا برای رضایت دو طرف خرج نشود به چه کار می آید . چه خوشی بالاتر و لذت بخش تر از سفر و خوشحالی همدیگر . مگر آنکه به زندگی پنهانی جدای زندگی عادی معتقد باشیم که من با این حالت موافق نیستم . کاملا میدانم گاهی همسرم به مسافرت و گردش و ورزش و تفریحات با دوستانش نیاز دارد و مشوق هم هستم و انتظار دارم او هم تا حدی این را بپذیرد ولی خارج شدن از قواعد زندگی خانوادگی را نمی پسندم .

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes